Ook hier slaapproblemen 13 maanden dreumes

<p style="text-align: left;">Zoals ik hier op het forum lees zijn wij inderdaad niet de enige die een kindje hebben met slaapproblemen. Onze dochter heeft 11 maanden heerlijk doorgeslapen maar sindsdien gebeurt het regelmatig meer dan 4x per week dat ze 's nachts wakker wordt, huilt en dan is voor haar de dag begonnen. Ze heeft vaste slaaptijden en rituelen. We maken haar om 07.00 uur wakker, ze gaat van 10.00 tot 11.00 naar bed en dan om 14.00 tot 16.00, en  's avonds gaat ze om 19.00 uur naar bed. Ook de verschillende methodes hebben we al geprobeerd. Zoals bijv laten huilen ..., heel langzaam de slaapkamer verlaten enz... Maar dan gaat ze ook niet slapen ook al zijn we 3 tot 4 uur verder. Ook matras op de grond naast haar bed en dan wel aanwezig zijn maar negeren werkt niet. En bij ons in bed al helemaal niet !! </p><p>Overdag is ze bij een hele slechte nacht (4/5uur niet slapen) uiteraard iets moeier dan normaal, maar over het algemeen merk je weinig aan haar overdag. </p><p>Nu zaten wij te denken... Zou het kunnen zijn dat onze dochter prikkelgevoelig is? We merken dat bij de "drukkere dagen" als we bijv een keertje iets leuks gaan doen.  Het "niet" slapen erger is. Omdat je radeloos raakt en het niet slapen er steeds meer inhakt. Ga je van alles bedenken. Misschien bestaat het wel niet bij een dreumes... Maar hoe zou je daar achter kunnen komen? Is daar een test voor?</p><p>Iedergeval .. Misschien zijn er mensen hier die nog tips hebben, die we misschien nog niet geprobeerd hebben... I hope :)</p><p>Alvast bedankt voor het meedenken.</p><p>Johs </p>
 
Hoi! Inmiddels is onze zoontje bijna 17 mnd. Ik vind het heel erg genant om het te vertellen maar doe het toch want misschien heb je er wat aan.. 
Onze zoontje begon ook op een gegeven moment te spoken ‘s nachts en werd heel vaak wakker. Hij huilde niet als we bij hem waren, spms wel, we wiegden hem in slaap, en dat een paar keer per nacht. Soms sliep hij niet meer, en dan gingen we naar beneden met hem.
We hebben er sinds kort weer een kindje bij, dus je begrijpt dat we not amused waren. We hebben het als zeer pittig ervaren, hadden het er vaak over met elkaar en met anderen hoe zwaar het was. Ook vaak met het GGD besproken en die gaven alleen maar aan: niet aan toegeven en laten huilen (ook de methode met het matras besproken). Dat advies hebben we gelukkig niet opgevolgd omdat we ons er niet prettig bij voelden. Maar ik vond het toch heel vreemd dat onze zoontje steeds wakker werd, ik werd er zo verdrietig van.. begreep er ook niets van en heb me veel zorgen gemaakt of hij wel voldoende sliep. 
Totdat het me opviel dat onze zoontje steeds vaker tegen begon te werken als we hem verschoonden. Echt drama! Hij greep altijd naar beneden toe, ik dacht altijd die wil z’n poep vastpakken ofzo, wat ook gebeurde hoor, dus we lieten het nooit toe zeg maar. Ook werd hij wiebelig in z’n stoel.. of bij het in badje gaan was het steeds een strijd, greep vaak naar z’n piemeltje of wat wij dachten naar z’n ‘poep’, we hadden er verder geen aandacht voor en dit waren achteraf gezien hele subtiele hints die we over het hoofd hebben gezien. En inmiddels waren we maanden!! elke nacht een paar keer wakker, we waren het inmiddels gewend en werkten met manlief samen in shifts, hele plannen werden er gemaakt en als we het niet meer trokken werden ouders ingezet om bij ons te komen logeren. 
Totdat we van de week merkten dat hij gewoon jeuk had aan z’n piemeltje. We zijn naar de huisarts gegaan, gelukkig geen ontsteking of iets geks maar kregen een zalfje tegen de jeuk. En sindsdien slaapt mijn hummeltje weer door :) en wij ook! 
Ik zou goed kijken naar het gedrag dat je kindje ook overdag laat zien.. en hoop dat je er snel achter komt wat er is!! 
 
Lastig is het he! 
Heb je geprobeerd om misschien wat eten of drinken te geven? Dit raden ze vast bij hey cb helemaal af, maar onze dochter had gewoon vaak nog honger, en wilde graag een flesje. Daarna ging ze lekker slapen. 
Mijn moeder vertelde dat ik dat vroeger ook weer ineens zo rond een jaar. Ook alles geprobeerd, rondlopen etc. Niks hielp, tot ze me een boterham gaf, daarna weer slapen ?
Rond 2 jaar hebben we het bij mijn dochter kunnen afbouwrn zonder problemen.
 
Fijn dat er mensen zijn die mee willen denken ?
 
Hoi Gebruiker10054521, dank voor het delen van je verhaal. We herkennen inderdaad bij onze dochter op het aankleedkussen dat ze regelmatig daar onder zit met haar handjes. Zal toch eens de dokter vragen.
 
Hoi Regenboogje-b, 
Bedankt voor het meedenken
Flesje drinken hebben we al geprobeerd  Maar iets te eten geven is nog een optie. Gaan we mee aan de slag. 
 
 
 
We hebben eindelijk hulp gekregen van een orthopedagoog.
Die gaf ons de volgende tips en bij ons heeft het geholpen.
Het avond ritueel bij de kleine op de kamer doen (fles geven, boekje lezen enz)
Probeer zo veel mogelijk vaste tijden te hanteren 
Leg in het bedje een kledingstuk van 1 vd ouders of ga zelf een aantal dagen slapen met een knuffel en leg die in bed(het gaat om de geur van de ouders)
Communiceer met je kindje, leg uit waarom het moet gaan slapen en hoelang (dit vindt ik een beetje zweverig maar ja het werkt bij ons) ook wanneer er iets gebeurt is met pappa of mamma , stel je kindje gerust.
En haal ’s nachts je kindje niet uit bed. Ga er heen stel het gerust, leg uit dat iedereen slaapt.
Dit heeft ons geholpen met onze dochter. Ze slaapt na 6 maanden weer de hele nacht en af en toe wordt ze wakker maar lang niet zo erg als het was elke nacht.
En anders via cb een gesprek aanvragen met een orthopedagoog
 
Terug
Bovenaan