Onzekerheid over borstvoeding

Hallo (aanstaande) moeders, lezers,

Ik wil even via dit forum mijn korte ervaring delen over borstvoeden. Mijn zoontje is nu 2 weken oud en heeft in de eerste week bij het borstvoeden problemen gehad met het tuiten van zijn bovenlip, waardoor hij niet goed kon zuigen. Toen heb ik een intensief kolfprgramma gevolgd van een dag en moesten we hem voeden met  een theelepeltje. Toen hij de volgende dag weer aan de borst kon met de juiste zuigtechniek merkte ik zijn voorkeur voor rechts doordat hij daar veel makkelijker aan te leggen was en uiteindelijk wilde hij helemaal niet meer aanleggen op links. Dus nu alleen links een dag afgekolfd ook in verband met een pijnlijke borst die is ontstaan. Hierna met behulp van een lactatiekundige op links goed aan kunnen leggen zonder pijn, hierna ging het  een aantal dagen goed tot eergisterochtend dus, mijn tepel is gesprongen bij het aanleggen, mijn zoontje ging er iets te enthousiast op af die ochtend en ik heb hem niet af kunnen remmen. Nu een tepelkoolf erbij, dus weer aan het kolven sinds 2 dagen, ben ook nog  bang voor de pijn. Ik begin nu echt een beetje hopeloos te worden en vraag me af of ik op dit punt nu gewoon moet overstappen naar flesvoeding. Ik zal het consultatieburo hier morgen over bellen om te overleggen, maar ook vanavond heb ik weer sterk het gevoel dat hij niet genoeg binnenkrijgt. Hij  komt nu erg vaak om te drinken, soms al weer  na een uur en  ik blijf maar kolven op links en hem rechts borstvoeden, maar het lijkt niet genoeg te zijn. De plasluiers lopen nu ook weer iets terug, soms maar 3 plasluiers en de ontlasting  is vaker groen en niet zo veel. Ik was echt van plan minimaal 6 maanden borstvoeding te geven, maar nu  zijn gezondheid en  ontwikkeling alleen in mijn handen (borsten)  ligt ben ik bang dat hij  achter zal lopen en niet goed zal groeien. Als ik morgen heb overlegd met het consultatieburo zal ik op dit forum vertellen over de afloop hiervan. Ik zal morgenochtend in ieder geval met frisse moed weer aanleggen op links en hopen dat het goed gaat.

Groeten Gloria, moeder van lieve Sophian
 
Hoi Gloria,

Wat  knap dat je het blijft proberen. Want het kan dan inderdaad pijnlijk zijn het aanleggen. Je doet er inderdaad van alles aan om borstvoeding te kunnen blijven geven. Laat je Sophian wegen op het CB? Want dan weet je gelijk of dat hij genoeg voeding krijgt uit je borstvoeding. Dan hoef je je daar geen zorgen over te maken, en kan je misschien wat relaxter met de borstvoeidng omgaan. Ik heb een dochtertje van 6 weken en heb 3 weken borstvoeding gegeven. Ze kwam wel aan in gewicht maar op een geven moment heeft ze 2 dagen en 2 nachten gehuild en wilde echt om het half uur bij mij aan de borst. Ik werd daar zelf onrustig van en verloor het plezier in borstvoeden. Op het CB zeiden ze dat het geen kwaad kon maar konden zich voorstellen dat het van mij veel verlangde. Om die reden ben ik over gestapt naar flesvoeding wat mij persoonlijk goed bevalt. Maar borstvoeding gaat natuurlijk altijd boven flesvoeding. maar ik wilde mezelf er goed bij voelen en toen dat niet meer zo was was de keus niet moeilijk om over te stappen. Maar ik vind het knap van jou dat je zo doorzet, en je zal zien dat het dalijk goed verloopt je borstvoeding omdat je hier veel energie insteekt.

Heel veel succes!
Groetjes van Elly
 
Hallo Gloria,

allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoon en welkom op dit forum.

Vervelend hè dat de borstvoeding niet zo gaat als je het wilde, daar raak jij waarschijnlijk helemaal gespannen van en daardoor wordt je produktie weer beïnvloed.
Als je zoontje huilt hoeft dit niet iedere keer te betekenen dat hij honger heeft. Als je wilt weten hoeveel hij binnne krijgt kun je een weegschaal huren als je hem dan voor en na het voeden weegt zie je precies hoeveel hij heeft gedronken.

