opgang komen borstvoeding??

A

Anoniem

Guest
HoiHoi,
even een vraagje: ik heb sinds gisteren dat er steeds een beetje vocht uit mn borsten kom (doorzichtig) heb dat met het opgang komen vd borstvoeding te maken??
Ik ben 28wkn en 3dgn zwanger vd eerste.

Ik had dat  ook rond die tijd,alleen was het bij mij wel wit/gelig.Het heeft met je hormonen te maken en de voorbereiding van borstvoeding.
Je kan zoogcompressen gebruiken als je er erg veel lasr van hebt.
Ik heb het maar af en toe gehad en dan maar een klein beetje.
Groetjes Wildraak

Hoi!

Ik heb t bij m'n 1ste zwangerschap ook gehad, 'k werd wakker, t shirt nat! Opgezocht in t boek wat t was. Rare gewaarwording... Bij m'n 2de zwangerschap had ik t niet!
Nu ben ik 14w3d is t daar nog te vroeg voor...
groetjes,Priscilla

Hoi,

HIer nog een met lekkage! Bij de vorige ook zo rond de 22 weken. Ik heb nu Lilypadz en die zie je bijna niet. Straks in de zomer vind ik dat wel fijn onder een hemdje, dan zie je die dikke compressen tenminste niet ;-)
Het geeft geen garantie voor goede borstvoeding, maar je borsten doen in ieder geval wel wat. Ik heb de vorige keer, op twee weken na, een jaar borstvoeding gegeven, dus als het nu weer zo goed gaat, reken ik er voor.

En die vlekken, die krijg je bijna niet uit je kleding...

GRoetjes, Kaskes

Het betekend idd dat je borstvoeding straks sneller op gang komt. Als je dat wilt natuurlijk, anders zakt het gewoon weg na de bevalling.
Het is heel irritant af en toe, ik heb het ook vanaf 20 wk. Ben nu bijna 38.

'snachts deed ik iedere nacht een schoon shirt aan en 'smorgens direct uitspoelen onder de douche of shout op de vlekken. Dan komt et wel goed. Overdag idd borstcompressen (papier of stoffen nét wat je fijn vind) in je bh.
Wat je 'snachts ook kan doen is zo'n sportbh/topje (ik kán niet met gewone bh slapen...) en daar je borstcompressen in. Dan hoe je niet iedere keer een schoon shirt etc.

@Kaskes: waar koop je die Lilypadz? Ik maak me nl ook een beetje zorgen over die compressen die je dan door je t-shirt ziet in de zomer.

Liefs LaR 32wk

Hoi,

Het kan inderdaad zijn dat je borsten tijdens de zwangerschap al wat beginnen te lekken. De melkproductie wordt echter onderdrukt door de zwangerschapshormonen en wordt pas écht in gang gezet na de geboorte van de placenta. De zwangerschapshormonen vallen dan weg en de borstvoedingshormonen (prolactine, zorgt voor  de aanmaak van melk en oxytocine,  zorgt voor het toeschieten van de melk)  krijgen vrij spel.

Al dan niet lekken tijdens de zwangerschap zegt niets over het verloop van je borstvoedingsperiode. De start met borstvoeding is daarentegen doorslaggevend. Door een goed borstvoedingsbeleid in te zetten (op de juiste manier aanleggen, vaak genoeg voeden, lang genoeg laten drinken) kun je de borstvoeding optimaal op gang brengen en houden. Dat is belangrijk voor de eerste dagen en weken, maar zeker ook op langere termijn. Met een goede start wordt namelijk de basis gelegd voor de gehele borstvoedingsperiode, zodat er ook na een aantal maanden genoeg melk zal
zijn voor de baby.

@ LaR: volgens mij  worden Lilypadz ook door de Etos verkocht . Deze siliconen zoogcompressen zijn onwikkeld volgens het principe dat druk op de tepel (bijvoorbeeld door een vinger) tijdelijk het lekken tegengaat. Dat is ook de reden dat Lilypadz niet werken wanneer er sprake is van vlakke of ingetrokken tepels.

Groetjes van Yvonne

Ik heb die Lilypadz gekocht bij de thuiszorgwinkel, €22,95. Misschien hebben ze ook wel bij de Etos, dat weet ik niet.
's Nachts heb ik oude t-shirts aan en maakt het me niet uit, maar voor overdag wel! Vieze gele vlekken, blegh!

Groetjes, Kaskes

Terug
Bovenaan