Opeens stoppen met borstvoeding na 17 maanden

<p>Hoi allemaal,</p><p>Mijn kindje van 17 maanden drinkt nu zo'n 4 maanden nog maar 1 keertje per dag bij mij, savonds voor het slapen gaan.</p><p>Maar nu is hij sinds 4 dagen heel verkouden. En ik weet niet zeker of het daar aan ligt maar hij wil in eens niet meer bij mij drinken, hij probeert het ook niet eens. Gaat wel gewoon lekker slapen, dus heeft er ook helemaal geen moeite mee.</p><p>Kan dat zo abrupt stoppen met borstvoeding? Ik lees overal dat je het beter kunt afbouwen maar als hij dat niet wil..</p><p>En stel dat het wel een fase is totdat zijn neusje weer vrij is, is er dan nog wel melk? Hoe lang duurt het voor dit helemaal verdwenen is als je zo lang borstvoeding hebt gegeven?</p><p>Hoop dat er iemand is met ervaring hierin :)</p>
 
Oh ja dat kan, ik gaf tot 2 jaar 2 keer per dag en ben toen in een keer gestopt. Geen stuwing of iets gehad. En die melk maak je nu in principe als het nodig is. Dus als hij volgende week weer wil drinken dan maak je weer melk aan in principe.
Beterschap!
 
Als er nog maar 1x wordt gedronken lijkt stoppen me niet zon punt. Ik ken meiden die ook heel lang bv hebben gegeven, en die lekten nog wel lang melk.. als je zeker wil zijn dat er zo nog melk is als ie t weer zou willen zou ik de gemiste voeding kolven. Zelf vond ik t wel heerlijk om er helemaal vanaf te zijn op een gegeven moment (en ik gaf het helemaal niet zo lang als jij). Even kijken wat je zelf wil dus!
 
Kan prima hoor, dat hij zelf besluit dat het nu klaar is. Zeker op duw leeftijd.. rond de 16 a 18 maanden gaan ze ook vaak ineens de fles weigeren (als ze die nog krijgen voor het slapen gaan) Ze geven dan zelf duidelijk aan dit niet meer nodig te hebben en voldoende te halen uit de vaste voeding.

Voor jezelf waarschijnlijk even 'balen' dat het zo abrupt stopt, maar t is heel normaal en eigenlijk toch ook heerlijk? Je kindje wordt groot!
 
De natuurlijke speenleeftijd (wanneer kinderen vanzelf stoppen met borstvoeding) ligt tussen de 2-7 jaar. Ik denk dus dat het wél aan de verkoudheid ligt. Met fles kun je het niet vergelijken, dat is een heel ander proces. 

Wat je nu doet is natuurlijk helemaal aan jou. Wil je doorgaan met borstvoeding dan kun je hem ongedwongen de borst blijven aanbieden. Hij gaat dan waarschijnlijk vanzelf weer een keer drinken. Vind je het wel prima en wil je stoppen, dan hoef je niet af te bouwen. Het kan zijn dat je wat stuwing krijgt, dat is niet erg. Als het oncomfortabel is of je krijgt harde plekken dan kun je met de hand of met een kolf kolven tot je borsten soepel zijn. 
 
Terug
Bovenaan