Onzekerheid 20 wk echo

Wij hebben deze week de 20 wk echo gehad. In eerste instantie was alles goed! Het hartje klopt krachtig en aan andere structuren en organen was niks bijzonders te zien. Wel bleek bij het invoeren van alle metingen dat het hoofdje erg klein is. Ik zag een meting van 5,7% staan. Ik weet niet precies wat die waarde inhoudt, zal dit de p-waarde zijn? De echoscopiste gaf aan dat er niet gelijk iets zorgelijks aan de hand hoeft te zijn, maar ik werd de volgende ochtend wel gelijk door de verloskundige gebeld. Ze willen over 2 weken opnieuw het hoofdje opmeten. Ik merk dat ik me gelijk veel zorgen maak. Zijn hier toevallig moeders/zwangeren die een soortgelijke situatie meegemaakt hebben?<br />
 
Vervelend he, die onzekerheid, ik herken t wel, maar zeker niet iets om je meteen zorgen over te maken. Ik had hetzelfde bij de 20 weken echo. Hoofdje zat op p8, maar was volgens de echoscopiste niet echt iets om ons zorgen over te maken. Dit kon allemaal nog bijtrekken, aangezien ze pas later de groeispurt krijgen. Ik werd toen niet gebeld, maar kreeg wel bij de volgende controle te horen dat ik een extra echo kreeg. Het hoofdje was toen eigenlijk nog hetzelfde, p7/8, dus wilde de verloskundige 2 weken later nog eens meten. 2 weken later was het hoofdje eigenlijk weer mooi gemiddeld, dus weer bijgetrokken. Al bleek toen het buikje wat aan de kleine kant. Geen idee of dit samenhangt, maar ik ben toen wel doorgestuurd naar de gyn om het toch nog een paar keer beter te meten en in de gaten te houden. De kleine groeit verder volgens haar eigen lijntje, alleen is dus het buikje wat klein. Aangezien de dingen waar het mee te maken kan hebben (doppler, bloeddruk), allemaal goed zijn, is het geen reden om aan te nemen dat er iets aan de hand is. Wel word ik gewoon in de gaten gehouden, wat natuurlijk wel fijn is. Op zich is bij mij dus alles goed, heel bewegelijk kindje, alleen is de kleine wat aan de kleine kant.
Fijn dus dat ze het checken, maar zeker niet iets om je meteen zorgen te maken (al is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan ?).
 
Ja, hier hetzelfde gehad! Goed gegroeide baby, maar klein hoofd. Nu heeft mijn man in verhouding ook een klein hoofd, dus heb me er nooit zorgen om gemaakt. De gynaecoloog gelukkig ook niet, want het hoofdje bleef klein, maar groeide in eigen tempo en op de eigen groeilijn keurig door. En nu een gezonde dochter met in elk geval geen groot hoofd. Maar niemand die iets opvalt hoor! Vooral niet gaan denken dat het helemaal uit proportie is. Als de baby geboren wordt, zie je echt niets.
Hopelijk wordt het bij jou een zelfde soort verhaal. Ik zou proberen (moeilijk!) je voor nu echt geen zorgen te maken. De rest zag er immers goed uit. De extra check is echt alleen om te controleren. Als daar dan iets afwijkends uitkomt, heb je nog genoeg tijd om je zorgen te maken ? Zou zonde zijn als je je nu zorgen maakt om wellicht niets. 
 
In mijn vorige zwangerschap was er ook veel zorgen over de groei van de baby. Bij 24 weken voelde het kindje veel te groot en zou 4 weken voorlopen op de groei. Uit de echo bleek p86. Hierom werd de groei gemonitord door middel van extra echo's Toen bleek weer dat de groei stagneerde en vooral de buikomtrek te klein was, dus weer extra echo's. Er werd steeds gezegd: het is wel goed, maar we willen het wel in de gaten houden. Het punt is dat ze bij bepaalde metingen protocollen moeten volgen.

Om een lang verhaal kort te maken. We hebben wel 7 extra echo's gehad. Uiteindelijk een gezonde dochter gekregen. Wel p6 en een lange en slanke dame. Maar dat is ze nu bijna 2 jaar later nog steeds. (Gewoon de bouw van haar vader). Door al die echo's weten wij ook dat ze er wel eens naast zitten met de metingen.

Nu ben ik 14 weken zwanger van de 2e en kreeg bij 7 weken al te horen dat we nu ook weer extra groeiecho's krijgen i.v.m. de vorige zwangerschap. Ook weer omdat de protocollen dit voorschrijven.

De kans dat het niet goed is is klein. Ze willen het gewoon voor de zekerheid monitoren. Ik hoop dat je het een beetje los kunt laten.


 
Jahoor, hier hetzelfde. 
Klein 1e kind maar ook de huidige was weer rond p10 bij echo. Onder p5 is volgens mij pas indicatie voor extra groeiecho's. 

 
Terug
Bovenaan