Ooit groente&fruit eten

Hoi onze dochter van 1.5 jaar eet alleen bananen. Of fruit als het in de blender heeft gezeten .. Groentes daar begint ze niet aan ? Herkennen jullie dat? Hoort dit erbij?
 
Herken t.... Vind dat het erbij hoort, maar heel eerlijk, ik was er zo klaar mee...
Geen gedoe, wil je niet dan krijg je niks ...
Geen gezeur aan tafel bij ons.
Dochter is nu 9 en eet alles. Ze moest van mij sowieso proeven, en natuurlijk mag ze ook echt iets niet lusten.
En ging ze zeuren aan tafel (zonder te proeven) negeerde we dat compleet en aten zelf lekker door. En ik maakte dan niet iets extra's.
Ik hoor niet bij de groep moeders die een heel circus aan tafel maakt om te eten wat er staat. Hahaha sorry, misschien klink ik nu heel raar, maar ja, ik hou gewoon niet van "gezeur" over eten. ????
 
Het is wel normaal gedrag dat jonge kinderen groenten moeilijk vinden. Onze dochter van 16 maanden eet sinds 10 maanden ook een stuk slechter. Wel heel goed brood met beleg, en havermout, en ei, en een paar fruitsoorten. Maar avondeten deed ze tussen 10-14 maanden nauwelijks. Het begint nu weer wat te komen. We hebben wat vaste gerechten waarvan we weten dat ze ze redelijk eet. Die eten we dus vaker. En als we wat anders eten dan leg ik fruit erbij. 
Wij zijn wel heel erg van het lekker laten gaan. Wij bepalen wat, wanneer en waar ze eet. Dat is met de pot mee. Zij eet wanneer wij eten en wat wij eten. Dan krijgt ze haar bord en veel plezier ermee. Soms eet ze goed, en soms wrijft ze alles in haar haar en gooit ze de restanten op de grond. Ze gilde ook wel eens hard nee nee nee naar haar bord. Nou dan zetten we hem even op tafel ipv op haar blad. Maar ik vind alle blootstelling al prima. Voelen, kneden, spelen. En als ze het tegen haar tong houdt is een bonus. Ze vindt eten soms gewoon ronduit eng. Dus daarom dringen we niks op. Eten moet niet bedreigend zijn. Ook moedigen we niet teveel aan. Het is immers heel normaal allemaal. 
Ze is langzaam meer gaan eten. En soms heb je van die dagen. Vandaag at ze niet alleen de pasta stukjes maar ook 5 volle happen tomatensaus met gemengde groenten waaronder prei en ui. Alsof ze nooit anders doet. Nou morgen is dat weer ieuwl hoor. Dit was voor 1 avond een win! 
 
Tot nu toe (9 maanden) geen problemen mee.
Misschien wat zoetere groenten proberen als je dat niet al hebt gedaan?
Zoals flespompoen of zoete aardappel?
En ja wat ik hier meer lees, geen gezeur. Eten hoort leuk te zijn dus niet te veel pushen. Dan maar een papje meer bijvoorbeeld.
 
Tja, onze zoon is 20 maanden en op zn eerste verjaardag besloot hij dat hij alleen nog fruit en frietjes lustte. We blijven het aanbieden en inmiddels eet hij soms wel 5 happen groenten! Ooit, zal het allemaal wel goed komen!
 

Heel herkenbaar dit allemaal! Vanaf 1 jaar had mijn zoontje er ook geen zin meer in. Het enige wat hij goed eet is macaroni. Dus daar verstop ik dan verschillende groente doorheen, zodat ie toch nog iets binnen krijgt.  
 
Hihi hier ook zo'n Piet peuter. Word in november 2, We zijn ermee gestopt om oms druk te maken. Als we eten zit je aan tafel en of je nou wel of niet eet prima. Alle kleine stukjes groente word eruit gepeutert, geven aan als je niet wil prima, maar we gaan er niet mee spelen.

Wel helpt ze mee met koken inmiddels, wat ze erg leuk vind. Ze eet al geen rauwkost ( komkommer, tomaat enz) vanaf het begin.

En als ze mag kiezen eet ze het liefst de dingen met een P. pizza, patat, pannenkoek, maar dat wil mama natuurlijk niet. Ze heeft 1 favoriet bruine bonen.

Toetje eet ze daarintegen wel. Liefst gokola ( chocola), maar papa en mama geven liever Griekse yoghurt.
 
Terug
Bovenaan