Op de buik slapen

Het wordt afgeraden door het cb, vanwege kans op wiegedood,dat weet ik maar...

Hoe kun je merken of je kindje een buikslaper is?
Hoe vallen ze dan in slaap, qua houding?

Ik ben nog steeds aan het knoeien met Hanna's slapen en het huilen. Nu is het op de buik slapen ter sprake gekomen. Op consultatiebureau nogal liefst, onder voorbehoud dat het in de box gebeurt en ik het in de gaten houd.

Wie o wie heeft ervaring? Reneke jij laat jou zoon op de buik slapen toch?

als ik luuk op zijn buik leg om te spelen valt hij soms in slaap. hij ligt dan met zijn armen naast/onder zich en zijn beentjes opgetrokken net zoals ze op je borst slapen.
In bakeren is idd ook heel fijn luuk sklaapt snachts in een puckababy piep zak en slaapt daardoor erg goed.

succes

Ons oudste zoontje sliep ook altijd heel onrustig en kort, tot hij zichzelf ging draaien en op de buik ging slapen. vanaf dat moment is hij heel goed gaan slapen.
Maar toen kon hij zich zelf wel al draaien.

Stas leg ik overdag ook in een puckababy hier slaapt hij heerlijk in.

Succes ermee.
Groetjes

Mijn dochter is een buikslaper en die bakerde ik ook de eerste 3 maanden in.

Pepijn is ook een buikslaper, maar die vind inbakeren dus HELEMAAL niks!! Die ligt te stoeien e.d. Dus niet altijd een optie....

@ Caat, antw op je vraag. Ja dus, Pepijn slaapt overdag en nacht op zijn buik. Hoe ik erachter kwam, hij werd ieder uur wel wakker of kwam bijna niet in slaap. Ja tegen me aan wel, maar niet in bed. Op zijn zij wel eens...
Dus toen legde ik hem een keer op zijn buik. En hij viel direct in slaap. Dat ben ik sindsdien gaan doen. Nog inbakeren geprobeerd, maar zoals beschreven vond hij dat niks. Dus na paar avonden en nachten daarmee worstelen was ik het zat, hem hem uitgepeld, op zijn buik gelegd en hij sliep direct heel de nacht door :)
Zo heeft hij 's nachts in zijn wieg paar weken naast me gelegen en sinds 4 weken ligt hij lekker op zijn eigen kamer.
Overdag ligt hij in kinderwagen (hij wil niet in zijn bed overdag, ander onderwerp) en om 21.00u naar bed en slaapt hele nacht door op zijn buik.
Begin eens overdag, ik persoonlijk zou niet de box doen, maar kinderwagen. Box is om te spelen.
En als dat goed gaat ook lekker 's nachts. En als je het eng vind, tijdje naast je bed leggen?
Let maar eens op, ze draaien binnen no time zelf het hoofdje. Pepijn was 2 weken toen ik hem op zn buik legde en binnen 3 dagen draaide hij zelf zijn hoofd om. Die eerste drie dagen moest ik het doen zodra hij begon te miepen.
Succes meis

Liefs

Ps zoek maar eens op google over wiegendood en vooral WAAROM ze tot deze conclusie komen. Ik kan namelijk geen recente onderzoeken vinden alleen uit de jaren 80. Ik kan je mijn mening hierover wel geven, maar misschien moet je eens goed lezen.
Ik heb er niet zo'n angst voor. Tuurlijk het kan gebeuren, maar er kan zoveel. Zo hoog is het percentage niet. Percentage overlijden door ongeluk is groter

Hoi meiden, Paddy slaapt ook op zijn buik, dag en nacht. Mijn oudste twee kinderen zijn ook echte buikslapers zo erg zelfs dat ze in het ziekenhuis al op de buik gelegd werden omdat ze anders geen oog dicht deden. Paddy slaapt nu in zijn ledikantje naast ons bed en hij kan al heel goed zelf zijn hoofd draaien. Ik zou inderdaad zoals Reneke zegt eerst proberen in de kinderwagen. Succes ermee. Liefs

Hallo meiden,

Mijn dochtertje Senna, inmiddels 51/2 maand oud, sliep ook ontzettend slecht op de rug. Daar kwam nog eens bij dat ze reflux had en op de rug al bijna 2 keer gestikt was in haar eigen spuug!! Ik ben haar toen op de buik gaan leggen. Ook 's nachts en sindsdien slaapt ze altijd als een roosje. Ook sliep ze met 3 maanden al door. Ieder zijn eigen mening natuurlijk, maar wiegendood is iets wat nooit volledig verklaard is. In de jaren 70 MOESTEN alle baby's op de buik. Jaren 80 was het de zijligging en nu moeten alle kindjes op de rug slapen. Ik denk zelf dat het toch gewoon iets onverklaarbaars is van de natuur en in alle slaapposities kunnen vervelende dingen gebeuren. Ik weet in ieder geval dat als ik Senna op haar rug had laten liggen dat de kans dat ze nu gestikt zou zijn in haar spuug en daardoor zou zijn overleden groter is dan het risico op wiegendood.
Overigens heeft de Engelse Cambridge Universiteit ooit een onderzoek gedaan naar wiegendood waar de uitkomst van was dat het aan PVC matrasjes zou liggen!
Ik zou zeggen: doe vooral wat zelf goed voelt voor jou en je kindje! Als je je ongerust maakt bij het buikslapen kun je altijd nog zo'n slaapmatje kopen dat je onder het matrasje legt en de ademhaling van je kindje registreert. Indien je baby langer dan een x-aantal seconden niet ademhaalt geeft het een alarmsignaal af. Heb het zelf nooit gebruikt maar weet van andere moeders dat het prettig kan voelen te weten dat je kindje gewoon doorademt.
Nog een tip voor buikslapende baby's. Maak een trappellakentje en leg ze daarin vast want een buikslapertje kruipt snel naar boven of komt horizontaal in zijn bedje te liggen. Mijn moeder (die alle kinderen altijd op de buik heeft laten slapen) heeft er een gemaakt voor mijn dochter, want ze zijn niet meer te koop. Een trappellakentje is een soort hesje waar je de armpjes doorheen steekt en vastmaakt op de rug. Het hesje zit vast aan een lakentje dat je met linten om de spijlen van het bedje draait en aan de zijkant van het bedje vastknoopt. Eigenlijk een soort slaapzakje maar dan met maar een halve bovenkant. De denkentjes kunnen er dan gewoon overheen. Je kan natuurlijk ook gewoon een slaapzakje gebruiken. Ik raad wel aan 1 van de 2 te doen.

Groetjes mama van Senna

Terug
Bovenaan