Op vakantie tijdens zwangerschapsverlof

<p>Hi dames, </p><p>24 november verwachten wij ons eerste kindje. Op 9 oktober is mijn laatste werkdag en gaat mijn verlof in, ik ben dan (op drie dagen na) 34 weken.</p><p>Mijn schoonvader en 2 schoonzusjes wonen in Denemarken, ze hebben gevraagd of we langs komen in de herfstvakantie. Het gaat om een autorit van 1000km. Ik ben op zoek naar ervaringen van dames die ook in hun verlof nog op vakantie zijn geweest? Hoe is dat bevallen? </p><p>Uiteraard moeten we maar zien hoe ik mij dan voel, of alles goed gaat en wat Corona doet..</p><p>Groetjes, </p><p>Loïs</p>

Ik ben net ervoor (32 weken) op vakantie geweest en dat was helemaal prima. Tot aan mijn bevalling kon en deed ik nog alles, dus wat dat betreft zie ik geen problemen. Het enige wat ik wel had, was last van mijn stuit/bekken en met name als ik te lang op en (verkeerde) stoel zat, zo ook de autostoel. Ik had 1000 km dus echt niet fijn gevonden, met name de uren erna/dag erna niet. Maar dit probleem had ik al vanaf 14 weken, dus als je geen klachten hebt, denk ik dat het prima kan. 

Ik ben met 37 weken vier dagen naar Brussel geweest. Ik vond die autorit al best pittig maar ik had ook bekkeninstabiliteit. Ik vond het verder goed te doen. We hadden wel voor de zekerheid de ziekenhuistas en de maxi Cosi meegenomen net als al mijn papieren van de verloskundige. Uiteindelijk gelukkig niet nodig gehad. Die 4 dagen was wel echt heerlijk om even het verlof te breken trouwens dus als je je goed voelt en Corona staat niet in de weg, lekker gaan!

Ik had er niet aan moeten denken op dat moment zo lang in de auto te zitten... Ik kon niet lekker zitten, mijn dochter daalde pas met 38 weken in, maar was wel heel groot, dus ik moest mega rechtop zitten om niet de hele tijd misselijk/kortademig te zijn. Zo heeft iedereen weer wat, haha. Dus ik zou even afwachten en op het laatste moment de knoop doorhakken, kijken je je dan voelt, want het is inderdaad wel erg fijn om er even tussenuit te gaan! 

Ik ben met 34 weken nog op wintersport naar Oostenrijk geweest. Natuurlijk niet geskied, maar wel bergwandelingen gemaakt van 10 km op hoogte en de rit vond ik ook goed te doen. Ik was wel fit tot het einde, kan me voorstellen dat het met klachten een heel ander verhaal wordt. Even afwachten dus hoe je je voelt ? Bij weinig klachten zou ik het wel aandurven! 

(Bij de tweede was ik overigens tijdens de wintersport 37 weken zwanger, en toen durfde ik niet meer weg. Tis dus ook tot wanneer het veilig voelt wat betreft bevalling) 
succes ;)

Mijn eerste kwam te vroeg, geheel onverwachts. Ik blijf dus zo dicht mogelijk bij huis nu bij de tweede vanaf die periode (35 weken). Ik zou het denk ik laten afhangen van hoe ik me voel maar ook zeker voorbereidingen treffen voor als je onverhoopt toch naar een ziekenhuis moet. Je kunt het helaas gewoon niet voorspellen wanneer de bevalling begint. 

Wij zijn ook met vakantie geweest tijdens mijn verlof vorige zomer. Ik ging met verlof met 36 weken en de dag na mijn verlof startte reden we met de auto naar Zwitserland om in de bergen te wandelen oa. Het was hier prima te doen, we hadden wel de nodige voorbereidingen getroffen (uitgezocht hoe de gezondheidszorg in Zwitserland was, maxicosi in de achterbak voor het geval het toch zou gebeuren als we daar waren, uiteraard zorgverzekering ge dubbelcheckt voor het geval dat, dat soort dingen). 
Verder zou ik je wel aanraden altijd tot heel kort van tevoren een slag om de arm te houden. Wij hadden geboekt, maar wel annuleerbaar tot 48 uur van tevoren. Ik voelde me de hele zwangerschap goed, had geen klachten - en dat bleef dus zo - maar dit kan ook ineens veranderen dus het is wel handig daar altijd rekening mee te houden. Verder.. gezondheidszorg in Denemarken is volgens mij heel goed - dus uiteraard hoop je niet dat het allemaal eerder gebeurt, maar stél dat, ben je ook wel in goede handen. En een autorit van ongeveer 1000 km is pittig, maar wel te doen met gewoon regelmatig stoppen en zo mogelijk een nachtje ergens onderweg.

Dank voor jullie reacties, fijn om ervaringen te lezen :)
We zitten gelukkig nergens aan vast en kunnen zelfs als we al onderweg zijn toch nog besluiten om naar huis te gaan. Ik ben tot nu toe nergens last van, en de rit kunnen we opsplitsen als het moet. Inderdaad kijken hoe ik mij dan voel. 
Goede inderdaad om wel de verzekering te checken, ziekenhuistas/zitje etc. wel te hebben.
Nogmaals dank voor de reacties:) 

Terug
Bovenaan