opa's/oma's oppassen

Hoi Allemaal,

Ik zit een beetje met het volgende over 2 weken ga ik weer aan het werk.

Ik werk op din, do en vrij. De din en vrij gaat Dorinthe naar mijn ouders en op do naar mijn schoonouders.

Dorinthe is al helemaal gewend aan mijn ouders, ze lacht/speelt en brabbelt met ze. Fles geven/slapen gaat daar ook hartstikke goed.

Met mijn schoonouders heeft ze veel minder een band. Ze wil er niet vaak bij op schoot, huilt meer en is minder vrolijk. Soms krijg ik de indruk van mijn schoonmoeder dat ze teruggetrokken is mbt het overnemen en aanbieden van flesgeven etc als we bij hun zijn.

Verder zijn ze opzich harstikke wijs met haar maar hoe maak ik dit duidelijk dat ze wel moeten werken aan de band want anders word ze straks bij elk huilt op gepakt of wordt er een fles in gedrukt.

liefs

Ik denk dat je eerst eens moet kijken hoe het straks gaat. Ik denk namelijk dat het allemaal wel mee zal vallen en dat je je nu al druk aan het maken bent terwijl dat misschien helemaal niet nodig is.

Het is net wat je zegt ze zijn erg wijs met haar dus denk dat het allemaal wel goed komt en dat ze allebei even moeten wennen. Als je gewoon zegt wanneer ze haar flesjes moet hebben en hoeveel ze moet hebben en ze gewoon even de tijd geeft om aan elkaar te wennen komt het vast goed.

Suc6 en heb een beetje vertrouwen ook al is dat soms moeilijk.

Hey Eline,

Wat fijn dat Dorinthe bij je ouders en schoonouders terecht kan!
Ik denk ook dat je meer vertrouwen moet hebben, misschien is je schoonmoeder juist wat terughoudender omdat ze zich niet op wil dringen?
Ik denk dat veel dames hier op het forum daar juist blij mee zouden zijn :)
Kan ook zijn dat Dorinthe voelt dat jij je er een beetje druk over maakt en dat ze daarom minder vrolijk is en meer huilt. Kindjes zijn erg gevoelig wat dat betreft.

Zou het gewoon aankijken, zal vast goedkomen, je vriend/man is ook goed terecht gekomen toch? En als ze daar straks iedere donderdag is, raakt ze vanzelf aan ze gewend.

Succes over 2 weken!!

Liefs Kim

Hoi!

Ik sluit me aan bij de bovenstaande dames.
Je zou ook nog een oppasboekje voor je (schoon) ouders kunnen gebruiken. Misschien helpt dit jou wat....
Dan kan je opschrijven wat je ritme is en hoe je graag wilt en je (schoon) ouders kunnen ook beschrijven hoe het is gegaan. Is ook leuk voor later, lijkt me!

Succes met vertrouwen krijgen!!!

Marina

Mijn moeder en schoonmoeder passen hier elk een weekend op. Ik moest heel erg wenen aan de manier hoe mijn schoonmoeder het doet. Zo vond ik het belangrijk dat Yara de eerste maanden zoveel mogelijk in haar vertrouwde omgeving was dus kwamen ze hier thuis oppassen maar mijn schoonmoeder wilde Yara al gauw meenemen naar hun huis zodat ze thuis ook zelf dingen kon doen. Dit vond ik erg lastig om dit ook bespreekbaar te maken maar gelukkig vond mijn man dit ook belangrijk en dan zei hij dit wel tegen z'n moeder! Nu ben ik super blij met haar en allang blij dat ze op wil passen! Je groeit erin, nu breng ik Yara en Gideon straks gewoon daar heen. Er is nu ook veel beter overleg wanneer ze kunnen. Dit was in het begin niet zo, ik ging er van uit dat ze altijd wel kunnen maar ja ze hebben ook nog hun eigen leven, niet alles draait om hun kleinkinderen. Maar duidelijke afspraken maken is wel belangrijk. Een oppasboekje hebben we ook gebruikt, soms is het opschrijven ook makkelijker dan het te zeggen! Ik ben helemaal blij met mijn moeder, die is net verhuist (woonde hier om de hoek) nu twee uur rijden, maar komt elke maand een weekend nog oppassen, zo lief! Heel verhaal maar kan me je ongerustheid goed voorstellen had ik dus ook bij mijn eerste!

Succes en hoor graag hoe het gegaan is!
Liefs Marie

Ik begrijp je ongerustheid hoor, maar ben ook wel een beetje jaloers...
Hier geen opa's en oma's die kunnen oppassen...
Mijn moeder had dat zoo graag willen doen, maar is 13 jaar geleden overleden :-(.
Mijn vader is hartpatient en kan dat echt niet aan...
Mijn schoonouders wonen in Duitsland, die zien we maar weinig...
Dus dat is best wel eens een groot gemis!!

Opa's en oma's houden vaak zo veel van hun kleinkinderen en hebben er alle aandacht voor. Natuurlijk doen ze wel eens dingen totaal anders en die niet leuk zijn...en natuurlijk ben je t niet met alles eens, maar ik zou er alles voor overhebben om die betrokkenheid eens mee te kunnen maken!

Leidsters van een KDV en gastouders zijn in eerste instantie toch vreemden...dat lijkt mij nog moeilijker de eerste keren...

Succes!

Liefs Brigitte

Een lastig iets lijkt me soms. Jammer genoeg heb ik hier verder geen idee over. Mijn moeder is 3 jaar geleden overleden en mijn vader is een schat maar wil ik het oppassen niet aandoen. Daarnaast woont hij op 1,5 uur rijden afstand. Mijn schoonfamilie geeft niet echt blijk van interesse maar woont ook op 3 uur reizen afstand, als oppas dus niet te doen.

Ben wel heel blij dat Sara op het kdv steeds de zelfde 2 begeleiders heeft, daardoor gaat het wennen toch wel snel en ze herkend ondertussen de dames.

Terug
Bovenaan