onzekere mamma

hoi mede moeders,



Ik ben eigenlijk een best onzekere moeder, terwijl ik dus niet zo
overkom op mijn omgeving. Het is al begonnen met de bavalling van mijn
zoon(13 maanden).Ik ben wel wat uurtjes bezig geweest en ondankt de
weeopwekkers wilde het maar niet lukken, ook had ik veel pijn van de
persweeen, die 7 uur hadden aangehouden zonder dat ik er iets mee mocht
doen, ik moest ze maar even wegzuchten. Ik raakte even helemaal in
paniek, wat ook toen de omgeving niet in de gaten had.Ze leiten het zo
lang doorgaan omdat ik zo helder bleef. Toch vond een zuster het nodig
om mij het gevoel te geven dat ik me aanstelde en dat die pijn er
gewoon bijhoorde. Uiteindelijk is hij geboren met een keizersnee. Alom
had ik voor mij gevoel gevaald.Heb daar achteraf nog wel even met de
verloskundige over gehad, maar die verzekerde mij dat ik het heel goed
had gedaan en dat het nooit zolang had mogen duren, ze hadden veel
eerder in moeten grijpen. Nu zal je denken dat dat helpt, dat doet het
natuurlijk wel maar toch blijft dan dat stemmetje van die zuster op de
achtergrond horen.

Nu is mijn mannetje alweer een grote knul en op ontdekkingstocht en
zelfs nu krijgt mijn omgeving me zover om mij onzeker te voelen in mijn
opvoeding. Bijvoorbeeld mijn moeder en schoonmoeder die mij weten te
vertellen dat hun kinderen nooit aan spullen op bijvoorbeeld de tafel
zaten, ze hoeften nooit wat weg te zetten, ze zaten er gewoon niet aan.
Wat ik ook probeer of doe het lukt me niet dat Thijmen (mijn zoontje)
er niet aankomt. Het lijkt wel een spelletje aan het worden. Ik voel
me, dramatisch gezegd, een niet goede opvoedkundige en voel me, in
plaats van getsteund, gefaald. Het komt nu zo dramatisch over, zo
dramatisch en zwart wit is het niet. Mijn vriend zei al erg weinig tot
geen kinderen in onze omgeving te kennen die niet aan spullen zit waar
hij/zij niet aan mag komen en dat er gerust een tijd komt wanneer het
wel makkelijk om te buigen is. Volgens hem is het dus gewoon een fase.
Dat geeft me wel een beetje houdvast maar vond toch nog de behoefte het
hier even kwijt te willen.



Bedankt voor de luisterende oren en "lezende ogen"

 
Hoi,

Allereerst, mijn ervaring met moeders en schoonmoeders: tjonge! Ik ben van nature niet echt onzeker maar die twee categoriën hebben een hele andere kijk op de wereld zodra jij je kind krijgt. Vroeger deden we het zo, maar dat hoeft echt niet beter te zijn. Ik ben er ook een stuk gevoeliger voor geworden en mijn man moet er om lachen. Meid, stel je niet aan. Ja maar! Je wilt gewoon horen hoe goed je het doet en meestal krijg je het tegenovergestelde te horen. Wij zijn blijkbaar vroeger vreselijk brave borsten geweest want dat deden wij niet. Tuurlijk mam!
Mijn conclusie: met de bevalling zijn we een stuk gevoeliger geworden en je moet ervoor zorgen dat jij en je partner op 1 lijn zitten. Soms spreken mijn man ik nog door wat we wel of niet willen voordat we naar mijn schoonouders gaan. Als voorbeeld: dochterlief heeft net dit gegeten, ze mag alleen een soepstengel of komkommer en diksap bij mijn schoonouders. Die zien haar als vuilnisvat en willen haar van alles en nog wat geven en dat gebeurt dus niet. Ook een uiterlijk tijdstip om naar huis te gaan.
Mijn buurvrouw heeft een vergelijkbare ervaring als jou met haar bevalling. Zij heeft in overleg met de verloskundige een hele enquete ingevuld met haar ervaringen puntsgewijs beschreven. De verloskundige nam dit mee naar het ziekenhuis. Dit zorgde ervoor dat mijn buurvrouw het hoofdstuk kon afsluiten. Sommige gevoelens zul je echt moeten verwerken en daar gaat tijd overheen. Succes!
 
