Opeens problemen met naar bed gaan

Hi,

Mijn dochter van bijna 2 ging sinds de baby er is met veel moeite slapen. Iedere middag en avond is het weer hetzelfde drama. Ze roept dan ook dat ze niet wil slapen. We proberen heel resoluut te zijn en  haar een kus te geven en dan te gaan, maar dan schreeuwt ze de boel bij elkaar. We doorlopen iedere avond het zelfde naar bed gaan ritueel, maar dat helpt niet echt.

Ik snap ook best dat het voor haar even zoeken is naar haar plekje, maar dit loopt echt de spuigaten uit. We geven haar voldoende aandacht, maar ze is erg dwars.

We hebben al van alles geprobeerd: een paar keer teruggaan en dan nog een kusje geven, heel erg boos worden, straffen. Niets helpt!!! We worden er moedeloos. Door haar gekrijs wordt de baby ook weer wakker .....

Sorry dat ik even zo mopper hoor, maar ik moest het even kwijt. Als iemand nog tips heeft dan hoor het graag.
 
Hoi,

Bij mijn zoontje (wordt in okt 2) is het ook even zo geweest. Hij heeft sinds april van dit jaar een broertje. Hij slaapt nu dus in een “groot”bed en kan uit zijn bed. Hij ging vanaf het moment dat hij in zijn nieuwe kamer ging slapen heel goed naar bed en bleef er ook in. Maar ergens in de maand mei ging het fout. Hij ging telkens zijn bed uit, ging helemaal uit zijn plaat als pappa en mamma de kamer uit gingen en bleef maar schreeuwen.
Zo werd hij ook ’s nachts wakker.

Wat wij deden en nog doen is als volgt:

Wij laten hem regelmatig alle slaapkamers zien of als we bijvoorbeeld boven zijn dan vertellen we heel duidelijk van wie de slaapkamer is. Dus slaapkamer van zijn broertje, daar slaapt het broertje en slaapkamer van pappa en mamma. Daar slapen uiteraard pappa en mamma en liggen pappa en mamma als jij slaapt. Dus pappa en mamma zijn altijd dicht in de buurt!

Als we gegeten hebben dan gaat Damien nog even lekker spelen.
Daarna gaat hij lekker in bad of doen we hem wassen.
We vertellen ondertussen dat hij dadelijk naar bedje gaat en lekker gaat slapen bij woef (zijn knuffel).

We doen zijn pyjama aan en gaan naar het slaapkamerraam. We zeggen dan: “welterusten sterretjes, welterusten maantje, welterusten mannetje van de maan, Damien gaat lekker slapen:”En schuiven dan de gordijnen dicht. Hij helpt nu tegenwoordig zelf mee.

Vervolgens gaan we op het bed zitten en vertellen een verhaaltje of vragen hem wat hij die dag gedaan heeft. Hij kan nog niet praten, dus we nemen dat dag zelf door. Voorbeeld: vandaag zijn we gaan wandelen en we hebben toen eendjes gezien. Jij hebt ze brood gegeven en hebt zelf ook van de boterham gesnoept etc. etc.

Dan leggen we hem in bed neer en geven hem zijn knuffel. Meestal gaat hij alle knuffels uit bed gooien en dan gooit zijn vader of ik hem een voor een terug. Dit doen we maar even en we geven aan dat het de laatste keer is. Dan moet hij ook stoppen.

We leggen hem wederom neer in zijn bedje. We zeggen dan dat hij moet gaan slapen en dat pappa en mamma nog even boven zijn en dat we straks nog even naar benden gaan, maar daarna ook gaan slapen in pappa’s en mamma’s bedje. We geven hem een knuffel en geven hem een kus en zeggen dan lekker slapen Damien tot morgen.

Uiteraard blijven we dan nog even boven en rommelen wat. Meestal even was opvouwen (we kuchen een keer want was opvouwen maakt geen geluid), leggen ondertussen de was in de kast. Lopen een keer op en neer over de overloop en gaan vervolgens als hij stil is naar benden.

Als hij huilde dan keken we het even aan. Als hij na een paar minuten (dat moet je van je gevoel af laten hangen, maar je moet toch echt wel 5 min wachten) of hij ging echt krijsen ging een van ons er naartoe. We zeiden dan dat het echt bedtijd is. We legeden hem dan in bed, stopten hem onder, gaven hem woef en tut (zijn fopspeen), gaven hem een knuffel en een kus en intussen we naar de deur liepen zeiden we: “Welterusten, lekker slapen Damien, tot morgen.”
Uiteraard was hij heel snel weer uit zijn bed en zat hij heel snel weer bij de deur. Maar gewoon doorlopen en weer teruggaan waar je mee bezig was. Hij huilde dan meestal, maar dat lieten we even op zijn beloop.
Als hij weer een aantal minuten huilde of meteen helemaal uit zijn plaat ging, dan herhaalde we het bovenste.
Als hij het weer deed, dan legden we hem op bed, gaven hem zijn woef en tut en stopen hem onder en zeiden:”het is nu echt bedtijd”. En we gingen.

