op/afbouwen voeding

Hallo iedereen



<span style="line-height: 1.5;">Mijn Zoontje is geboren op 16 augustus en nu dus 9 weken oud.  In zijn 7e week is hij geopereerd aam pylorusstenose ook wel een maag vernauwing.  Hier aan vooraf heeft hij een week lang gespuugd voordat we na verschillende doktersbezoeken wisten wat er aan de hand was. Hij zat in die week in zijn 6x 120*6 voeding. Dit heeft hij natuurlijk lang niet binnen gekregen die week. De operatie heeft nu plaats gevonden en het gaat meer dan goed met onze man.</span>



Hij was al een kleintje bij de bevalling; 2710 maar dronk altijd goed.  Nu na de operatie dus helemaal. De eerste week ben ik al omhoog gegaan naar eerst 3 flessen van 150ml en later allemaal. Hij kreeg toen 6 van 150ml.  Omdat hij nog steeds vraagt na de fles ben ik over gegaan op 5 van 180 natuurlijk ook in etappes maar zelfs nu vraagt hij nog door na de fles. Op die van 2300 doen we nu een schep johannes broodpitmeel. Dit heeft hij 1 nacht volgehouden tot 6 uur waardoor ik weer het schema van 5 voedingen in kon maar vannacht wilde hij alweer om 3 uur. Een fles van 100 neemt hij dan echt geen genoegen mee waardoor ik uitkom op 6 flessen van 180. Hij is momenteel 4.5 kilo en dus 9 weken.



Woensdag moet ik naar het cb.  Maar graag zou ik van jullie wat tips krijgen over hoe en wat nou te doen met zijn voeding.



Krijgt hij niet teveel en hoe kan ik hem snachts iets meer tevreden houden.
 
Hoi,



Wat fijn dat het nu weer goed gaat met je zoontje!

Hier een dochter voor wie de flesjes ook niet aan te slepen waren. Ze kwam iedere 1,5 uur voor een voeding en ik zat dan ook de halve dag met een fles in mijn handen. Ze had echter reflux, dus meer dan 100 ml per keer kon ze simpelweg niet binnen houden.

Mij is altijd verteld dat je met flesvoeding maar max 1 liter per dag mag geven en jouw zoontje zit daar nu (net) boven. Anders kunnen de niertjes overbelast raken. Mijn dochter kwam ruim 1 kilo in de maand aan en ik had op het cb aangegeven dat ik me zorgen begon te maken om haar gewicht en of 12 voedingen per dag normaal was. Ik begon intussen behoorlijk oververmoeid te raken, want dochterlief huilde ook erg veel tussen de voedingen door... Het cb nam me niet serieus en kwam telkens met het advies "kijk het nog maar even aan.."

Twee dagen na dat laatste bezoek aan het cb (dochter was toen 10 weken) zat ik er helemaal doorheen en ben ik overgestapt op forte voeding (voor hongerige baby's) en deed ik 3 schepjes forte en 2 schepjes standaardvoeding in iedere fles (en later volledig forte voeding).

Vanaf dat moment had ik een heel ander kind. Ze huilde bijna niet meer tussen voedingen door, ze sliep ineens de hele nacht door (van 23 tot 6) en ze poepte beter dan ooit. Ik heb toen op de eerstvolgende afspraak bij het cb meegedeeld dat ik forte voeding was gaan geven en zowel ik als de baby daar heel gelukkig van werden.

Misschien dat voeding voor hongerige baby's voor jouw zoontje ook een idee is? Maar dan moet hij wel echt honger hebben en niet gewoon zuigbehoefte. In het geval van zuigbehoefte zou je hem een speentje kunnen geven en dan kijken of je de tijd tussen voedingen kan rekken.

 
Heh wat heftig en vermoeiend dat je dochter zo vaak kwam voor de fles. Ik gebruik nu ook sinds een paar dagen forte. Ik geef volledige flessen forte. Hij krijgt nu 6x waarvan 2x 180 en 4x 150.  Volgens het cb zou hij hiervan verzadigd de nacht in gaan. Dit is helaas niet het geval. Hij blijft onverzadigbare.  En wat je zegt ik wil eigenlijk niet boven die liter uitkomen.  Echter moet ik hem Savonds wakker maken voor de 2300 fles hij ligt dan in een diepe slaap. Ik denk dat Bor een kindje is wat niet eerst de nachtfles maar eerst de 2300 fles inleverd.  We gaan dat nu proberen. Ik vind het allemaal best iets onzeker makends. Gaat alles ju goed met jullie dochtertje?
 
Sorry voor mijn late reactie, maar ik was met vakantie.

Met onze dochter gaat nu alles goed (nu 8 maanden oud). Het is nog steeds een hongerige baby, maar met het geven van vast voedsel hebben het probleem van te veel melk willen ook op kunnen lossen. Ze eet nu wel iets grotere porties vast voedsel dan gemiddeld, maar ondertussen hebben we de hoeveelheid melk (volledig forte) al wel af kunnen bouwen naar ongeveer 400 ml per dag.

Voor de periode van vast voedsel hebben we inderdaad ook een tijd gehad dat onze dochter de avondfles eigenlijk niet meer wilde en we hebben haar toen ook een aantal weken wakker gemaakt rond 22:00 voor een fles, omdat ze anders te weinig melk kreeg op een dag. Ze sliep toen al wel door van ongeveer 19:00 tot 6:00 de volgende dag, dus dat was wel prettig :)

Waarschijnlijk wordt het de komende weken nog even flink aanpoten met je zoontje en hopelijk kun je dan met 4 maanden meteen beginnen met fruit en groente en wil je zoontje al snel minder melk drinken. Kijk naar je zoontje en kijk waar hij en jullie zich prettig bij voelen. Laat je vooral niet gek maken door het cb met hun richtlijnen en adviezen. Ieder kind is immers anders en zolang je zoontje fit en tevreden is zou ik me geen zorgen maken :) Probeer gewoon wat dingen uit en kijk even aan wat het beste werkt voor jullie: of wakker maken om 23:00 of laten liggen (en zelf vroeg naar bed?) en dan dan afwachten of en wanneer hij voor een nachtvoeding komt.
 
Terug
Bovenaan