Hoi,

Ik kan wel ingaan op het verhaal van moeder en schoonmoeder maar dat doe ik niet.
Ik denk dat velen van ons zich daar toch wel in kunnen vinden/herkennen.

Wat ik wel even kwijt wil, alle kinderen van alle generaties voor en na ons gaan door
dezelfde ontwikkeling heen. Dus daar hoort ook bij het uitproberen van dingen!
Vooral wat niet mag is erg interessant. Vind mijn zoon (10 mnd) ook.
Alle kinderen gaan op ontdekkingsreis. Letterlijk dus eerst in huis en later daarbuiten,
maar ook figuurlijk naar jullie grenzen. Dat hoort nu eenmaal bij een gezonde ontwikkeling. Daar moeten ze doorheen om te groeien op alle mogelijke manieren.
Dit hou ik mezelf ook altijd voor als mijn zoon weer eens probeert de lectuurmand op
de kop te zetten. Of de cd's door de kamer te zeilen... enz enz enz

Wees blij dat jullie kleintje zich ook aan het ontwikkelen is.
En wat de moeders/schoonmoeders betreft. Misschien is het voor hun een beetje
te lang geleden. Weten ze het niet allemaal meer. Niks van aan trekken hoe moeilijk
dit soms ook is. Het is jullie kindje en jullie doen wat jullie het beste lijkt.

Geniet van alles wat er gebeurt , ook van alle streken van die kleine.

Succes ermee en groetjes
Melanie mmv Quinten
 
grappig hoor, kindjes die nergens aan zitten en dat je alles op de tafel kan laten staan. Nou bij mij ECHT NIET!! Hij zit overal aan, en zo hoort het ook!! Pfff schoonmoeders, ze zal het wel vergeten zijn want haar kind heeft ook ongetwijfeld overal aan gezeten, alles in zijn mond gestopt etc. etc.

wat je bevalling betreft, jeetje je hebt het inderdaad niet makkelijk gehad, lekkere verpleegster ook. Erover praten (en hier op forum) helpt.

Sterkte!!
Lia

 
wat een ontzettende loeve reacties, jullie hebben een glimlach op mijn
gezicht gezet. Bedankt voor jullie medeleven en inderdaad het helpt om
het hier even te spuien.



Liefs Lisette

 
hoi mama lies,
mijn zoontje van 8 maanden begint nu wat rond te kruipen en presteert het al om dingen van de bank te trekken, de krantebak om te kieperen etc etc. het hoort er allemaal bij en jij zult het als klein kind ook gedaan hebben, net als je man. alleen dat zijn ze even vergeten waarschijnlijk.
over de bevalling daar kan ik over meepraten.
na 25 uur (vanaf dat de vliezen braken) is mijn zoontje met een keizersnede geboren.
en ik was op alles voorbereid, inknippen etc etc, maar niet op een keizersnede,
en al helemaal niet op de nasleep en herstel.....
aan de ene kant vind ik het jammer dat ik het niet helemaal zelf heb kunnen doen,   maar een volgende keer kies ik er wel zo weer voor. het ging zo verrekte moeizaam en het deed zon zeer en ik was zo moe zo moe, nu zou ik me er beter op voorbereiden.
ook ik had in het begin moeite ermee dat ik het niet zelf gedaan heb, maar ik heb me er bij neer gelegd. het kon gewoon niet anders.
al helpt de opmerking van mijn man niet echt : het was geen echte bevalling, je hebt niet eens persweeen gehad. maar goed, daar zijn al heel wat woorden over gevallen... dat snap je misschien wat dat schoot echt even in het verkeerde keelgat!!
je moet maar zo denken: ze hebben niet voor niets keizersnedes uitgevonden en je hebt nu een gezond kind!!!
en je niets aantrekken van de mensen die het allemaal beter weten. ik luister naar mezelf en als ik vind dat ik mijn zoontje uit de box haal als hij huilt dan doe ik dat.
luister naar je gevoel, doe wat JIJ vind dat het beste is, het is JOUW kind, en jij kent hem het beste!!! ( hun zijn er niet 24 uur per dag bij)
succes
helma
 
Terug
Bovenaan