Opeens bang

Mijn dochter claimt opeens dat ze 's avonds bang is. Zegt dat haar kamer tovermuren heeft die haar bang maken. Ze is wel zo slim dat ze het ook kan doen om ons naar haar toe te laten komen, dus ik wil haar aan de ene kant wel tegemoet komen, maar aan de andere kant haar niet het idee geven dat ze nu Het Excuus heeft gevonden om ons te roepen. Tips?

Lodjik

PS Ik probeer haar wijs te maken dat ze alles wat eng is weg kan laten gaan door een liedje te zingen, maar ze zegt daarom dat ze opeens alle liedjes is vergeten (wat onzin is, natuurlijk).
 
hoi,


ik heb hetzelfde gehad met ons zoontje toen hij 2/3 jaar was, waar hij bang voor was zei hij niet, hij ging alleen heel raar liggen huilen en reageerde nergens op, ik heb toen contact gehad met het consultatie buro, en dat advies was, als hij naar bed gaat: gooi alle dingen uit het raam wat eng is,  en zeg ga nu maar naar je eigen moeder,
het heeft bij ons geholpen.

succes  groetjes ida
 
Het lijkt erop dat ze het toch gevonden heeft. Waarschijnlijk merk je aan haar of ze echt bang is of niet. Als ze niet bang is, kun je de '5 minuten methode' proberen. Ze hebben hier een boekje van bij het consultatieburo. Bij ons heeft het bij beide kinderen gewerkt.
Het gaat zo: Als ze je roept, ga er altijd naar toe. Anders denkt ze dat je weg bent, kinderen van deze leeftijd hebben een rijke fantasie. Leg uit dat het bedtijd is, jaag de tovermuren weg. Zeg dat je weg gaat en over 5 minuten terug komt en doe dat ook. Enz.enz. Maak  de bezoekjes  vooral niet  lang en gezellig, haal  haar niet uit bed of  leg haar terug als ze er wel uit  is. Je hebt een lange adem en vééél geduld nodig, maar als het over is, komt het ook niet meer zo hevig terug.  Na een tijdje valt ze gewoon in slaap. Klinkt simpel, maar is het natuurlijk niet want het kost veel energie.

Succes!  
 
Hoi,

Ik moet zeggen dat ik het eens ben met de eerste reaktie. Wij zeggen tegen enge dingen, ga maar naar je eigen kamer. Ik vind je nu niet lief!!! Bij ons zien de oudste 2 bijv. draken, maar ook Zwieber de vos van de tekenfilm Dora is een geliefd eng onderwerp. Het horen van een brommer is ook eng, dat lijkt op een grote grasmaaier, en sinds Danae gevallen is op haar fiets terwijl er net een grote grasmaaier aankwam heb ik regelmatig angstige kids.

Hopelijk helpt het bij jullie ook!!
Liefs lin
 
hallo,
Ik heb een zoon van 4 en twee dochters (tweeling) van 2. Als mijn zoon ergens bang voor is in bed en hij heeft ook een periode gehad dat hij enge dromen had (zo af en toe) dan sturen we samen alle enge dingen zijn kamer uit en beloof ik hem ze mee te nemen naar beneden en daar de deur uit te zetten, ik denk dat het helpt als je zoiets samen doet, dan krijgen ze het zelfvertrouwen ook zelf daar iets in te kunnen, ik controleer voor hem in zo'n geval ook nog even of er niet stiekem iets onder bed achter gebleven is. we pakken alles even serieus aan en hij heeft er nu al lange tijd geen last meer van. Als hij dan nog een keer roept, om dezelfde reden zeg ik dat dat niet kan want ik heb ze echt de deur uit gezet, dit alles met een heel serieus gezicht, al verzint hij de meest gekke fantasie namen voor de betreffende beesten. mijn dochters dromen volgens mij nog niet echt (in ieder geval niet naar of eng) als ze wakker worden krijgen ze weleens een slokje water.

groetjes miriam
 
hallo,

mijn inmiddels 6,5 jarige zoon heeft dat ook gehad. Soms hielp dat wegsturen wel maar soms ook niet. Dan bleef hij ook gewoon bang in het donker. Ik heb toen een lampje aangedaan waar ik een dimmer op heb bevestigd. Al s het tijd was om te slapen ging het lampje op heel zacht en als hij dan onverwachts wakker werd dan zag hij alles gewoon. Dit hebben we een jaartje zo gedaan en ineens van de ene op de andere dag zei hij: het licht hoeft niet meer aan. Tot op de dag van vandaag is het zo gbleven. Eens in het kwartaal heeft hij een enge droom maar een aai over de bol is dan genoeg.Ben benieuwd
 
Terug
Bovenaan