Onzeker met afbouwen van de borstvoeding

A

Anoniem

Guest
Hallo

Onze zoon 12.3 weken.

Voedingsschema:

05.00 of 05.30 ( sinds kort weer)
08.30                           ( tot die tijd sliep hij voorheen door)
12.00
15.30
19.00                            ( flesvoeding 165 ml)
21.30 of 22.00   ( soms + 50 ml bijvoeding)

Ik heb besloten toch de borstvoeding te gaan afbouwen.
Nu wil ik als dat lukt wel de ochtend en de avond op borstvoeding houden.
Nu zijn we al een maand bezig met 19.00 uur de fles te geven. Hij heeft een hele tijd 5 voedingen gehad maar gaat nu weer beetje terug naar 6 voedingen.
En hierdoor wordt ik onzeker. De borst van 19.00 uur heb ik afgebouwd zoals staat aangegeven hoe je de borstvoeding van 5 voedingen moet afbouwen. Nu wilde ik die van 12.00 uur ook afbouwen. Maar momenteel drinkt hij nu 6 voedingen en dan staat er dat ik de voeding van 08.30 moet afbouwen. Maar deze wil ik graag houden en doorgeven.

Nu ben ik een beetje bang dat ik de verkeerde borst ga afbouwen en nog meer kans heb op borstontstekking.

Komt dit verhaal iemand bekent voor? En hebben jullie misschien tips of advies voor mij?

Alvast allemaal bedankt!

Groeten

Diarich

hoi,
je schrijft dat de voeding van 5u er sinds kort weer bij is. Als je die niet meerekent, zou je nu inderdaad de voeding van 12u kunnen afbouwen.Zelfs al blijft de voeding van 5u een tijdje staan, als jij de 8.30 en de laatste voeding graag zelf wilt geven, moet je die dus niet afbouwen.
Ik denk dat je gewoon moet starten met die voeding weglaten (12u) en dan zelf heel alert moet blijven op je borsten harde schijven, roodheid etc.
Ik vond t afbouwen toch aftasten hoor. Had een schema via de bv-vereniging la leche league, maar bij ene voeding ging t toch makkelijker dan bij de andere. Waar ik heel erg alert op was, was op harde schijven in m'n borst. Ik kolfde in de dagen na t stoppen van een voeding als ik harde schijven of erg opgeblazen borsten voelde. Soms kolfde ik ze helemaal leeg omdat ze erg zeer deden, maar meestal kolfde ik tot harde schijf verdween/ soepel was. Hoelang ik moest kolven was heel wisselend, soms 2dagen, soms had ik er bijna week voor nodig. Ik heb van volledige BV in ruim 4weken afgebouwd naar volledig fles en aanvullende hapjes (met 6mnd begonnen, zat toen op 5voedingen).
Je zou ook kunnen bellen met LLL, of met VBN, met adviesvraag. Beiden hebben elke dag tussen bepaalde tijd spreekuur, waar je naartoe kan bellen voor vragen.
Veel succes, groetjes mira, voorjaarsforum

Terug
Bovenaan