Ook hier is het mis gegaan...

Hallo Meiden,

Ik zal me aller eerst even voorstellen.
Ik ben Fabiënne 24 jaar, getrouwd met David en in augustus 2008 een gezonde zoon Jari gekregen.

Ik kwam erachter dat ik zwanger was op 3 juni 2010.
Ik was toen 4 weken zwanger.
Alles verliep prima, buikje begon al te groeien, en de nodige "kwaaltjes" had ik ook met vlagen.
Eerste afspraak met de vk had ik toen ik bijna 8 weken was.
Ik had een afspraak op 23 juli staan voor de 12 weken echo.

Maar, helaas afgelopen zaterdag bleek ik bloed te verliezen.
Het begon allemaal met een onschuldige afscheiding.
De vk direct gebeld, en volgens haar was niets aan de hand.
Ik moest me rustig houden, en me niet gek laten maken.
Als het bloeden erger werd, moest ik weer contact opnemen.
Die avond heb ik haar nog ge-sms't en ze stuurde terug, dat er niets aan de hand was, en ik toch echt moest wachten tot maandag.
Zolang er geen krampen of buikpijn kwam, was er niets aan de hand.
En die krampen had ik ook nog niet.
Die zondag was het bloeden net zo erg als zaterdag, dus nog even volhouden.
Afgelopen maandag heb ik de vk gebeld, en ik kon pas om 13.40 uur terecht voor een echo?!?!
Dus met mijn schoonmoeder gebeld, en ze vond t maar niks dat ik alleen met Jari was.
Dus ben ik naar haar toe gegaan.
Ik moest ineens tig keer naar de wc en er kwam alleen maar bloed.
Het werd steeds erger, dacht ik nog.
Totdat ik om 12.00 uur naar de wc ging, en daar ineens iets groots in zag liggen.
Ik heb me omgedraaid en ben weg gelopen, ik heb mijn schoonmoeder geroepen, en gezegd dat "het" daar ligt.
Zij vertelde me dat het indd wel groot was, maar dat het niet perse het vruchtje hoefde te zijn.
Het waren 2 stukken, 1 grote en 1 kleine.
En toen leek het wel of elke minuut 1 uur duurde.
Buikpijn begon ik wel te krijgen, maar ook weer heel minimaal.
Ik heb alleen maar gehuild.
Ik wil dit niet, nee ons kindje moet bij ons blijven.
Eenmaal bij de vk, werd ik pas na 15 min naar binnen gehaald.
Ik kreeg een inwendige echo.
Mijn baarmoeder was leeg, het enige wat nog te zien was, waren bloed blaasjes, die er nog uit moeten komen.

Op dit moment voel ik me leeg, boos, verdrietig, teleurgesteld.
Maar ook weet ik dat er iets met het kindje aan de hand was, anders was dit niet gebeurd.
Dit geeft me wel weer veel angst.
Want we willen heel graag een 2e kindje.
Ik weet nog niet echt wat ik wel, of meteen beginnen of even rust.
Het is ook nog maar net gebeurt.
Het heeft even tijd nodig.

Bedankt voor het lezen...

Liefs, Fabiënne

Hoi vlindertje,

Wat vreselijk voor je. Een miskraam heeft tijd nodig om te verwerken. Ik zou alleen nog wel even een "goed" gesprek met je vk aangaan. Ze nam je niet serieus. Ze had het toch niet kunnen voorkomen maar zeker bij een volgende zwangerschap zou het wel prettig zijn als ze dan wel naar je luistert. Ik hoop dat je het snel een plekje kunt geven en opnieuw kunt beginnen. Mijn zus zei destijds uithuilen en opnieuw beginnen maar daar werd ik juist heel kwaad over. Neem de tijd om emotioneel te herstellen. Heel veel sterkte toegewenst.

Liefs Supertje

Hey meid,

Verschrikkelijk hè? Ik herken je verhaal. het doet zo'n verdriet om datgene af te moeten staan waar je al zo aan gehecht was. Je wil het bij je hebben maar het is gewoon weg... het kan niet meer... het is onomkeerbaar. Wat zou je er veel voor over hebben om weer zwanger te zijn!
Meid, ik heb na mijn miskraam heel lang veel gehuild. Ik vond het zo moeilijk, vooral omdat mijn omgeving niet altijd begripvol was. Mijn zus durfde gewoon te zeggen: "Je bent niet altijd gezellig meer, dat vind ik niet leuk, kun je je niet anders voor doen als je bij me bent... want het is gewoon niet gezellig!" Ze zal het misschien niet zo bedoeld hebben maar wat heeft me dat zeer gedaan. Mijn moeder zei tegen mijn andere zus: "G. was overtijd maar ze is nu toch ongesteld geworden!" Nou ja... alsof ik niet zwanger was. Mijn moeder begreep niets van het feit dat ik het heel moeilijk vond dat ik het vruchtje door de wc had gespoeld. Ik vond dat zo zielig en harteloos. Nee, ik moest dat soort dingen niet denken.

