Onzekere tijden

Lieve mama’s,

Ik heb een zoon van3,5 waarbij veel dingen moeilijk gaan, waarbij ik ook merk dat ik hier erg veel moeite mee heb en soms een kort lontje. Momenteel zijn we bezig met de zindelijkheid training wat erg moeizaam gaat. We hebben van alles geprobeerd stickers snoepjes streng zijn minder streng zijn niks helpt. Daarbij krijg ik veel klachten van zijn peuteropvang leidster en sport leidster dat hij de laatste tijden weinig tot niet luistert. Vandaag was de laatste druppel waarbij ik met tranen in mijn ogen moest aanhoren dat hij aangemeld moet worden voor logopedie.

Ik heb er erg moeite mee dat alles zo moeizaam gaat en ben bang dat hij een of ander achterstand heeft door zijn vroeg geboorte hij is namelijk 5 weken te vroeg geboren.

Ik weet niet meer wat ik moet doen herkent iemand zich hierin ? Hij zal in Februari beginnen met de basisschool, zoals het er nu aan toe gaat ben ik bang dat we het moeilijk zullen krijgen.

Groetjes mama in nood
 
Lieve mama,

Een dikke knuffel!!

Mijn zoontje is een stukje jonger. Maar mijn ervaring is, is dat een kind heel gevoelig is voor jou stemming/angsten etc.
Kun je niet zomaar los laten, maar misschien wel goed om te bespreken met je kind.

Ik snap dat je je veel zorgen maakt, maar probeer ook te kijken naar de positieve dingen. En misschien goed bespreken met de nieuwe school.

Februari is het echt nog niet. Geef het de tijd. Het komt echt goed!!
 
Mijn zoontje is ook 5 weken te vroeg geboren. Maar dat zegt helemaal niks. Hij ligt met alles aardig voor op zijn leeftijdgenoten. Hij is met 2.5 jaar helemaal zindelijk overdag. Hij is erg bijdehand. En op peuterschool gaat het ook super.

Ligt er idd aan hoe je hier als ouders mee omgaat. Bereid je je kind goed voor op de volgende dag?
Wij zijn maand van te voren begonnen met boekjes lezen over zindelijk worden. Hij ging regelmatig mee met mijn man om te laten zien waar plasje hoort en poepje.

Met naar peuterschool net zo. Week van te voren begonnen met boekje hierover. Dag van tevoren tegen hem zeggen ga je morge weer lekker spelen op schooltje.

Dat soort dingen werkt hier perfect. Maar het ene kind is de andere zeer zeker niet. Probeer hem gewoon te stimuleren in alles wat die goed doet. Leg hem uit wat beter kan of anders moet.

Hoop dat je hier wat aan hebt. En onthoudt dat alle hulp instanties er alleen maar zijn om je te helpen he niet om je het gevoel te geven dat je t slecht doet.

Het komt allemaal goed!! Nu is het misschien lastig maar misschien heb je straks wel een kind dat klassen gaat overslaan.
 
Een meisje uit de straat had moeite met praten. Toen ze 3 was ging ze naar een speciaal klasje om te oefenen. Ze huilde eerst veel. Nu een jaar later kan ze praten en nu is ze een heel vrolijk meisje dat naar school gaat. Het lastige gedrag kan misschien komen omdat hij zich niet goed kan uiten? Logopedie kan dus echt helpen. En kwa zindelijkheidstraining… die van ons zag het nut er niet van in. Pas toen we hem na het broek poepen in de badkamer zetten en zeiden kleed jezelf maar uit toen was hij binnen twee dagen zindelijk ?
 
Ach lieve mama, wat zal dat naar voelen en wat zul je een zorgen hebben. Weet je; jouw kind is goed zoals hij is en jij als mama ook. Ook als er een achterstand is, hij niet luistert of wat er dan ook speelt. Ik denk dat het goed is om een afspraak te maken bij de huisarts en deze zorgen te delen, zodat je met een professional (kinderarts of pedagoog) kunt kijken wat jouw kind nodig heeft om het maximale uit zichzelf te halen. Zo kun je ook met een wat geruster hart naar de basisschool toewerken en, mocht jouw kind extra ondersteuning nodig hebben, kan je bij de basisschool aangeven hoe of wat. In plaats van steeds te moeten horen (of zelf merken) wat hij nog niet kan, kun je dan focussen op doelen die wél te behalen zijn.

Als basisschool juf heb ik al best wat kinderen in de klas gehad met een achterstand; soms door vroeg geboorte, soms door een andere (niet) aanwijsbare oorzaak. Vrijwel al deze kinderen zijn, met de juiste hulp en begeleiding, na 8 jaar als gemiddelde of zelfs boven gemiddelde leerling naar het voortgezet onderwijs gegaan. Al is het uiteindelijk vooral belangrijk dat jouw kind gelukkig is!
 
Terug
Bovenaan