Hoi Tamara,
heel herkenbaar, hier precies hetzelfde..... Wel niet aan het been hangen, maar ze wil minstens 5x een afscheidsknuffel, op school, of de vakantie-bso... Ik reageer soms nogal geirriteerd, en dat werkt juist averechts. Hopelijk is het een fase. Of is er iets veranderd op school (ruzie met een vriendinnetje?) of thuis (hier een mama die bijna moet bevallen, kan er ook nog mee te maken hebben).
Mijn dochtertje is wel heel verlegen op school, zo verlegen dat de juf haar na de zomer niet naar groep 2 wil doorsturen (officieel is ze nu een groep "0" kind, want ze is van 14 oktober, net na de peildatum) ook al zijn haar cognitieve vaardigheden prima op niveau. Ze krijgt nu extra "aandacht" voor de sociale vaardigheden, kringgesprek, hardop praten etc. Wat inhoudt dat ze nu extra ver van de juf zit, zodat ze wel hard MOET praten....en dat wij de juf iets influisteren over wat er thuis/in het weekend gedaan is, zodat ze niet kan zeggen dat ze niets te zeggen heeft in de kring. Hopelijk zet het zoden aan de dijk. Dan mag ze in november alsnog naar groep 2.
De juf zei trouwens inderdaad ook dat het kan komen doordat er veel "groten" in de klas zitten, en dat het wel eens voorbij zou kunnen gaan na de zomervakantie als ze zelf bij de groteren hoort. Op het kdv heeft ze in de peutergroep ook het eerste halfjaar haar mond niet opengedaan....er is dus nog hoop.
Ik merk wel dat ze beter in haar vel zit als ze goed is uitgeslapen en minder als ze moe is of niet lekker. We zijn dus ook bezig met het project "eerder naar bed" ook als dat betekent eerder naar bed dan je zusje van 1,5 jr jonger.
Nou, niet echt tips, maar meer een dat-herken-ik verhaal.
Groetjes,
Mama van Sarah en Lotte