Alleen van mijn man en mijn beste vriendin heb ik alle steun gehad. En ik had het echt nodig! Ik vond het zo verschrikkelijk! Het heeft echt een poos geduurd. Pas toen ik weer zwanger was (5 maanden later) toen kon ik het een beetje loslaten... zeker toen het allemaal goed ging. maar toen ik hoogzwanger was en de dag van de miskraam kwam heb ik toch alle kaartjes, echo's ed weer bekeken en heel hard gehuild.

Gun jezelf het verdriet. Je droom valt in duigen, je toekomstbeeld moet je weer omschakelen. Je hebt je kindje verloren. Al was het dan nog maar heel klein, het verdriet is er niet minder om. Laat het verdriet komen en gaan als de golven van de zee en geef er aan toe. Zeg afspraken af als je je te rot voelt en probeer zelf in te schatten wanneer je afleiding moet zoeken. Ga er elke dag wel even uit en probeer wel door te gaan met de dagelijkse dingen. Maar neem alsjeblieft de tijd voor het verdriet.

Liefs en sterkte!

Hoi Lieve Dames,

Allereerst bedankt voor jullie lieve berichtjes.

@ Supertje: Ik heb die dag nog met mijn vk gebeld. En zij zei dat als ik weer zwanger mocht zijn, ik haar zo snel mogelijk moet bellen, zodat ze een vroegere echo kunnen maken.

@ Bloempje27: Pff... hoe jou omgeving reageerde is toch echt afschuwelijk... Je hebt die steun zo hard nodig. En als ze er dan zo over doen, dat je niet eens zwanger was. Nee ik heb er geen woorden voor.
Ik vind het gewoon schandalig zeg.

Mijn omgeving reageert heel betrokken. En luisteren ook goed naar me. Zeker heb ik ook een paar die een hele andere mening hebben, maar die zoek ik nu niet op.
Ook hoor ik nu verhalen van mensen, die ook een miskraam hebben gehad, waar ik het niet eens van wist.
Ik ben blij dat ik me kan uiten, en praten helpt bij mij ook heel goed.
Alleen het verdriet kan niemand bij me wegnemen.
De ene dag gaat het goed, en de andere dag ben ik net een zombie.
Maar dat komt ook omdat het nog maar zo kort geleden is.
Het doet het meeste pijn als ik naar de dagen kijk.
Ik zou nu 10 weken en 2 dagen zijn. En dat vind ik het moeilijkste te accepteren.
Ook de afspraken die ik al had staan.
De 12 weken echo zat er nu aan te komen, en ik had al een afspraak staan voor de 20 weken echo, en de kraamhulp had ik al ingelicht.
Dus ik moet nog een hoop moed verzamelen om dat weer allemaal af te bellen.
Gister kreeg ik van het cz een knuffeldoekje van zetje zebra.
Met een hele leuke brief erbij, hoera je bent zwanger.
Maar ja, hun kunnen dat niet weten.
We proberen er het beste van te maken.

Het klopt helemaal wat je in je berichtje schrijft.
Ik zal ook zeer zeker de tijd nemen voor mijn verdriet.
Maar ook het verlangen blijft knagen.
Moeilijk allemaal.
Vooral omdat er in de wereld heel luchtig gedaan wordt over een zwangerschap!

Meiden, een fijn weekend!
En bedankt allemaal!

Liefs, Fabiënne

Hoi Vlindertje,

Wat erg voor je!
Op zo'n moment heb je zoveel aan de woorden van een verloskundige! Ik heb vorig jaar gelijk mijn verloskundige gebeld, terwijl mijn eerste afspraak nog moest komen. Ze kon me niet geruststellen, maar wel uitleg geven. Voor mij was het erg belangrijk om te horen dat rust of liggen niets kon veranderen. Ik zat toen nl op mijn werk.
Fijn dat je omgeving goed reageert. Steun heb je wel nodig hè!
Alleen zou ik me volgende keer wel afvragen of je nog genoeg vertrouwen in je verloskundige hebt.
Anders gewoon een andere zoeken.

Sterkte, moeilijk

En Bloempje,

Wat erg dat je omgeving je zo slecht heeft gesteund!
AL moet ik zeggen dat ik van te voren ook niet had verwacht dat een miskraam zoveel impact zou hebben!!!
Ik heb het bijna een jaar moeilijk gehad, zeker ook weer tegen de datum dat ik eigenlijk uitgerekend zou zijn.
Maar gelukkig is de belangrijkste persoon er wel voor je geweest. Want voor mannen is het natuurlijk ook anders dat voor ons. Wij voelen ons al zwanger en zij zijn net aan het idee gewend.

Voor mezelf denk ik dat mijn relatie er wel beterc door geworden is. Ik weet nu dat mijn vriend er ook in moeilijke tijden voor me is.
Ook nu, nu mijn eerste echo niet goed was en ik op de volgende zit te wachten kan ik alles bij hem kwijt.
Ben jij nu intussen bevallen?

x moeilijk

Terug
Bovenaan