Onzeker door schoonmoeder

<p>Hey lieve iedereen,</p><p>ik ben een trotse maar soms nog wat onzekere moeder van een zoontje van bijna 10 weken oud het is een tevreden mannetje en ik ben trots op ons gezinnetje.</p><p>Maar mijn schoonmoeder maakt mij soms echt boos en nog onzekerder. Onze zoon is haar 2e kleinkind en ze zegt dat ze trots is.. maar ik merk het niet… en krijg alleen maar rot opmerkingen. </p><p>De eerste opmerking kwam al toen ze onze Melle voor het eerst zag. Melle begon te huilen/krijsen toen ze hem vast had en het eerste wat ze zei: “ ik ben zo blij dat ik dit zo weer hier kan laten”..  </p><p>Maar ook na de geboorte krijg ik verschillende opmerkingen. Hij lag laatst bij haar (nadat hij een tijd bij mij gelegen had maar wat onrustig was en moest huilen) Bij was vrijwel meteen stil en ze keek mij aan en zei “ zo, ik heb ik hem toch stil gekregen he”.. <br /><br /></p><p>Vandaag precies hetzelfde verhaal waar ik echt pissig om werd maar dit niet heb laten merken. Maar Melle begon te huilen en ze kreeg hem niet rustig want hij wou gewoon drinken. Toen ik vroeg of ze hem de fles wou geven zei ze “ nee, hier heb je hem terug. Huilende baby’s gaan lekker naar hun moeder.. of leg ik aan de andere kant van de kamer”.. en toen de weg ging wensten ze ons succes met onze brulaap. <br /><br />In word zo onzeker en boos hiervan. Ik weet niet zo goed hiermee om te gaan en het raakt mij! ?</p>

Hoi,
Wat een naar mens is je schoonmoeder!! Ze zal niet veel oppassen op deze manier denk ik.
Wat vind je man/vriend hiervan? Hij is degene die er wat van moet zeggen denk ik. 
Misschien wanneer ze je zoontje wil vasthouden een rot opmerking terug maken? Zeg je bijvoorbeeld: die 'brulaap' blijft lekker bij mij. Het zou haar aan het denken moeten zetten.  Of zeggen dat die brulaap wel haar kleinkind is en je het niet fijn vind dat ze hem zo noemt? 

Sommige mensen hebben het in hun leven zo nodig om anderen naar beneden te halen om zich goed te voelen over zichzelf ?.
Misschien dat ze ook moeite heeft met het feit dat ze voor haar zoon nu nog weer een stapje minder belangrijker is geworden. Jij en Melle zullen toch op 1 staan ipv zij, sommige moeders kunnen dat echt slecht verkroppen en dan krijg jij als schoondochter de volle laag van haar te pakken…

Ik zou één simpele opmerking maken:
‘Als je niks aardigs te zeggen hebt kun je beter even je mond houden.’

Dan is het direct duidelijk dat haar uitspraken niet gewaardeerd worden zonder dat jij een heel gesprek aan hoeft te gaan. Deze opmerkingen zou niemand leuk vinden. En de hormonen maken het niet makkelijker?

Ohhh dat klinken als typische oudere mensen grapjes die vergeten zijn hoe het is om zelf net mama te zijn... echt niet zo leuk om te horen (hallooooo hormonen) maar vaak zit er niet echt kwaad achter. 
Ik geloof niet dat je schoonmoeder echt van plan is een huilende baby aan de andere kant van de kamer te leggen hoor. (Als dat wel echt zo is dan is het inderdaad een naar mens) En wij hadden een huilbaby, kreeg ook wel eens de opmerking van familie "zo, leuk dat jullie er waren en leuk dat jullie weer gaan". Daar kon ik ook echt boos van worden maar, nu de hormonen weer uit mijn systeem zijn kan ik het ook weer zien voor wat het is: een niet zo tactvol grapje/opmerking. Maar geen aanval op mij of mijn pasgeboren schat van een baby ? 

Heel erg herkenbaar! Mijn schoonmoeder maakt ook tal van dit soort opmerkingen. Van de week nog. Ze wilde graag oppassen als wij een bruiloft hadden. Maar helaas was mn dochter van 11 maanden zo moe van de dag en was daardoor erg jengelig bij haar. Dus ze brachten eerder terug met de boodschap dat het wel een heel apart kind is. Nou mn dochtertje is een super lekker vrolijk kind en verre weg van apart.
Ik weet previes hoe je je voelt. En de enige tips die ik je kan geven... probeer een gevat antwoord terug te geven. En zoek dr niet te vaak op..

Mn dochter krijgt nog met regelmaat een nachtvoeding.. dat vind mn schoonmoeder onzin want ze is dik zat.. ik zeg dan nu tegen dr.. als ze 16 is kan ze dr eigen flesje maken snachts dus ik zie t probleem niet.
Bah wat kan die vrouw mij kwaad maken...
Ik wens jou heel veel sterkte en twijfel aub niet aan jezelf!!!!!! Het ligt aan haar!!!!

Ah schoonmoeders, ze kunnen toch het bloed onder je nagels uithalen. Zoals hierboven al gezegd, ze bedoelt het waarschijnlijk niet slecht of als kritiek op jou. Het zijn wel echt rotopmerkingen waar je op dat moment niet op zit te wachten. Hier hebben we zo de grootmoeder van mijn man die wel eens opmerkingen durft geven ("en als je nu eens stopt met wiegen? Je mag ze gerust eens laten huilen, hoor"). En al van tijdens mijn zwangerschap ook mijn schoonmoeder die onze meid een 'klein vreetzakje' noemt ?. Ze was bij de geboorte, en is nog altijd, een grote baby, al is ze zeker en vast niet dik. Gewoon mooi in proportie. En toch. Wanneer ze met smaak haar fles, opdrinkt of haar groenten of fruit opeet, volgt de opmerking dat het toch een 'klein vreetzakje' is. Boos kon ik daarvan worden in het begin onder invloed van alle hormonen. Ondertussen is ze 5 maanden oud en kan ik de opmerkingen beter relativeren. Het is vaak uit een soort van onhandig verwoorde liefde of bezorgdheid dat zulke opmerkingen voortkomen. Vaak antwoord ik inderdaad ook wel vriendelijk terug met een opmerking die wel duidelijk maakt dat het onderwerp hierbij is afgesloten (vb. Ach ja, ze zal alleszins niets tekort hebben. Of Ik zou ook niet graag blijven huilen wanneer ik ook getroost zou kunnen worden. Of Liever een baby die graag en met smaak eet dan me zorgen moeten maken over een baby die niet wil eten). Vaak zwijgen ze dan wel snel ?

Terug
Bovenaan