Opa is ernstig ziek, hoe bereik je kind (3,5jr) voor?

Hoi,

Mijn schoonvader is ernstig ziek, hij heeft kanker. En zoals het er nu naar uit ziet heeft hij nog minder dan 3 maanden te leven.

Hoe bereiden we ons kindje voor?
Hij is nu 3,5 jr oud, hij ziet opa meestal om de week. I.v.m. de afstand, 150km. Maar nu opa ziek is proberen we er toch elk weekend heen te gaan.
Hij merkt dat opa ziek is, hij speelt rollespelletjes, dan gaat hij bijv. onder zijn fleece deken op de bank liggen en speelt dat opa ziek is. We knutselen samen voor opa, en dan praten we er ook over. Dat opa ziek is en misschien wel snel dood gaat. "mama wat is dood?"
Ja hoe leg ik dat uit? Ik zeg als je dood bent ben je weg, en kom je nooit meer terug.

Hij speeld altijd met zijn dino's en dan zit hij ook helemaal in het spel, "ik bijt je kop eraf en dan ben je dood". (ja leuk kind ;) )
Maar dit is toch wel ff wat anders.

Ik heb gelezen dat je kinderen nooit moet vertellen dat opa slaapt of even weg is. Want dat is gewoon domweg liegen, en een kind vind zo nooit rust. Daar kan ik me wat bij indenken. En dit wil ik dus ook echt niet doen.

Maar ik heb dit nog nooit mee gemaakt, en ben zo bang dat ik hem niet goed voorbereid. We houden alles bespreekbaar. Maar ik wil er ook niet te veel druk op leggen, want misschien knapt opa wel op en is hij er nog een jaar. En dan wil ik Tom niet dat hele jaar "lastig vallen" met verhalen over opa en dood gaan.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Op internet vind ik alleen maar rouwverwerking voor kinderen... maar zover is het nog niet.

Alvast bedankt
Nens
 
He Nens,

Tjee dat is niet niks zeg. In ieder geval alvast veel sterkte met je schoonvader en het verloop van zijn ziekte.

Wat je zoontje betreft je moet gewoon eerlijk zijn. Vaak snappen ze het veel beter dan dat wij denken. Je moet inderdaad niet zeggen dat opa slaapt of even weg is. Want dan kun je bij hem een angst gaan ontwikkelen.
Ik zou als ik jou was nu ook nog niet teveel gaan uitleggen. Want als je zegt dat opa heel erg ziek en misschien wel dood gaat. Wat gebeurd er dan als hijzelf een keertje heel erg ziek is? Of papa of mama? Gaan die dan ook dood?
Je zou wel kunnen zeggen dat ze opa niet meer beter kunnen maken. Dat spelen van hem is alleen maar goed, want zo verwerken kinderen de dingen.

Misschien zijn er in de bieb ook wel boekjes te krijgen over dit soort dngen. Ik weet dat ze er zijn over rouwverwerking.

Veel succes met alles.
Groetjes anninas
 
He Nens,

Tjee dat is niet niks zeg. In ieder geval alvast veel sterkte met je schoonvader en het verloop van zijn ziekte.

Wat je zoontje betreft je moet gewoon eerlijk zijn. Vaak snappen ze het veel beter dan dat wij denken. Je moet inderdaad niet zeggen dat opa slaapt of even weg is. Want dan kun je bij hem een angst gaan ontwikkelen.
Ik zou als ik jou was nu ook nog niet teveel gaan uitleggen. Want als je zegt dat opa heel erg ziek en misschien wel dood gaat. Wat gebeurd er dan als hijzelf een keertje heel erg ziek is? Of papa of mama? Gaan die dan ook dood?
Je zou wel kunnen zeggen dat ze opa niet meer beter kunnen maken. Dat spelen van hem is alleen maar goed, want zo verwerken kinderen de dingen.

Misschien zijn er in de bieb ook wel boekjes te krijgen over dit soort dngen. Ik weet dat ze er zijn over rouwverwerking.

Veel succes met alles.
Groetjes anninas
 
wij zitten momenteel in dezelfde situatie. oma is heel erg ziek, kanker en zal niet heel alng meer bij ons zijn. wij hebbben 3 kindern 1 van 10, 5 en bijna 3 jaar. voor de kindern heb ik gezocht op internet naar boekjes over dit onderwerp om ze een beetje voor te breiden. heb voor onze jongste een boekje van nijntje oma pluis gevonden en ze vind hem erg leuk moet hem steeds weer opnieuw lezen. ze wet dat oma ook ziek is. oma is nu net als oma pluis heel ziek meer kan ik haar nog niet duidelijk maken. zeis bijna 3 dus snapt nog niet dat dood dood is .voor de middelste van 5 heb ik een boekje van max velthuis kikker en vogeltje. zij snapt het al iets meer. vind het wel vreemd dat oma niet beter wordt netals zij als ze ziek is. heb haar heel duidelijk uitgelegd dat oma heel ziek is ne dat je soms niet meer beter wordt maar dood gaat als je ziek bent. en als je dood bent ga je naar de sterretjes.waarop ze zei net als snuffie(haar konijn) oma let jij dan straks goed op snuffie en neem je worteltjes voor hem mee als je dood gaat. oma heeft beloofd goed op snuffie te letten met een brok in haar keel. de oudste begrijpt het heel goed en zit oma ook ziekr worden ondanks de chemo en bestraling ze blijft vechten. heb voor hem een boekje gevonden met de details rondom doodgaan en begraven/cremeren. als hij dan vragen heeft kan ik het hem duidelijk uitleggen. hij weet heel goed wat dood inhoud, een schoolvriendje van hem is onlangs overleden en weet ook dat kanker doodgaan betekend die link legde hij zelf al maar ja hij is 10.ze zien oma wekelijks en oma is heel open over haar ziekte betrekt ze overal bij en laat ook alles zien.ook toen haar haar weg was. dat is raar oma kapper weest aldus de jongste.ben blij dat het nog niet zover is zie hier heel erg tegenop ze zijn ze gek met oma doet mij ongelooflijk veel verdriet om te zien dat ze steeds zieker wordt,z e is pas 56.....
 
Terug
Bovenaan