Wat doe je aan de tepelklofen? Wat goed helpt is bepanthenzalf ook moedermelk erop smeren en aan de lucht laten drogen. Ik heb in het begin ook hele zere tepels gehad dat ik niet meer wist wat te doen heb er zelfs de velletjes van een gekookt ei op gedaan, trucje van de verloskundige, maar oh wat een werk om ze uit de schaal te krijgen.

Ik kan mij voorstellen dat je het even niet meer ziet zitten maar ik zou toch doorzetten is in het begin niet helemaal fijn maar als het een maal goed loopt ben je blij dat je doorgezet hebt. Evt kun je ook naar het www.borstvoedingsforum.nl   gaan, hier zijn allemaal bv mama's actief dieje met raad en daad kunnen bijstaan en je af en toe net even dat ruggesteuntje kunnen geven die je nodig hebt.

Ik wens je veel sterkte en hoop dat je nog lang met plezier bv kunt blijven geven

groetjes Renée
 
Hoi Gloria,

Om de borst goed leeg te kunnen drinken en om problemen zoals tepelkloofjes te voorkomen is het  heel belangrijk dat je kindje goed is aangelegd. Wanneer je je kindje aanlegt, ligt hij met zijn buikje tegen jouw buik; zijn hoofdje en ruggetje liggen in een rechte lijn, zodat hij zijn hoofdje niet hoeft te draaien om bij jouw borst te kunnen komen. Zijn neusje ligt tegenover jouw tepel. Nu moet je kindje zijn mondje wagenwijd opendoen; dit kun je eventueel stimuleren door met je tepel langs zijn lipjes te strijken of zelf een grote hap voor te doen (het werkt echt!). Pas als hij zijn mondje wagenwijd open heeft (neem geen genoegen met een tuitmondje) en zijn tongetje steekt iets uit, haal je je kindje rustig naar je toe en leg je hem aan. Je tepel, maar ook een groot gedeelte van je tepelhof verdwijnt in zijn mondje. Zijn neusje en kinnetje raken jouw borst en zijn lipjes zijn naar buiten gekruld. Nu zal je kindje korte zuigbewegingen gaan maken om een toeschietreflex op te wekken. Zodra de melk begint te stromen, begint hij met lange halen te drinken. Je ziet zijn kaakjes bewegen, zijn wangetjes zijn bol en je hoort de melk naar binnen klokken. Als je kindje goed is aangelegd, mag hij zo vaak en zo lang uit de borst drinken als hij wil. Laat je kindje één borst helemaal goed leegdrinken (zo komt hij ook goed aan de vette achtermelk toe; als hij voldaan is, zal hij uit zichzelf de borst loslaten) en bied de andere aan als toetje.
Als je kindje niet goed is aangelegd, kun je hem van de borst halen door je pink in zijn mondhoek te leggen; leg hem daarna rustig opnieuw aan.

Door de pijn die de kloofjes veroorzaken kun je tegen het voeden op gaan zien, waardoor je misschien de neiging hebt het voeden voor je uit te schuiven. Toch is het voor het genezingsproces veel beter om je kindje vaker (en korter) aan te leggen, dan minder vaak en lang. Je kunt vlak voor het voeden eventueel een washandje met daarin een ijsblokje tegen je tepel aanhouden, dat "verdooft" een beetje. Leg je kindje eerst aan de minst pijnlijke borst; als hij honger heeft zal hij namelijk heftiger aanzuigen. Na het voeden kun je een druppel moedermelk uitsmeren over je tepels, dat werkt antibacterieel en genezend. Laat ze daarna goed aan de lucht drogen. Voor het genezingsproces is het belangrijk dat je tepels ook droog blijven en dat er voldoende lucht bij kan. Gebruik daarom liever even geen zoogcompressen; je zou kunnen overwegen om ook het dragen van een bh even achterwege te laten.

Goed aanleggen is dus heel belangrijk; als je kindje goed is aangelegd, ligt de tepel namelijk heel veel achterin het mondje tegen het zachte gehemelte aan en daar kan de tepel niet stuk gaan. Hij gaat pas stuk als hij voorin het mondje komt te liggen, tegen het harde gehemelte aan. Dat gaat schuren en daar kunnen je tepels niet tegen. Als je consequent bent in het goed aanleggen (dus niet accepteren dat je kindje zijn mondje niet ver genoeg open doet) zul je merken dat er snel verbetering komt in je situatie, je kloofjes zullen genezen en je kindje zal de hoeveelheid melk binnenkrijgen die hij nodig heeft.

