Op school: (nog) geen aansluiting met andere kinderen


Mijn zoon zit sinds november op de basisschool. Hij heeft het erg naar de zin, huppelt de klas altijd in en is erg enthousiast. Helemaal goed zou je zeggen. Nou niet helemaal dus. Vrijdag vertelde de juf dat hij nog niet zijn draai helemaal gevonden heeft. Hij heeft nog niet de aansluiting met de andere kinderen gevonden. Het komt erop neer dat hij op het schoolplein, tijdens het buiten spelen, alleen is en zichzelf probeert te vermaken. Hij vraagt hierdoor veel aandacht van de juf. In de klas gaat het heel goed, zijn werkjes doet hij goed en hij doet goed met alles mee. De juf gaf aan dat hij een zeer slim kind is, wellicht dat hij de uitdaging mist op het schoolplein. Mijn zoon is wel een verlegen jongetje wanneer hij de mensen niet kent. Hij kijkt altijd eerst de kat uit de boom, dus dat kan zijn houding op het schoolplein verklaren. De juf gaat wat acties bedenken om mijn zoon meer in contact te krijgen met andere kinderen. Ik wil hem natuurlijk ook graag helpen. Wie heeft deze situatie ook meegemaakt met zijn kind en hoe heb jij en de school het aangepakt?
Nogmaals hij is heel gelukkig en waarschijnlijk heeft hij helemaal dit probleem niet, maar normaal is de situatie niet. Aan de andere kant gaat hij nog maar zo kort naar school dat hij met een beetje hulp vast heel snel zich onder de kinderen begeeft. Hij heeft altijd op het KDV gezeten en daar was spelen met kinderen nooit een probleem.
Alle tips/suggesties zijn welkom!
 
Hoi,

Ik zou me nu nog niet meteen druk maken. Onze zoon (nu bijna 6) had het in het begin ook moeilijk. Maar de juf begeleide het heel goed. En verder komt het toch ook een beetje op de schouders van de ouders terecht. Ik ben begonnen om kindjes hier uit te nodigen om te spelen. Onze zoon gaf aan met wie. Samen met de moeder van dat kindje sprak ik een dag en tijd af. De eerste keren niet zo lang. 1-2 uurtjes was genoeg. Ook ging onze zoon daar spelen. De eerste keren bleef ik even, zodat hij kon wennen. Zo leerde hij de kindjes op een ander terrein kennen. (en de kindjes hem natuurlijk ook)  Op school zoeken ze elkaar dan ook gauwer op. Onze zoon heeft nu 1 vast vriendje, en een paar kindjes die af en toe komen spelen.

Hij is nu bijna 6, en NU begint het een beetje te komen dat hij er zelf behoefte aan gaat krijgen. Het spelen op school ging beter toen er verkleedspelletjes gedaan werden. Ze moesten elkaar helpen aan te kleden. Ik moet er trouwens bij vermelden dat school veel doet op sociaal gebied. Ze hebben er zelfs les in. (leefstijl) Maar ook elkaar helpen, toneelstukjes, samen een verhaal verzinnen, etc.

Ik zou eens een gesprek met de juf aan gaan. Laat haar maar eens zeggen wat zij/school hiermee doet, en misschien heeft zij ook nog tips.

Succes! .
Groetjes, Cathy
 
Terug
Bovenaan