Onzeker over borstvoeding door CB

<p>Hallo allemaal,</p><p>Wie herkent zich in mijn verhaal? </p><p>Mijn dochter is nu bijna 12 weken en ik geef borstvoeding.  Sinds een week of 4 komt er langzaam een ritme. Ze komt gemiddeld om de 2/2,5 uur. In de nacht gemiddeld om de 3/3,5 uur. Dus ze drinkt waarschijnlijk wat minder maar vaker. Ze is altijd een langzame drinker geweest. Veel pauzes tussen het drinken door en slokt 4/5 x ipv 7/8 keer. (In de nacht slokt ze wel goed door) Op zich vind ik het zelf geen probleem, alleen soms wat lastig als we een keer willen.</p><p>Mijn dochter komt gemiddeld 75 gram per week aan. Volgens CB mag dit meer zijn. Ze groeit net het minimale. Heb geprobeerd extra bij te voeden maar wil ze niet. CB vraagt zich af of mijn melk wel goed is en of aanleggen goed gaat zodat ze de borst leeg drinkt. Volgens mijn lactatiekundige is dit wel het geval.</p><p>Ik denk zelf dat mijn dochter gewoon een fijn meisje zal worden. Ik ben zelf Aziatisch en mijn man (Nederlands) is ook niet groot. Zijn er mensen die dit herkennen? </p>
 
Als de lactatiekundige zegt dat er niks mis gaat bij de borstvoeding, dan zal dat wel kloppen lijkt me. Daar hebben zij meer verstand van dan de mensen van het CB!
 
Bij het cb kijken ze naar wat hun in de boeken geleerd hebben en naar het lijntje op de computer. Als je baby het verder goed doet dan zou ik niet teveel naar ze luisteren. De een groeit nou eenmaal meer als de ander. En een lactatiekundige heeft er meer verstand van dus zou haar eerder vertrouwen daarin. 
 
Heb hetzelfde probleem gehad. Maar je voeding is prima!! Ik ben ook heel kwaad geworden op cb omdat ze maar bleven zeuren.Ze was +1 lengte en -1 gewicht.De groeicurve van cb is een gemiddelde van alle baby's (bv en fles) en meestal zijn fles wat meer gevoed. Er zijn groeicurves te vinden voor bv kinderen. Daar kan je lactatiekundige meer over vertellen.Bij laatste keer op cb (14mnd) was mijn dochter nog steeds +1 lengte -1 gewicht (ze eet alles en heel goed).. en zeggen ze nu.. dat is haar gewoon haar groei lijn ??Gewoon lang dun en lekker dus??Als jij niet het gevoel heb dat je dochter te kort komt dan is het helemaal prima!! 
 
Gezien je aziatisch afkomst en ook dat je man niet zo groot is, is het helemaal niet vreemd dat je kindje niet volgens curve van een "caucasisch" kindje groeit. Zolang ze maar volgens haar eigen curve blijft groeien.Dat borstvoeding niet voldoende voedingsstoffen bevat is zeer onwaarschijnlijk. Dan moet je zelf al zo weinig eten en binnen krijgen. Zou vertrouwen op de informatie van de lactatiekundige. 
 
Ik zou ook eerder vertrouwen op je lactatiekundige. Het feit dat je dochter de bijvoeding niet accepteert, zegt mij dat ze voldoende haalt uit de borstvoeding. Het CB geeft adviezen met de beste intenties, maar zijn niet zo heel goed in kijken naar individuele situaties. Onze zoon heeft vanaf het begin al een kleiner hoofd en is gewoon een fijn/smal kindje. Elke keer als ik daar kwam, moest er een opmerking gemaakt worden over zijn hoofdomvang en dat ze hem in de gaten willen houden... maar: mijn man en ik hebben allebei ook een vrij klein hoofd, dus genetisch gezien is het logisch dat ons kind ook geen grote kop krijgt. De hersenfuncties zijn prima, hij ontwikkelt zich goed, dus als ouders maken wij ons geen zorgen. Zo zou onze zoon vanaf 12 maanden ook geen fles meer mogen in de nacht van het CB. Maar zonder ging hij om 23.00u echt niet meer slapen. Wij hebben naar de behoefte van ons kind geluisterd en sinds 2 weken heeft hij die fles niet meer nodig. Doorslapen gaat nu prima op wat nachtmerries na. ;)Mijn tip: JIJ kent jouw kind het beste. Leg alle adviezen of opmerkingen van het CB waar je niks mee kunt naast je neer. Zij bedoelen het goed, maar kijken alleen in vergelijking met andere kinderen en kunnen niet goed inschatten wat jouw kind nodig heeft. Dat weet jij als moeder het beste. Ieder kind wijkt hier en daar af, als jouw dochter zich gewoon goed lijkt te ontwikkelen en verder geen problemen ervaart, dan zal er vast niks aan de hand zijn.
 
Ik zou ook vertrouwen op de lactatie deskundige. Is haar ontlasting ook mooi geel? Je zou je voeding wat vetter kunnen maken door bijvoorbeeld cashewnoten te eten. En zolang ze aankomt goed alert is en plas en poepluiers heeft gaat het prima. Vertrouw vooral op je eigen instinct 
 
Vertrouw op jezelf!
Zolang je meisje goed plast/poept en groeit, en ze is helder en alert doe je het hartstikke goed!Het CB mag zich graag aan grafieken etc. houden maar in de praktijk werkt het vaak heel anders. Geen enkel kind is hetzelfde en niemand groeit aan de hand van een grafiek.

Als je lactatiekundige aangeeft dat het voldoende is, dan is dit ook echt zo. Zij heeft hier zoveel meer verstand van!
Eventueel wil het eten van bijvoorbeeld Griekse Yoghurt oid nog wel helpen om je voeding wat vetter te maken.

Zet hem op!!
 
Terug
Bovenaan