Heb je behoefte aan een persoonlijk gesprek, dan kun je altijd bellen met een contactpersoon van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Naast haar eigen borstvoedingservaring heeft zij een opleiding gevolgd via haar organisatie en zij geeft wetenschappelijk onderbouwde informatie over borstvoeding. De VBN is zowel overdag als 's avonds te bereiken via telefoonnummer 0343-576626.

Beterschap en succes!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

 
Erg vervelend he, en je wordt er zo onzeker van. Zeker zo kort na de bevalling ben je nog zo labiel en dan maak je je extra druk.
Meestal kun je na 6 weken zeggen: nu gaat de borstvoeding goed.
Als je dat geduld nog op kunt brengen, dan is dat mooi. Maar kun je dat niet, dan is dat natuurlijk helemaal niet erg! Je moet er zelf ook niet aan onder door gaan, heeft je kind ook niks aan, die voelt dat namelijk haarfijn aan.
Flesvoeding is tegenwoordig van dusdanige kwaliteit dat het bijna helemaal in de buurt komt van borstvoeding. Het is dus niet zo dat je bang hoeft te zijn dat je kindje allerlei allergien en gezondheidskwaaltjes krijgt. Dit is meestal niet het geval.
Natuurlijk krijg je verhalen van dat dit wel zo is, men komt dan met eigen voorbeelden aan, maar dit is natuurlijk nooit bewezen dat het door FV komt.
Borstvoeding, ik ben er echt helemaal voor, maar als er persoonlijke redenen zijn dat je lieve FV geeft, dan lijkt mij dat prima! Trek je niks aan van opmerkingen als: je kiest toch voor je kindje, dus je moet doorzetten... dit soort opmerkingen kunnen je nog onzeker maken. Niet iedereen is hetzelfde, voor de één ligt de grens hier, en voor de ander ligt de grens daar.
Ik wordt soms een beetje kriegel van opmerkingen dat borstvoeding voor alles gaat...
Natuurlijk mag iedereen hier zijn mening hebben (, ik zeg het maar even...)
Wat je ook kiest: heel veel succes!
 
quote: purple reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('08-02-2006 09:11:45'));

Hoi Gloria,

Wat  knap dat je het blijft proberen. Want het kan dan inderdaad pijnlijk zijn het aanleggen. Je doet er inderdaad van alles aan om borstvoeding te kunnen blijven geven. Laat je Sophian wegen op het CB? Want dan weet je gelijk of dat hij genoeg voeding krijgt uit je borstvoeding. Dan hoef je je daar geen zorgen over te maken, en kan je misschien wat relaxter met de borstvoeidng omgaan. Ik heb een dochtertje van 6 weken en heb 3 weken borstvoeding gegeven. Ze kwam wel aan in gewicht maar op een geven moment heeft ze 2 dagen en 2 nachten gehuild en wilde echt om het half uur bij mij aan de borst. Ik werd daar zelf onrustig van en verloor het plezier in borstvoeden. Op het CB zeiden ze dat het geen kwaad kon maar konden zich voorstellen dat het van mij veel verlangde. Om die reden ben ik over gestapt naar flesvoeding wat mij persoonlijk goed bevalt. Maar borstvoeding gaat natuurlijk altijd boven flesvoeding. maar ik wilde mezelf er goed bij voelen en toen dat niet meer zo was was de keus niet moeilijk om over te stappen. Maar ik vind het knap van jou dat je zo doorzet, en je zal zien dat het dalijk goed verloopt je borstvoeding omdat je hier veel energie insteekt.

Heel veel succes!
Groetjes van Elly


Dag Elly en de anderen die hebben gereageerd!

Bedankt voor alle informatie en reacties, ik moest vorige week echt even mijn ei kwijt. Ik kan nu zeggen dat het aanleggen nu beter gaat zowel op links als op rechts! Ik geef nu 50% BV en 50% FV en die combinatie bevalt prima. Misschien als het allemaal nog veel beter gaat wordt het nog eens 80% BV en 20% FV, ik ga nu weer de goeie kant op en ben blij dat ik beiden  borsten kan blijven geven!

Groetjes Gloria
 
Terug
Bovenaan