Onzeker over beweging baby

<p>Hoi!</p><p>Vandaag ben ik precies 23 weken zwanger. Ik merk dat ik onzeker ben over hoe vaak ik de baby voel, ik voel de baby wel elke dag een keer, maar ik heb niet het idee dat het heel veel en vaak is. Wel vaker vroeg in de ochtend en als ik naar bed ga, en ik weet ook niet zo goed of het nou meer of minder dan normaal is want dit verschilt erg per dag. Er zijn dagen dat ik hem wel eens de hele dag heb gevoeld maar ook dagen dat ik denk van.. jeetje he je mag je wel wat meer laten voelen. Mijn placenta ligt goed, en het hartje klopt, ik heb zelf namelijk een doppler. Maar ik twijfel wel eens aan die ‘10 bewegingen per dag’ die ik nu nog niet officieel hoef te voelen maar ik toch wel een klein beetje aanhoud. Voelde of voelen jullie de baby heel de dag door? </p>

Nee hoor, verre van! Toen ik 23 weken was voelde ik haar meestal ‘s avonds, als ik rustig zat. Maar ook wel eens een dagje niet of opeens een keer overdag. Niets om je zorgen om te maken. Mijn verloskundige was daar ook duidelijk in; je hoeft niets te voelen en dan kan toch alles goed zijn. Vanaf week 25/26 moet je elke dag wel wat voelen, ik had het idee dat ik zo rond week 30 minder voelde en toen ik dat navroeg bij de verloskundige, werd ik gelijk aan de monitor gelegd. Ik lag nog niet of mevrouw begon te schoppen...
Gewoon genieten van de schepjes die je wél voelt! 

Volgens mij hoef je met 28 weken pas echt je kind goed te voelen en dagelijks. Daarvoor nog niet. Maar als je jr zorgen maakt zou ik gewoon je vk bellen. Ze vinden dat echt niet erg. Ik heb afgelopen zaterdag avond ook aan de ctg gelegen vanwege minder beweging en gelukkig was alles goed. En de vk complimenteert alleen maar dat je bent gekomen en zeggen ook dat als je morgen ofzo weer twijfelt je opnieuw moet bellen. (Nu ben ik wel 40 weken)

Je bent nog 'maar' 23 weken, dus je hoeft je kindje nog niet iedere dag te voelen. Het is lastig, ik kon ook niet wachten, maar geloof me, het is echt al heel goed dat je hem zo regelmatig voelt. En het is dus ook heel normaal dat je baby af en toe een 'rustig dagje' heeft haha, die van mij heeft ook wel eens dagen dat ik denk nou, wordt eens wakker (31 weken), maar is verder eigenlijk juist heel druk.
Ik voelde hem pas tussen de 20 en 22 weken. Bij mij lag ook alles goed (placenta niet voor, baby gewoon goed), maar ik voelde het gewoon niet (bewust) eerder. Hij heeft gewoon nog heel veel ruimte om lekker te bewegen :).
En trouwens wat de gebruiker hierboven ook al zegt, je kunt altijd de vk bellen als je je zorgen maakt hoor! Dat vinden ze helemaal niet erg. 

Dank jullie wel!
ik vind vooral het verschil in de dagen soms zo vervelend. Dan heb zo een lekker dagje dat de baby zich de hele tijd vaak laat opmerken en dan komen er weer dagen dat je denkt van waar ben je nou. 

[quote quote=10208404]Dank jullie wel! ik vind vooral het verschil in de dagen soms zo vervelend. Dan heb zo een lekker dagje dat de baby zich de hele tijd vaak laat opmerken en dan komen er weer dagen dat je denkt van waar ben je nou.[/quote]
Kan ook zo blijven hoor. In alle info die je leest en krijgt staat het alsof de baby iedere dag het zelfde doet. Maar net als wij niet iedere dag even actief zijn is een baby dat ook niet. Die van mij is sommige dagen bizar druk en andere dagen veel rustiger. De vk zei dat als de baby het moeilijk heeft het echt gaat stil liggen en dus ook niet af en toe beweegt. Maar als je tegen de aantal weken aanloopt waarbij je daarop moet letten zul je ook meer uitleg krijgen over wat je moet doen bij minder beweging zoals op je linkerzij liggen

Bij onze praktijk houden ze aan dat je het kindje vanaf 25 weken iedere dag geregeld moet voelen (10 - 15 bewegingen per dag zijn genoeg). Daarnaast sluit ik me aan bij voorgaande reactie: je kindje beweegt echt nog niet in een bepaald ritme. Jij bent toch ook sommige dagen drukker dan anderen? Waarom zou je baby dan iedere dag druk moeten zijn? ;) Internet kan soms heel handig zijn, maar soms krijg je er ook informatie die een beetje stookt met de werkelijkheid. Ik ben nu 28+3 weken zwanger van mijn tweede kindje en deze is ontzettend druk. Maar net vandaag heeft de baby een rustige dag. Zolang ik hem/haar verdeeld over de dag nog genoeg voel, maar ik me niet zo'n zorgen (nu heeft ie bijv. de hik, terwijl ik de baby de laatste 2 uur amper gevoeld heb). 
Onze eerste zoon was een stuk rustiger toen ik zwanger van hem was. Toen werkte het ook niet om op mijn linkerzij te gaan liggen of contact te maken door mijn hand op mijn buik te leggen. Hij bewoog wanneer hij daar zin in had en had geen zin om mij te plezieren wanneer ik daar behoefte aan had, haha. Dit kindje doet dat wel veel meer, dus zo zie je maar weer dat het ook voor ieder kind anders is! Uit jouw verhaal lees ik dat je de baby echt wel al heel regelmatig voelt, en dat is al super goed. Daarnaast slapen de baby's in de buik ook nog super veel, dus houd daar ook gewoon rekening mee. Vooral als jij druk bent, dan wieg je de baby door jouw bewegingen in slaap. Met name als je dan weer gaat zitten en het even rustig aan doet, zul je zien dat de baby wat meer wakker wordt. ;)

Mijn kindje bewoog haast niet en verstopte zich achter de placenta die schuinvoor lag. Heeft veel stress opgeleverd. Ik heb veel ctg's gehad uit voorzorg en daar waren ze ook altijd zeer uitnodigend. Ik mocht als ik wilde elke dag komen. Voor ik belde moest ik wel altijd iets zoets eten of drinken en dan een uur op mijn linkerzij liggen en mn buik een beetje stimuleren. Als ik daarna nog niets voelde mocht ik komen. Was totaal geen probleem. Ze werden zelfs een beetje "boos" als ik twee dagen had gewacht omdat ik me bezwaard voelde. Succes nog!

Terug
Bovenaan