Onzeker en gespannen

<p>Hallo, 7 weken geleden ben ik bevallen van een kleine maar gezonde dochter. Inmiddels weegt zij 4 kilo maar ik maak mij erg snel zorgen en kan daardoor moeilijk ontspannen (voor zover dat überhaupt gaat met een kleintje ;)) ze zat eigenlijk vrij snel in een natuurlijke ritme dat ze om de drie uur kwam voor een voeding maar overdag haal ik sinds een week af en toe nauwelijks de 2 uur.. met als gevolg dat ze minder per keer drinkt en vaker blijft komen, voelt als een vicieuze cirkel. Avonden en nachten gaan eigenlijk prima maar ze slaapt overdag weinig. Herkennen anderen dit ook? Ze zit nu op 7, soms 8 flesjes per dag en drinkt gemiddeld zo’n 750ml... het lijkt wel alsof het haar niet voldoende vult? Aangezien we midden in de darmkrampjes fase zitten gebruiken we sinds twee weken nutrilon omneo, ze had last van obstipatie maar dat is gelukkig voorbij.. eigenlijk moet ik niet klagen want het is een gelukkige, gezonde baby maar het valt af en toe best zwaar omdat ik bang ben dat ze te weinig voeding krijgt (terwijl haar flesjes anders aangeven!), last heeft van de krampjes en overdag weinig slaapt.. hoeveel slapen jullie kinderen tussen de voedingen? En wat te doen aan mijn gestress??</p>

Onze zoon kwam de eerste weken ook heel snel voor zijn voeding, waardoor we zijn overgestapt op nutrilon forte (hongerige baby’s). We zagen binnen een paar dagen al resultaat. Hij is nu 11 weken en zit op 5 flesjes, wat we niet verwacht hadden, maar hij begint echt verzadigd te raken. Bij ons krijgt hij 5 flessen van 180 (teruggegoten) en daar doet hij het goed op. Helaas zijn bij ons de slaapjes overdag nog steeds niet top. Hij slaapt meestal 3kw na 1 voeding en vd week ineens 2uur, maar eigenlijk altijd maar 3kw. Als ik merk dat hij nog niet uitgeslapen is, dan zorg ik dat ik hem in zijn bedje weer in slaap krijg (aai over de bol of speen) en blijf erbij zitten. Ik heb grhoord dat er een moment komt dat ze dieper gaan slapen, dus het komt vast wel goed. Ik merk wel nu we dit aan het oefenen zijn bij hem, dat hij wel ists langer begint te slapen, want voorheen deed hij slaapjes van 20 minuten. 

En aan je gestress is denk ik niet veel te doen. Ik ben ook heel onzeker geweest op het begin en heb op een gegeven moment tegen mezelf gezegd dat ik moet gaan genieten ipv te veel nadenken over alles (zoals oa zijn slaapjes). Succes!

Zeker herkenbaar hoor! Ik was aan het begin ook ontzettend onzeker en het is nog steeds zoeken, maar het gaat beter.
ons zoontje van 12 weken slaapt ook nauwelijks overdag, slaapt s nachts niet door en de tijden van voedingen verschillen per dag nog wel. Hij huilt ook nog regelmatig. Hoop dat het met de tijd allemaal beter wordt en het fases zijn

Hoi! Ik herken je bezorgdheid, ik heb dit namelijk ook erg gehad in het begin over voeding en slapen. Was telkens bang dat hij dan te veel zou krijgen en te weinig sliep overdag.
Ons zoontje sliep voor mijn gevoel de eerste weken amper overdag en alleen maar op de arm *zucht*, wat was ik kapot moe er van. Uiteindelijk met 6 weken begonnen met dragen in de draagdoek. (ik dacht dat dit iets was wat totaal niet bij mij zou passen, dat was dus helemaal niet waar) Veel gaan wandelen en hij sliep op den duur binnen 5 minuten. Wel ff doorpakken want in het begin vond hij de doek maar niets. Heerlijk was dit! , ook om hem lekker bij je te hebben. En je handen iets meer vrij te hebben. (je moet je er wel aan over geven dat je gewoon weinig kunt doen in huis ;)
Inmiddels is hij 14 weken en hij begint echt beter te slapen overdag en ook in zn eigen bedje. Dragen doe ik nog maar heel weinig eigenlijk.  Het zijn nog wel hazeslaapjes van 40 minuten (4x per dag), maar toch.. en ik krijg ook meer tijd om iets te doen,heb er vertrouwen in dat dit beter zal gaan.  Dat komt echt vanzelf hoor!
Ronde de 7 weken zitten baby's geloof ik ook in een sprongetje (oei ik groep -app ) , dit kan ook verklaren waarom ze meer onrustig is en misschien wat meer voeding wilt hebben. Persoonlijk zou gewoon wat experimenteren met de voeding...misschien dat dat ene schepje voeding meer net de onrust wegneemt en ze wat langer ertussen laat? En die krampjes-fase moet je echt even doorheen, is zo zielig...maar daar kan een draagdoek of -zak heel goed tegen helpen!
Probeer echt stress los te laten, ik heb het ook gedaan en achteraf zo zonde, de eerste maanden zijn al zwaar, probeer tussendoor te genieten van de snelle ontwikkeling die de kleintjes meemaken. Een bepaald ritme kan een dag later weer heel anders zijn. 
Enige wat je daaraan kan doen is echt je eraan overgeven denk ik. 

Dank voor jullie reacties! Op advies van het cb zijn wij gister begonnen met een puckababy, resultaat was boven verwachting! Ze is slaapt twee uur na de voeding en we moeten haar nu echt wakker maken. Doordat ze beter is uitgerust lijkt ze ook beter te drinken!

Terug
Bovenaan