Als hij het dan nog deed, legden we hem op bed, gaven zijn woef en tut maar zeiden niets meer.
Een volgende keer weer en weer en weer. Dit totdat hij sliep.
Dit hebben we een week vol en daarna ging het helemaal goed.

Uiteraard bleven we na de tweede keer op bed leggen wel boven (of een van ons) maar gingen we bijvoorbeeld op bed zitten en tv kijken (zonder geluid) anders blijf je op en neer lopen. En het traphekje maakt redelijk herrie met openen en dicht maken, dus dat wilden we ook zo min mogelijk doen.
Je kunt dan eventueel afwisselen met je partner, want het kan vermoeiend zijn.

Ik hoop dat het helpt.

Succes!

Groetjes Wendy
Mocht ze nu niet stil blijven dan moet je haar echt even laten huilen. Als dit ook echt de spuigaten uitloopt er naartoe en haar (als ze uit bed is, in bed leggen). Zeggen dat ze moet gaan slapen en een kus geven en weer gaan.
Vervolgens weer even boven blijven.
Als ze nog een keer helemaal uit haar plaat gaat (sorry voor de woordkeuze) dan er naartoe gaan. Weer in bed leggen (als ze eruit is) en zeggen dat het bedtijd is.
Weer rommelen.

Als ze dan nog een keer helemaal uit haar plaat gaat dan alleen er naartoe gaan. In bed leggen (als ze uit bed komt) en niets zeggen.
Als ze niet uit bed kan, dan alleen goed leggen en onderstoppen en weg.
Geen "aandacht"meer geven.
Dit blijf je herhalen totdat ze slaapt.

Dit moet je dan een paar avonden volhouden, want ze zal het de volgende dag weer proberen. Maar uiteindelijk werkte het bij mij.
 
quote: Wendy16 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('03-08-2008 22:19:40'));

Hoi,

Bij mijn zoontje (wordt in okt 2) is het ook even zo geweest. Hij heeft sinds april van dit jaar een broertje. Hij slaapt nu dus in een “groot”bed en kan uit zijn bed. Hij ging vanaf het moment dat hij in zijn nieuwe kamer ging slapen heel goed naar bed en bleef er ook in. Maar ergens in de maand mei ging het fout. Hij ging telkens zijn bed uit, ging helemaal uit zijn plaat als pappa en mamma de kamer uit gingen en bleef maar schreeuwen.
Zo werd hij ook ’s nachts wakker.

Wat wij deden en nog doen is als volgt:

Wij laten hem regelmatig alle slaapkamers zien of als we bijvoorbeeld boven zijn dan vertellen we heel duidelijk van wie de slaapkamer is. Dus slaapkamer van zijn broertje, daar slaapt het broertje en slaapkamer van pappa en mamma. Daar slapen uiteraard pappa en mamma en liggen pappa en mamma als jij slaapt. Dus pappa en mamma zijn altijd dicht in de buurt!

Als we gegeten hebben dan gaat Damien nog even lekker spelen.
Daarna gaat hij lekker in bad of doen we hem wassen.
We vertellen ondertussen dat hij dadelijk naar bedje gaat en lekker gaat slapen bij woef (zijn knuffel).

We doen zijn pyjama aan en gaan naar het slaapkamerraam. We zeggen dan: “welterusten sterretjes, welterusten maantje, welterusten mannetje van de maan, Damien gaat lekker slapen:”En schuiven dan de gordijnen dicht. Hij helpt nu tegenwoordig zelf mee.

Vervolgens gaan we op het bed zitten en vertellen een verhaaltje of vragen hem wat hij die dag gedaan heeft. Hij kan nog niet praten, dus we nemen dat dag zelf door. Voorbeeld: vandaag zijn we gaan wandelen en we hebben toen eendjes gezien. Jij hebt ze brood gegeven en hebt zelf ook van de boterham gesnoept etc. etc.

Dan leggen we hem in bed neer en geven hem zijn knuffel. Meestal gaat hij alle knuffels uit bed gooien en dan gooit zijn vader of ik hem een voor een terug. Dit doen we maar even en we geven aan dat het de laatste keer is. Dan moet hij ook stoppen.

