Onzeker!

Kimberley VD

New member
Hallo,

Ik heb een vraagje en misschien herkend iemand zich hierin en kan mij helpen!

Begin augustus vorig jaar ben ik na 9 jaar gestopt met de pil. Het duurde tot begin februari (vorige maand) tot ik eindelijk mijn eerste eigen normale ongesteldheid kreeg. Nu had ik hem afgelopen zaterdag weer moeten krijgen, deze bleef uit. Heb woensdag en vandaag een test gedaan maar helaas negatief. Nu ben ik erg onzeker over het feit dat ik niet ongesteld ben en nu 6 dagen over tijd.

Herkend iemand dit en zou mij tips kunnen geven wat te doen? Bij de huisarts kan ik pas in augustus weer hiermee terecht..
 
Hoi Kimberley,

Als ik jouw verhaal zo lees, dan kan ik met zekerheid stellen dat je op dit moment niet overtijd bent. Waarschijnlijk heb je gewoon een onregelmatige cyclus na het stoppen met de pil. Ikzelf ben vorig jaar oktober gestopt (na 10 jaar pilgebruik) en heb een cyclus van 34 dagen gehad en daarna zelfs een van 57 dagen. Mijn derde cyclus was vermoedelijk 43 dagen, dit weet ik alleen niet zeker aangezien ik een paar weken geleden zwanger bleek. Dit gaf mijn lichaam echter heel duidelijk aan, waardoor ik wist dat ik moest testen.

Als jouw eerste cyclus zo lang geduurd heeft, kun je er niet vanuit gaan dat je tweede cyclus ineens wel 28 dagen is. En sowieso heeft bijna niemand een mooie cyclus van 28 dagen van zichzelf, de meeste vrouwen zitten tussen de 25 en 35 dagen ;). Mijn advies: laat het los. Stress kan je cyclus langer maken. Het beste is gewoon wachten tot je lichaam zichzelf weer in de hand heeft, het kan namelijk na zo lang pilgebruik gewoon even duren voor je lichaam door heeft dat het nu zelf moet gaan werken.

Ik hoop dat dit je wat rust biedt. Groetjes!
 
Hallo Jomie!,

Dank je wel voor je reactie! Geef in elk geval wat rust! Ga het inderdaad gewoon afwachten en het loslaten (voor zover dat lukt hihi).

Dan misschien nog een gekke vraag, zoals alcohol heb jij dat wel gewoon genomen in de tussentijd dat je zwanger probeerde te worden?

Groetjes!
 
Hoi kimberly,

Ik heb ongeveer een vergelijkbare situatie, gestopt met de pil en mijn eerste cyclus duurde 34 dagen, tweede 48 dagen. Bij mijn tweede cyclus dacht ik ook steeds dat ik overtijd was maar geen positieve test.. vervolgens dus ongesteld.
Daarna besloten om 1 ronde ovulatietesten te gebruiken van clearblue. Dit omdat ik inzicht wilde krijgen in mijn cyclus/of er überhaupt wel een eisprong was. (Ging hier aan twijfelen omdat ik in forums las dat je mogelijk geen eisprong hebt bij een lange cyclus maar dat het dan doorbraakbloeding konden zijn...)
Het kostte even wat (geld en geduld) en had na 20 x testen(veel te vroeg begonnen omdat ik bang was dat ik hem miste) op dag 36 van mijn cyclus een positieve ovulatietest! Inmiddels 4 dagen geleden een positieve zwangerschapstest. Ik zal dus aanraden om ovulatietesten te gebruiken. Zelf had ik dus de digitale van clearblue die ik erg fijn vond maar deze zijn wel duur (online kopen is goedkoper dan in winkel). Er zijn ook goedkopere varianten te vinden.
Zelf was ik dag en nacht bezig met het zwanger worden. Als ik niet bezig was met de zwangerschap was ik bezig met "oké, niet aan zwangerschap denken, laat het los anders lukt het nooit!" Maar het lukte mij niet om het los te laten.. en toch ben ik nu zwanger.. het gaat zoals het gaat..
 
Hoi Kimberley,

Ik snap dat het niet altijd lukt om het los te laten hoor, dat lukte mij ook niet altijd even goed. Als je eenmaal een kinderwens hebt, wil je liever gisteren zwanger zijn dan morgen ;) Maar voor mij hielp het wel om de tijd beter door te komen als ik er niet zo mee bezig was. Je kunt je lichaam toch niet dwingen...

Ik heb gewoon alcohol gedronken toen ik zwanger wilde worden. Daar heb ik bewust voor gekozen, omdat ik me er anders NOG meer mee bezig ging houden. Achteraf heb ik zelfs nog een redelijke doorzakavond gehad toen ik al 3 weken zwanger was... Oeps, haha. Ik ben toen niet dronken geweest, maar gezellig aangeschoten was toch echt wel het geval. Gelukkig kan het dan nog niet zo veel kwaad voor het kleintje, dit hebben zowel de HA als de VK voor mij bevestigd. Ik snap alleen echt wel de keuze om het niet te doen. Ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet bepalen - wat voor jou prettig is.

En wat betreft de ovulatietesten: dit kiest ook iedereen voor zich. Mijn man en ik hadden besloten dat als we na een half jaar / jaar nog niet zwanger waren, ik ovulatietesten zou gaan gebruiken om inzicht te krijgen. Ook hier omdat ik bang was dat ik er anders te veel mee bezig zou zijn - maar ook hier weer een geheel eigen keuze! Ik hoop dat jij jouw weg daarin kunt vinden.

Groetjes!
 
Hallo allebei,

We zijn ondertussen een paar weekjes verder en het gaat goed op dit moment. Ben een beetjeuit mijn dip gekomen en heb het zwemmen (sporten) en bezig zijn weer opgepakt.

Helaas nog geen ongesteldheid, nu bijna een maand over tijd.

Het loslaten gaat nog niet helemaal goed (tips zijn altijd welkom), maar had ik niet verwacht dat ik het met onze grote kinderwens makkelijk los kon laten.

Groetjes!

 
Terug
Bovenaan