Opmerking over stukje "leren zitten" bij ontwikkeling op deze site

Hoi meiden,

Ik zat net even het stukje te lezen onder ontwikkeling van 4-6 maanden. Daar staat ook een stukje over "leren zitten". Daar staat dat als je kindje al een beetje kan zitten je het kan laten zitten met kussens er omheen. Ik wil geen bedweter zijn, maar ik heb bij mijn eerste dochter geleerd dat dat helemaal niet goed is.

Voor de ontwikkeling van je kindje is het belangrijk dat het zelf kan GAAN zitten en niet dat hij zelf zit. Als je een kindje laat zitten zonder dat hij zelf kan bepalen of hij weer wil gaan bewegen krijg je een kindje dat alleen maar op z'n plekje zit en verder niks kan ontdekken. De kans dat je een "kontschuiver" krijgt is ook veel groter.

Een kindje moet vanuit kruipstand gaan zitten en dan bepaald hij zelf of hij wil zitten of wil kruipen.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben. Ik vond het bij m'n oudste dochtertje een hele opbaring.

Mee eens! Echt zelfstandig zitten doen ze pas vaak rond de 9 maanden, daarvoor willen ze wel rechter op zitten als je ze op de arm hebt om rond te kijken, maar ik noem dat niet echt zitten.

Goh, interessant, ik ben het er wel mee eens denk ik klinkt logisch. Vraagje, zet je je baby dan wel met 6 maanden in de kinderstoel om te eten of wacht je daar beter ook mee tot ze zelf kunnen zitten rond 9 maanden dus?

Wij hebben bij onze oudste dochter gewacht tot ongeveer 9 maanden met haar in de kinderstoel zetten (ze kon nog net niet zelf gaan zitten). Daarvoor gaven wij d'r eten in de wipstoel, deze zit lang niet zo rechtop. Maar even laten zitten is helemaal niet erg, maar als het maar niet te lang duurt. Met name met spelen niet laten zitten als ze zelf nog niet kunnen bepalen om weer te gaan liggen en te gaan bewegen....

Ik vindt het weinig hout snijden dat van die kontschuiver. Mijn oudste ontwikkelde zich erg laat. Ik heb lang gewacht met zelf zitten op de grond. Maar nadat mn zoon ging tijgeren en daarna leerde zitten ging hij kontschuiven uit zichzelf.

Vergeet niet dat er een erg groot verschil is tussen de ontwikkeling van jongens en meiden. Mijn 2e (een meisje) deed alle ontwikkeling in de helft van het aantal maanden wat mijn oudste nodig had.

Tuurlijk moeten we onze kids niet "pushen" in hun ontwikkeling omdat dat zeker ongezond is en later lichamelijke problemen of afwijkingen kan veroorzaken. Maar we moeten niet zeggen: " je kind doet dit of dat dus je zult wel..." want dat hoeft niet altijd zo te zijn.

Ik zeg ook niet dat elke kontschuiver neergezet is terwijl hij/zij nog niet zelf kon gaan zitten, elk kind ontwikkeld zich inderdaad anders. Ik wou alleen mijn ervaring delen over het zitten, vaak wordt het als iets heel belangrijks gezien dat je kind kan zitten terwijl het volgens mij veel belangrijker is dat je kind kan gaan zitten. Op die manier kan een kind zelf bepalen wat hij/zij wil gaan doen. Maar je kunt inderdaad niet zeggen "doe dit dan gebeurt dat" of "doe dit niet dan gebeurd er dit" elk kind is gelukkig anders en reageerd anders.

Onze oudste dochter ging "pas" bij een half jaar rollen en onze jongste dochter al met 3 1/2 maand. Kortom geen pijl op te trekken.

Terug
Bovenaan