We leggen hem wederom neer in zijn bedje. We zeggen dan dat hij moet gaan slapen en dat pappa en mamma nog even boven zijn en dat we straks nog even naar benden gaan, maar daarna ook gaan slapen in pappa’s en mamma’s bedje. We geven hem een knuffel en geven hem een kus en zeggen dan lekker slapen Damien tot morgen.

Uiteraard blijven we dan nog even boven en rommelen wat. Meestal even was opvouwen (we kuchen een keer want was opvouwen maakt geen geluid), leggen ondertussen de was in de kast. Lopen een keer op en neer over de overloop en gaan vervolgens als hij stil is naar benden.

Als hij huilde dan keken we het even aan. Als hij na een paar minuten (dat moet je van je gevoel af laten hangen, maar je moet toch echt wel 5 min wachten) of hij ging echt krijsen ging een van ons er naartoe. We zeiden dan dat het echt bedtijd is. We legeden hem dan in bed, stopten hem onder, gaven hem woef en tut (zijn fopspeen), gaven hem een knuffel en een kus en intussen we naar de deur liepen zeiden we: “Welterusten, lekker slapen Damien, tot morgen.”
Uiteraard was hij heel snel weer uit zijn bed en zat hij heel snel weer bij de deur. Maar gewoon doorlopen en weer teruggaan waar je mee bezig was. Hij huilde dan meestal, maar dat lieten we even op zijn beloop.
Als hij weer een aantal minuten huilde of meteen helemaal uit zijn plaat ging, dan herhaalde we het bovenste.
Als hij het weer deed, dan legden we hem op bed, gaven hem zijn woef en tut en stopen hem onder en zeiden:”het is nu echt bedtijd”. En we gingen.

Als hij het dan nog deed, legden we hem op bed, gaven zijn woef en tut maar zeiden niets meer.
Een volgende keer weer en weer en weer. Dit totdat hij sliep.
Dit hebben we een week vol en daarna ging het helemaal goed.

Uiteraard bleven we na de tweede keer op bed leggen wel boven (of een van ons) maar gingen we bijvoorbeeld op bed zitten en tv kijken (zonder geluid) anders blijf je op en neer lopen. En het traphekje maakt redelijk herrie met openen en dicht maken, dus dat wilden we ook zo min mogelijk doen.
Je kunt dan eventueel afwisselen met je partner, want het kan vermoeiend zijn.

Ik hoop dat het helpt.

Succes!

Groetjes Wendy
 
Hai   hai,
Nou ik ken het probleem ook.Mijn zoontje jaylinn wordt in okt 2 jaar, en ik heb al maanden problemen met slapen.
Elke keer probeer je weer wat, boos worden negeren niets helpt.
Ik was echt bijna elke avond wel tot half 10 bezig om hem naar bed te brengen.
Ik heb geregeld het consultatie bureau gebeld met wat ik moets doen.
Elke avond het zelfde ritueel, hij slaapt namelijk al een maand of 5 in een peuter bed, maar zodra ik de kamer af liep, springt meteen uit bed en dikke schreeuw partijen die volgen.Na de eerste keer zeg ik, je blijft nu lekker liggen en ga lekker slapen, tweede keer ook nog, en de derde en daar op volgende keren negeren en rustig terug leggen.
Nou sorry maar dat werkt echt niet....Ik werdt er helemaal besjokken van, mijn god hij kwam er elke avond wel 40 keer uit, (als het niet meer was)En ik maar rustig blijven, nou ik kon niet meer.Mijn man is militair, dus alleen in het weekend thuis, nou ik hield het niet meer vol.Was het zo zat, Ik heb sinds van de week een haak gekocht, en zo op de deur bevestigd dat ie op een kier staat, en dat ie de kamer niet meer uit kan.
Nou de eerste avond heeft ie een half uur gehuild bij de deur, maar toen gaf ie het op en is op bed gaan liggen en van vermoeied heid in slaap gevallen.Na een half uurtje! Ongelovelijk....ik was eens een keer om 20.00 uur beneden.De dagen erna, het werd steeds minder nu huilt ie nog 5 min en dan slaapt ie.Hij weet dat ik het nu echt meen, en dat ik niet meer in zijn kunsten trap.Slapen moeten ze!!! en het werkt echt.
Mijn ouders zeiden het al veel eerder tegen mij, maar ze zeggen dat je kind bang kan worden en dat vond ik dus maar niets.Maar ik had nu echt mijn kook punt bereikt, en het werkt wel.
Dus mischien heb je hier iets aan.Mocht je echt geen uit weg meer weten zoals ik, dan probeer je echt van alles...
Nou hoop dat je er iets mee kunt.Succes
Groetjes simone
 
Terug
Bovenaan