onzeker door cb

Hoi allen,

Ik moet even wat kwijt. Gisteren was ik op het cb met mijn dochtertje van 11,5 wk. Na het wegen bleek dat ze maar 400 gram was aangekomen! Ze weegt nu dus 5 kilo. Dat is niet zoveel en ik schrok best wel. De vorige keer (5 wk geleden) was ze namelijk heel goed gegroeid en mocht ik van 6 naar 5 voedingen. De arts zei toen dat ik het best mocht rekken naar 4 uur met een vinger in haar mond. Maar nu zei de verpleegkundige (iemand anders dus) dat dit niet zo handig is en dat ze blijkbaar meer voeding nodig heeft. Als ik dat had geweten! Dan had ik haar veel meer voedingen gegeven want ik had al het gevoel dat ze te weinig kreeg. Ze huilde 's avonds ook best veel en nu denk ik dat dit komt omdat ze gewoon honger had. De verpleegkundige zei dat dit heel goed mogelijk was. Dus vanaf gisteren heb ik haar gewoon gevoed wanneer ze kwam, gelijk na het wakker worden. (natuurlijk niet elke twee uur) en daardoor werd ze veel rustiger. Maar ze heeft ook haar eerste prikjes gehad en ik denk dat ze daardoor ook gewoon veel sliep. Maar gisteravond helemaal geen krampjes! Dus genoeg voeding heb ik denk ik wel...

Maar goed, ik werd dus erg onzeker door hun en dacht ook gelijk dat ik geen goede moeder was. Ik had naar mijn gevoel moeten luisteren en gewoon doen wat ik zelf dacht dat goed was. Volgende week ga ik haar weer wegen en ben benieuwd hoe het dan gaat.

Zo, dat lucht op!

Hee, wat vervelend dat het zo gelopen is!! Kan me voorstellen dat je er erg van baalt dat je je eigen gevoel niet gevolgd heb.  Maar ja, je gaat ervan uit dat ze het op het CB goed weten allemaal. Nu gewoon lekker je  gevoel  volgen.

Hoi Emmy,

100 gram per week is misschien niet veel, maar het is ook niet te weinig, hoor! Ik heb begrepen dat alles tussen de 100 en 250 gram per week goed is en als ze dat aankomen heeft je kindje dus niet echt te weinig gehad of honger geleden. Best kans dat ze nog wel een slokje lustte en een beetje trek had  en dat ze daarom nu  zo lekker rustig is (zuigen helpt natuurlijk ook  altijd), maar je hebt je kind dus geen honger laten lijden en je bent absoluut geen slechte moeder. Je probeert te doen wat het beste voor haar is en dat is altijd even zoeken, want ze kunnen nu eenmaal niet praten!
Gewoon doen wat voor jullie het beste werkt en zo te lezen geef je bv dan kun je ook helemaal niet teveel geven dus mag ze best vaker drinken. Het gaat helemaal goed komen en ik weet zeker dat je prima voor je kindje zorgt!

Liefs,

Eveline

Hoi,

ik denk ook niet dat je je kindje echt honger hebt laten lijden, maar ik ken het gevoel. Toen Laura 8 weken was, kreeg ik te horen dat ik wel wat beter naar mijn kindje mag luisteren. Nou, dat hakt erin!!! Maar ik had zoiets van, vanaf nu doe ik alleen nog maar wat ik zelf voel (ik gaf toen nl ook om de 4 uur voeding en moest een fles extra per dag gaan geven omdat ze onder het gemiddelde zat).

Je bent echt geen slechte moeder omdat je hun raad hebt opgevolgd!

Groetjes Ilona

Je hebt de beste raad zelf al verzonnen: luister gewoon naar je gevoel! Het cb geeft je tips, maar ik denk dat veel moeders uit ervaring spreken dat je achteraf gewoon had moeten doen wat je gevoel zei. En natuurlijk ben je geen slechte moeder! Zij geven slecht advies als ze niet consequent zijn in wat ze zeggen.

Groetjes,
Dionne

Terug
Bovenaan