Opeens bijten en tandenknarsen

<p>Hallo,</p><p>Onze dreumes doet sinds kort knarsetanden maar ook opeens bijten. Vooral als er bezoek is dan is het uitgerekend steeds die ene tante waar hij in de knie wilt bijten. Heel erg frustrerend want je weet niet wat je hier mee aan moet. Ik heb gelezen dat het een fase is net zoals het knarsetanden. Maar hoe gingen jullie hier mee om?</p>
 
Als het echt bewust bijten en bewust iemand pijn doen is, een aantal keer duidelijk nee zeggen, boos kijken en je kindje weg zetten. Duidelijk laten merken dat het gedrag niet gewenst is.
Gaat dit over een week nog zo, terug bijten. Klinkt hard, maar het helpt vaak echt. Dan pas beseffen ze dat het echt pijn doet. Ze snappen gewoon nog niet wat ze doen en zien het als een spelletje.
Ik werk op een kinderdagverblijf en daar zitten soms ook kindjes die bijten. Pas was er een jongetje van 11 maanden die op 1 dag 2x hetzelfde meisje had gebeten. De tanden stonden 2x in haar voorhoofd! We waren er direct bij beide keren, maar het gaat zó razendsnel dat we toch te laat waren. Zie dat maar eens uit te leggen aan de moeder van het meisje, echt niet leuk natuurlijk.
Als dat jongetje er nu is, zit hij veel in de box en aan tafel. Hij heeft een 'speelverbod' met andere kindjes, we kunnen niet continu naast hem zitten en hij bijt continu. Dat is gewoon niet uit te leggen aan andere ouders.
Het is heel vervelend als het jouw kind is die bijt, maar ze moeten echt beseffen dat het pijn doet en even zacht terug bijten zodat hij wel even schrikt werkt waarschijnlijk best. Ik mag dat op mn werk natuurlijk niet doen ;)
 
Tandenknarsen deed mijn dochter ook een poosje. Ik deed dan altijd mijn vinger tussen haar lippen heen en weer en zei: brrrr, niet tandenknarsen hoor!  Ik maakte er een beetje een spelletje/grapje van. Na een paar weken stopte het weer gelukkig. 
 
Onze kleine man doet dat ook met momenten,en dan opeens is er een tandje door! Het bijten doen ze vaak het tandvlees sneller kapot te maken,zodat de tand door is. Het knarsen schijnen ze te doen om de tand in de juiste positie te krijgen. Hier is dat inderdaad ook zo, zo lijkt het, want het is alleen als het tandje net vers door is, dan stopt het weer als hij helemaal door is 
 
Terug
Bovenaan