Opa is ernstig ziek

Mijn zoon is 4 jaar oud en zijn opa is ernstig ziek en gaat dit niet overleven. Hoe bereid ik mijn zoon voor en tot hoe er moet ik gaan. Graag tips.. Vind dit erg moeilijk
 
gewoon eerlijk zijn.
voor een paar weken terug is mijn oma overleden dus mijn dochter der overgroot oma en ik heb alles eerlijk verteld en haar ook mee genomen naar de crematie dat is heel goed gegaan we hebben samen gehuild samen ons verdriet gedeeld ze heeft oma ook in de kist zien liggen ik heb het gedaan zoals mijn dochter het wou ik heb haar nergens toe gedwongen.ik weet niet of je hier iets aan heb hoor.

gr nlk
 
Ik weet niet of je er nu nog wat aan hebt, maar anders kan het misschien anderen helpen die met dezelfde vraag zitten!

Toen mn oudste net 2 was is haar opa overleden. Plotseling dus we hebben niet te maken gehad met een ziekbed.

Maar tijdens het condoleren heb ik haar wel meegenomen. Ik heb haar voorbereid door te zeggen dat we naar opa gingen en dat opa in een kist zou liggen. Daar aangekomen heb ik haar gevraagd of ze wilde kijken. Dat wilde ze wel. Toen ik naar de kist toeliep zag ze haar opa liggen en draaide direct haar hoofdje weg en zei: snel weg hier. Ik heb me dus direct omgedraaid en ben weggelopen.

Toen we later thuis kwamen heb ik nog wel gevraagd aan haar hoe ze het vond bij opa in de kist. Beetje eng was haar antwoord. Ik heb verteld dat ik het ook wel een eng gezicht vond maar dat het ook ok is om zoiets eng te vinden. Dat als ze er bang van zou worden dat ze naar mama mocht komen om troost te halen.....

Ik heb haar dus gerespecteerd in haar besluit dingen wel te zien of niet. Heb haar verteld hoe ik me voelde en dat zij ook haar eigen emoties bij het hele gebeuren mocht hebben. Alles natuurlijk wel in jip en janneke taal. Bij een kindje van 4 kun je vast wel iets specifieker op de zaken ingaan maar de kern blijft denk hetzelfde. Eerlijk blijven op het niveau van het kind. Voorbereiden en accepteren dat je kind er op zn eigen manier mee om zal gaan. Je kind vertrouwen geven dat je er voor hem/haar zal zijn....

sterkte iig.
 
dank je pauline. Ik neem je reactie mee.. Opa ligt nu op sterven.. Neem mijn zoon regelmatig mee en zeg dat opa ziek is. Vertel hem ook dat opa straks dood gaat en naar de hemel gaat. Dat opa straks een sterretje is. Heb ook een lichtje gekocht in een vorm van een sterretje om het voor mijn zoon zichtbaar te maken. Heb ook wel een paar boekjes erover. Maar wil het ook niet iedere dag hier over hebben. Dat lijkt me ook niet goed. De andere gewone dingen laat ik ook doorgaan. hopelijk pak ik het goed en en we wachten maar af. In ieder geval bedankt voor jullie reacties.
 
He meid,

Wat een ellende. Maar gelukkig pakken kinderen het vaak heel natuurlijk op. Onze dochter was 2.5 jaar toen haar oma overleed. Oma had kanker en werd geopereerd. Die operatie zou eigenlijk ervoor zorgen dat het allemaal weer goed kwam. Maar door allerlei complicaties hebben we na 10 weken ziekenhuis afscheid moeten nemen. Een hele moeilijke periode voor ons allemaal en zeker als je zwanger bent van de tweede.
Wij hebben onze meid niet meegenomen naar het ziekenhuis omdat oma aan allerlei apparaten lag en ook in coma werd gehouden. Er kwam dus geen enkele reactie van haar kant. Wij hebben er dus bewust voor gekozen om haar dit te besparen. We hebben haar wel verteld dat oma heel ziek was en in het ziekenhuis lag. Ook dat ze oma niet meer beter konden maken en dat ze daarom naar de sterretjes ging.
Bij de begrafenis is ze alleen meegeweest naar de koffietafel. Dat vond ik voor haar genoeg.
Met mijn moeder zingt ze voordat ze gaat slapen altijd een liedje van het mannetje van de maan. Toen ik haar vetelde dat oma (mijn schoonmoeder) naar de hemel was bij de sterren en de maan. Kwam ze zelf met het verhaal dat oma dan bij het mannetje van de maan was. Ik heb dit ook zo gelaten. We gaan wel regelmatig met haar naar het kerkhof even naar het graf van oma. Dat weet ze allemaal,maar het feit dat oma daar ook echt ligt hebben we haar niet verteld. Dat lijkt me zelf zo'n eng idee op die leeftijd.
Het is inmiddels al meer dan een jaar geleden en soms heeft ze het er nog wel over. Dat oma er niet meer is, maar dat die gelukkig bij het mannetje van de maan is.
Ze begint er altijd over op een moment dat ik denk moet dat nu, maar het is goed om erover te praten en om er eerlijk over te zijn.

Ik wens jullie veel sterkte de komende tijd. En luister naar je eigen gevoel, wat jij denkt dat goed is.

Groejts Anninas
 
Helaas is opa 20 december overleden. Gelukkig gaf mijn zoon zelf aan dat hij opa in de kist kist wilde zien. Dit ook samen met hem gedaan tot de begrafenis. Mijn zoon is niet mee geweest naar de begrafenis van opa omdat hij daar te energiek voor is. Omdat we dan teveel op mijn zoon moesten letten. De dag erna zijn we samen met mijn zoon naar de begraafplaats geweest om te laten zien waar opa was. Mijn zoon maakte de opmerking van opa ligt nu in het zand.
Zo zie je dat het ook een beetje van zelf gaat met kinderen. Gelukkig is het zo goed afgelopen voor mijn zoon.
Bedankt voor de reacties. Heb er veel aan gehad.
 
Terug
Bovenaan