Onzeker

Hallo! Mijn dochter is nu bijna 9 maanden en ben erg onzeker over hoe zij zich monenteel ontwikkelt. Ze kan goed rollen en tijgeren gaat ook erg vlot, maar zitten doet ze maar niet. En dan zie ik kindjes die een stuk jonger zijn die al beginnen met staan en stappen.. is dit normaal voor haar leeftijd? Ze is wel drie weken te vroeg geboren..
 
Mijn zoontje is ook 3 weken te vroeg geboren, maar uiteindelijk doen ze vooral dingen zodra ze daar zelf toe in staat zijn. Ons zoontje was niet vlot, maar ook niet laat met ontwikkelingen. Hij kon zelf gaan zitten met 11 maanden en zette zijn eerste losse stapjes met 14 maanden, daarvoor cruisde hij wel langs meubels, maar hoe oud hij toen precies was weet ik niet meer, rond 12 maanden denk ik
 
Ieder kind is uniek, en ontwikkeld zich op zijn of haar manier en tempo. (dat is de belangrijkste zin die ik tijdens mijn opleiding pedagogisch medewerker geleerd kreeg). Dus ik zou je niet zorgen maken. Het komt allemaal vanzelf.. Enige wat je kunt doen is oefenen. Bijv achter haar gaan zitten en soms even loslaten zodat haar rugspieren sterker worden. En dan komt alles vanzelf. Maak je vooral niet druk!
 
Staan en lopen met 9 maanden is behoorlijk vroeg. Dat jouw kindje nog niet kan gaan zitten is ook niks om je zorgen over te maken. Je ziet ontwikkeling en zo te horen gaat het hartstikke goed met je kindje dus geen zorgen! Als je merkt dat de zorgen blijven kun je het altijd eens met het cb bespreken. 
 
Staan en lopen met 9 maanden is behoorlijk vroeg. Dat jouw kindje nog niet kan gaan zitten is ook niks om je zorgen over te maken. Je ziet ontwikkeling en zo te horen gaat het hartstikke goed met je kindje dus geen zorgen! Als je merkt dat de zorgen blijven kun je het altijd eens met het cb bespreken. 
 
Mijn dochter is nu twee en motorisch heel sterk, toch duurde het gaan zitten bij haar tot maand of 10. Veel ouders oefenen zitten door hun kind neer te zetten en stimuleren het lopen door kleine kinderen heel veel aan de hand te nemen om te oefenen. Het schijnt dat dit allemaal een negatieve invloed op lijfje kan hebben, omdat kinderen pas dingen gaan doen als ze er sterk genoeg voor zijn. Dus bijv. pas gaan zitten als alle spieren die ze daarvoor nodig hebben (ook om te gaan zitten) voldoende ontwikkeld zijn. Ik zou me pas zorgen maken als je kind met een jaar nogbhelemaal niet zit. Voordeel van kinderen zelf dingen laten doen/oefenen is dat het vaak ook goed gaat als ze het eenmaal kunnen. De fase van keihard achterover vallen is hier overgeslagen…
 
Mijn dochter ging pas met 10,5 maand wiebelig optrekken tot staan en kon met 11 maanden zelfstandig tot zit komen. Ze is nu 15 maanden en stapt aan de hand. Niks mis mee hoor.
 
Terug
Bovenaan