Opmaken kraambed

Ik vroeg me het dit weekend nog af; Hoe maak ik het kraambed op? Misschien nog interessant voor jullie???

Vlak voor de bevalling wordt het bed meestal dubbel opgemaakt: een laag beddengoed voor
tijdens de bevalling met daaronder een laag beddengoed voor na de bevalling. Je bed hoeft
dan na de bevalling niet meer te worden opgemaakt, alleen de bovenste laag wordt er af
gehaald. Hierbij hanteer je onderstaande volgorde:
• matras;
• onderlaken;
• een bedzeil in het midden van het bed;
• hierover een dubbelgevouwen laken;
• een stuk plastic dat het hele bed bedekt;
• een onderlaken;
• een kraammatras (uit het kraampakket);
• eventueel een plastic zak om het kussen.
Na de bevalling wordt de bovenlaag tot en met het plastic verwijderd en heb je snel een
schoon bed.
Schone omgeving
Uitgangspunt in de kraamkamer is dat de geboorte van je kindje en de verzorging van jullie
beiden in een schone omgeving kan plaatsvinden. Daarom adviseren we je het bed op te
maken met lakens die gemakkelijk te wassen zijn bij een hoge temperatuur.
Stevige ondergrond
Voor de bevalling heb je een bed nodig met een matras dat stevig is en niet in het midden
doorzakt. Bij de geboorte van de baby moet het matras voldoende tegendruk bieden. Bevallen
op een waterbed is daarom helaas niet mogelijk.
Matras beschermen
Rond de 36e week van je zwangerschap is het raadzaam om het matras goed te beschermen
in verband met het onverwacht kunnen breken van de vliezen

Ik kreeg de tip om bij de 37ste week alvast een zijltje en 2 badhanddoeken onder mijn molton te leggen. En voor de rest beval ik in het ziekenhuis.
Je zou een bed bij de thuiszorg kunnen huren.
Succes.

Terug
Bovenaan