Op je rug slapen gevaarlijk?

Hallo,
Ik lees hier en daar dat je vanaf week 16 niet meer op je rug mag liggen en slapen in verband met het dichtdrukken van je aorta door de baarmoeder. Hierdoor vermindert de bloedtoevoer naar de baby.
Ik val altijd op mijn zij in slaap, maar draai 'snachts geregeld op mijn rug. Daarnaast lig ik 'savonds  graag op mijn rug op de bank.
Sinds ik dit gelezen heb heb ik weer iets nieuws om me druk om te maken.....
Ik zit nu maar rechtop op de bank en ik leg een kussen achter me in bed zodat ik  niet zo snel meer op mijn rug draai.  
Ik vraag me af in hoeverre  op je rug liggen echt gevaar op kan leveren voor mijn baby.  
Heeft iemand hier ervaring mee of meer informatie over?
Liefs Susanne (15w,6d)  

Hallo!

Ik heb er inderdaad ook wel eens wat van gehoord, wist alleen niet dat dit al zo vroeg was.....
Het lijkt mij dat je er niets aan kan doen dat je s nachts op je rug draait....?!?!!?en inderdaad ik lig ook op mijn rug op de bank....
Ik ga het toch eens op google opzoeken....Als ik meer weet zal ik het plaatsen!!

Liefs Sarah

Hallo!

Dit is zeer herkenbaar. Als ik ga slapen ga ik op mijn zij  liggen, maar word regelmatig op mijn rug wakker.  Omdat ik ook gehoord had dat dit schadelijk is voor de baby, heb ik  de verloskundige tijdens mijn eerste zwangerschap  gevraagd naar het  hoe en wat. Zij wist mij gelukkig gerust te stellen. Op je rug slapen is  helemaal niet erg en als er toch iets "in de verdrukking" dreigt te raken, word je daar vanzelf  wakker van omdat  jij er zelf  het eerst last van hebt.    
Wij hebben  ondanks het rugslapen   twee gezonde kindjes rondlopen en inmiddels zwanger van de derde!

Weltrusten voor straks!

Mijn ervaring is, als de zwangerschap vorderd dan merk je vanzelf dat je het niet meer prettig vind om op je rug te slapen.
Dan komt inderdaad dat verhaal naar voren van dat je hoofdslagader in je rug licht word dicht gedrukt.
Ik heb ervaren dat je dan inderdaad er draaierig van kunt worden, wat weer overgaat zo gauw als je rechtop gaat zitten. B.v. als je op zo'n onderzoektafel ligt ( zijn van die planken ) op je rug zul je dat snel merken dat je echt niet prettig liggen kunt.
Maar k geloof dat het met 16 weken wel al erg overdreven is ( k ben geen arts natuurlijk )   dit had ik pas op het eind in m'n zwangerschap.

Toen ik aan het ctg apparaat in het ziekenhuis lag hebben ze mij het bovenstaande verteld.

Maak je er maar niet zo druk om, k geloof dat het een beetje, van een mug een olifanten verhaal maken is. Als je je arm hebt doof gelegen s'nachts in bed, geeft je lichaam toch ook een signaal af dat je er wakker van word.

Greotjes Ilona

Wat fijn dat jullie alledrie zo snel reageerden. Gisterenavond heb ik jullie berichten niet meer gelezen en vannacht heb ik dan ook niet zo lekker geslapen. Was er onbewust toch wel mee bezig, denk ik.
Na het lezen van jullie reacties kan ik vannacht weer gerustgesteld op mijn rug draaien. Lang leve de forums!
Dank jullie wel!
Liefs van Susanne

Terug
Bovenaan