Opmaken van het ledikantje

Wie kan me helpen wat nou het beste is voor het opmaken van het ledikant.
Ik heb meerdere internetsites gelezen en overal wordt weer wat anders beschreven.

Ik heb zelf altijd geleerd
*Geen bedzeiltje gebruiken vanwege stikkingsgevaar, en verbrandingsgevaar als je een kruik gebruikt.
*Verder een molton
*Op hoofdeinde een hydrofiele luier voor evt spugen dat je niet het hele bedje hoeft te verschonen (nu wordt hierover ook alweer beschreven dat dit tegenwoordig ook afgeraden wordt?)
*Een lakentje
*1 dekentje en geen dekbed vanwege ook verstikkingsgevaar.
*En het bedje kort opmaken zodat ze zich ook niet in de dekentjes kunnen wikkelen pffffffffffffffff.

Maar wat leg je nou onder het moltontje neer om evt ongelukjes te voorkomen?

Wie kan me helpen wat nou de beste manier is.

Hoi,

Ongelukjes bij babies beperken zich tot spugen en daar heb je die hydrofiel voor. Doorlekken van de luier dat het door je  hoeslaken en molton op het matrasje terecht komt, gebeurt veel later pas is mijn ervaring (mijn zoon was 3 jaar).
Ook overgeven van vast voedsel kan doorlekken en lelijke vlekken geven, maar ook dat komt pas later want ze beginnen pas na een half jaar met vast voedsel.  Helaas heb ik dat niet kunnen voorkomen want ik wilde ook  later  geen  zeiltje gebruiken. Dus een mooie oranje vlek . Misschien kun je een matras gebruiken waar een  hoes omheen zit die je kan wassen?  

Mijn zoon slaapt sinds hij 3 jaar is in een groot bed en daarvoor heb een een waterdichte molton gekocht. Dat kan nu wel veilig.

gr
Lies

Hi!
Ik heb moltons gekocht met een zeiltje erin, ofzoiets.
Die kun je gewoon zo in de was gooien.
Ik weet niet waarom je geen zeiltje zou mogen gebruiken, ben ik nog niet tegengekomen.

Natalie

Het schijnt zo te zijn dat je een zeiltje niet mag gebruiken om wiegedood te voorkomen, als je kleine uk op de buik komt te liggen krijgt die geen lucht omdat zeiltje niet ademt, en ook wordt een zeiltje af geraden vanwege als je een kruik gebruikt en mocht die een keer gaan lekken blijft het hete water op het zeiltje staan en anders trekt het gelijk het matras in is voor de veiligheid

Mijn ervaring met opmaken van bedjes (na 2 kids..)

ik doe om het matras een molton (molton luier in het wiegje...) en vervolgens een hoeslaken en op het hoeslaken weer een molton luier  en onder het hoofdje een hydrofiel (dubbel gevouwen) Deze laatste kun je inderdaad makkelijk vervangen als je baby wat spuugt. De molton luier op het hoeslaken gebruikte ik vervolgens om baby af te drogen na het badje (samen met een hydrofiel) zodat ik elke dag een schone in het bedje had en het hoeslaken 1x inde 3 dagen ofzo verschoonde. (tip van mijn 1e kraamhulp)
Ook de hydrofiel onder het hoofdje verving ik dagelijks voor een schone en als hij nog niet vies was gebruikte ik heb ook voor na het badje.

Na het badje legde ik de kleine dus op een dubbele luier (molton bovenop een hydrofiel) en wikkelde haar daarin om de ergste nattigheid op te vangen, dan de molton eruit en de hydrofiel gebruiken om de plooitjes verder af te drogen en vervolgens aankleden op weer een droge hydrofiel die ook nog op het aankleedkussen lag.

Doorlekken in bed heb ik nooit echt zoveel problemen mee gehad dat het door de hoes en molton doorging. Eventueel kun je ook een dubbele molton erom doen.
Verder het wiegje/ledikant kort opmaken, dus zo dat de baby met de voetjes tegen de acterkant van het bedje aanligt. Overigens zal je kraamhulp voor je de baby in de wieg legt het opmaken vast nog wel even over doen, dat was bij mij wel het geval...

dat was het even
groetjes
Klarie

Hoi,

Volgens mij kan je een zeiltje wel gebruiken, maar dan niet onder het hoofd en als je een kruik in het bedje legt dan leg de de kruik met de dop richting voeteind en met de dop over de rand van het zeiltje, dus mocht ie gaan lekken, dan loopt de kruik achter je matrasje leeg en niet op je zeiltje. Tenminste zo heeft de kraamhulp het bij de oudste uitgelegd.
Gewoon straks luisteren naar wat je kraamhulp zegt en dan zelf beslissen wat je wil. Je hebt nog tijd zat.

groetjes, keesje

Terug
Bovenaan