Opnieuw zwanger worden na buitenbaarmoederlijke zwangerschap

<p>Hoi, Zijn er mensen die ervaring hebben met opnieuw zwanger worden na een buitenbaarmoederlijke zwangerschap waarbij ze 1 eileider hebben verwijderd?</p><p>In oktober werd mijn spiraal verwijderd en bleek de maand nadien meteen al in verwachting te zijn. De euforie was blijkbaar van korte duur want al snel bleek het vruchtje in mijn linker eileider ingenesteld te zijn. Omdat de spuit methotrexaat niet snel genoeg werkte hebben ze alsnog beslist om mijn eileider te verwijderen. Na de operatie moest ik dan ook 3 maanden terug aan de pil. </p><p>Ondertussen zijn we terug volop aan het proberen maar slaat de onzekerheid enorm toe. Ik lijk nu gewoon voor het eerst mijn regels te hebben maar dit lijkt verre van op “normale” maandstonden. Het lijkt zich niet door te zetten.  Vandaar mijn vraag naar “ervaringen” met zwanger worden na een bbz en meer bepaalt of er ook mensen zijn die ook even de pil hebben genomen. Gaat alles terug onmiddellijk zoals het hoort? Heb je ook snel terug een cyclus en was het “gemakkelijk” om terug zwanger te worden? De angst dat het nog eens fout loopt is namelijk enorm groot.  Dankjewel! Groetjes, C.</p>

Hi!
Wat vervelend alleen maar voor jullie.
Ik weet van mijn tante dat ze door een buitenbaarmoederlijke zwangerschap nog maar 30% kans had om zwanger te worden en uiteindelijk 2 hele gezonden kindjes heeft gekregen!
Wel moeilijker maar wel helemaal natuurlijk

Hee, wat een nare ervaring zeg. Ik heb zelf in augustus 2018 een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad waarbij 1 eileider is verwijderd. Ik hoefde echter niet weer aan de pil daarna. Na mijn 1e menstruatie in september was ik meteen weer zwanger. Mijn dochtertje is inmiddels bijna 2 jaar en ik ben nu ook bij de tweede maand proberen zwanger geworden en inmiddels 28 weken zwanger van nummer twee. Ik snap de onzekerheid, want die voel ik zelf ook nog steeds, maar het kan dus echt goed komen!

Blij dit te horen ☺️ In mijn directe omgeving ken ik niemand die dit meegemaakt heeft waardoor ik vol vragen zit. Het is dan ook leuk te horen dat het dan ook helemaal goed kan komen.
Heb spijtig genoeg ook weinig geduld en misschien moet mijn lichaam ook gewoon nog even "op zijn plooi" komen.
Geniet nog van je zwangerschap!

Wat vervelend dat je dit hebt meegemaakt! Ik heb zelf een bbz gehad (zomer 2017) die spontaan afbrak, maar waar mijn eileider toch dusdanig door beschadigd bleek dat die pijnklachten veroorzaakten en me nagenoeg onvruchtbaar maakte (vermoedelijk door de vochtophoping die erin was ontstaan, kennelijk veroorzaakt dat problemen bij innesteling of kort daarna, ik heb 1 vroege miskraam gehad daarna). Omdat die bbz eigenlijk een ongeplande zwangerschap was door het uitzakken van mijn spiraaltje, hebben we toen nog een jaar pauze genomen voordat we weer gingen proberen. Niet aan de pil dus, maar wel een nieuw spiraaltje. 
In april 2019 is die eileider verwijderd, toen heb ik nog een cyclus afgewacht om te herstellen, en in juni 2019 (de eerste cyclus dat we het gingen proberen na die eileiderverwijdering dus) had ik een positieve test in handen. Na de geboorte van mijn zoontje was ik vervolgens nog niet ongesteld geworden of ik was alweer zwanger (november 2020) dat werd helaas een miskraam (januari 2021) die ook niet helemaal soepel verliep, waardoor ik het advies kreeg om 3 maanden niet te proberen zwanger te worden om ervan te herstellen. Inmiddels hersteld en aan het afwachten of het deze maand gelukt is om zwanger te worden.

Mijn gynaecoloog heeft me verteld dat alle eisprongen aan de kant waar je nog wel een eileider hebt in principe nog als normaal opgevangen worden, en ongeveer de helft van de eisprongen aan de kant waar je geen eileider meer hebt. Dat zou betekenen dat je nog ongeveer 70-80% van je normale vruchtbaarheid over hebt na een eileider kwijt te zijn. Maar in mijn geval is 70-80% dus aanzienlijk beter dan nog wel een eileider hebben die niet werkt, want daarmee werd ik al een hele tijd niet zwanger, en zonder is het in elk geval 2 x gelukt om zwanger te worden.

Hopelijk mag het jou ook snel lukken om weer zwanger te worden!

Terug
Bovenaan