Ooronsteking; welke medicatie?

Dag dames,
Onze Froukje had het gisteravond wat lastig en kon niet in slaap komen. Ik kon zo snel niet ontdekken wat ze had, ze had geen koorts, dus na een poosje een beetje Junifen Siroop gegeven (tegen pijn en koorts) en hierna is ze in slaap gevallen. Vanmorgen toen ik naast haar zat zag ik ineens dat haar oortje wat etterrig was. Dus meteen naar de dokter geweest; oorontsteking rechts en ook een beetje links. Ze heeft antibiotica gekregen. Nou ben ik gewoon benieuwd; wat geven dokters in NL bij oorontstekingen? Hier zijn ze nogal snel met antibiotica geven en ik ben daar niet altijd voor, vandaar mijn vraag. Ik kan me herinneren dat ik vroeger oordruppels kreeg, maar welke...?
Gelukkig lijkgt ze er verder niet zoveel last van te hebben.
Groetjes, Esther.

Volgens de richtlijnen van de huisartsen geven ze geen antibiotica bij oorontstekingen, alleen als een kind langer dan 3 dagen koorts heeft of als het kind een verhoogd risico op complicaties heeft (kindjes met Down, hartafwijkingen, leukemie, HIV etc). Advies is paracetamol en neusdruppels (om de buis van Eustachius goed open te maken, zodat de ontsteking via de neus eruit kan. Als ik jou zo hoor dan denk ik dat het trommelvlies al is doorgebroken en dan is er al helemaal geen reden meer om antibiotica te geven omdat de ontsteking via het gaatje in het trommelvlies eruit kan lopen. Als je kind koorts houdt de komende dagen wel een reden voor antibiotica weer. Geen zorgen want het gaatje in trommelvlies groeit heel snel weer dicht (paar weken). Wat ik zou doen is paracetamol geven als je kind niet lekker is, pijn heeft of koorts heeft en de antibiotica bewaren voor als het koorts houdt.

Sterkte!

hoi

elise had een paar weken geleden ook oorontsteking wel is waar geen heftige en zonder koorts
toen heeft de ha panotile oordruppels voorgeschreven en met een paar dagen was ze van alle klachten af

groetjes saskia

hey hoi,

Yoëll heeft bij ooronsteking ook amoxicilline gehad, in combinatie met neusspray....maar deze mogen we nooit langer dan 5 dagen gebruiken....

maar als het oortje geknapt is, dan mogen we niets meer gebruiken omdat het zichzelf dan schoonmaakt....

Liefs Denise

Terug
Bovenaan