Oppas dilemma, help!

<p style="text-align: left;">Dag dames (heren),</p><p>Even wat achtergrond informatie.</p><p>Ik had heel netjes binnen de gewenste tijd mij ingeschreven bij een kinderdagverblijf (zelfs iets daarvoor). Toen ons dochtertje zo'n 5/6 weken was kwam ik er achter dat de opvang failliet was gegaan en een doorstart had gemaakt.. ik ging ze dus bellen. Ze wisten van mijn inschrijving maar wilde me toch alleen de vrijdag toezeggen en niet de donderdag (ivm de tijden die ik werk).. hier kwam ik dus vrij last minute zelf achter maar ik kon inmiddels op mijn werk ook niet meer van dagen veranderen want ze hadden het rooster op mijn wens al helemaal omgegooid, ook voor mijn hele team (wel in overleg)..</p><p>Ik ben toen dus op zoek gegaan naar een alternatief en kwam bij een gastouder terecht. </p><p>Nu het dilemma:</p><p>Gastouder is een leuke gastouder, zorgt goed voor onze dochter, het probleem is alleen de communicatie blijft mis gaan.. vooral over vakanties (dat ze verkeerde weken door geeft, ik het meerdere malen navraag (was de bouwvak van een andere regio) , ze bevestigd dat het klopt om daar vervolgens aan het begin vd vakantie op terug te komen waardoor ik ineens zonder oppas zit.. in de kerstvakantie zeggen dat ze me verkeerd begrepen heeft, terwijl ze nog zei dat ze in die week dan alleen onze dochter zou hebben dus dat wist ze maar ze ging een week weg. Dit hoorde ik op de vrijdag dat de kerstvakantie in ging)..  nu mocht mijn dochtertje om bepaalde reden niet bij haar komen maar wilde ze me toch laten betalen etc.</p><p>Wij zijn bang dat deze miscommunicatie straks voor grote problemen kan gaan zorgen en willen dat dus voor zijn. Ook omdat we onze dochter toevertrouwen aan haar terwijl ze haar kind met de auto naar school brengt (volgens mij iets van ong. 20 min. Rijden).</p><p>Nu heb ik mooie alternatieven gevonden maar daar zit dus nu ook het probleem.</p><p>We hebben een andere lieve gastouder gevonden maar die wil de vrijdagen af gaan bouwen. Wel wil ze dit tot de zomer voor mij doen (dan kan ik praten over een nieuw rooster omdat wij seizoensgebonden werken).. nu is het alleen heel lastig als zij bijv. Ziek is of vakantie o.i.d. nu hebben we een super mooi KdV gevonden, schuin tegenover mijn werk waar ik haar graag naar toe zou brengen alleen daar hebben ze op de donderdag nog geen plek (ze gaan in de zomer wel uitbreiden maar daar is nu een wachtlijst voor).. bijkomend nadeel is dat ik op maandagen vaak cursussen en vergaderingen heb maar dan kan ik haar niet voor die paar uurtjes brengen maar moet ik de hele dag af nemen... (kan haar dan wel die tijden brengen maar betaal de hele dag)..</p><p>Nu wil ik ook van gastouderbureau overstappen omdat deze waar we nu zitten heel duur is en als ik ze nodig heb zijn ze slecht bereikbaar (1 regio manager voor Utrecht en omliggende dorpen).. </p><p>Voor ons zou het meest ideale een combi van dit alles zijn.. maar hoe dan? Hoe regel ik Dit? Vanwege de opzegtermijnen wil ik het eigenlijk vandaag of morgen regelen want dan kan ze vanaf 1 maart over, anders pas per 1 april vrees ik (de een zegt een kalendermaand opzegtermijn terwijl een ander weer zegt dat dat wettelijk 30 dagen is vanaf de dag van opzegging)..</p><p>Wij zouden graag de gastouder voor donderdag en kdv voor vrijdag doen. De gastouder dan ook voor mijn cursusdagen en vergaderingen etc. Het andere gastouderbureau rekent alleen een uurtarief over de afgenomen uren dus als ik 3 uur afneem rekenen ze 3 uur, als ze die maand 40 uur gaat dan voor 40 uur.. </p><p>Ik heb niet zo'n hoog loon dus deze optie is alleen mogelijk als ik dan financieel uit kom. Maar hoe beteken je dat als ze naar een gastouder gaat (maximale vergoeding 6,15 haar uurtarief is 5,50) en naar kinderdagverblijf (uurtarief en maximale vergoeding zijn allebei 8,02)</p><p>Wie kan mij helpen??</p><p>Sorry voor mijn lange verhaal.. fijn dat je nog niet afgehaakt bent.. ik hoop dat iemand mij kan helpen </p><p>Alvast bedankt!</p>

@PM, wat een gedoe zeg. Jammer dat je niet op je huidige gastouder kan vertrouwen. Ik heb zo helaas geen concrete tips voor je. Hopelijk kan iemand anders je verder helpen. 
@kim, ik heb je reactie gerapporteerd en de redactie verzocht om je te beoordelen voor een eventuele ban van het forum. Dit ivm met herhaaldelijk verzoeken van medeforummers om ontopic te blijven en je positief op te stellen. Hopelijk biedt het soelaas of zie je zelf in dat een gedragsverandering noodzakelijk is. 

Is er bij jou in de buurt geen andere gastouder? Ik woon in een vrij klein dorp, maar hier en in biurtdorpjes poppen de gastouders als uit de grond! Wellicht dat je iemand vind, waar je een goed gevoel bij hebt én waar je goede afspraken mee kunt maken! Het is ook echt belachelijk wat het allemaal kost he?!
@sylvesterje, ???? Goed bezig! Ik was ook al aan het kijken hoe ik dat kom doen!

Haha, sorry maar ik moest zo lachen om je reactie @sylvestertje 
Wat een gedoe zo PM! Ik snap dat je ‘wacht’ op de kdv dat dicht bij je werk is, maar ik spreek uit ervaring dat het echt tegenvalt als je meerdere oppasplekken hebt, al is dit een tijdelijke oplossing. Is er geen enkel ander kdv of gastouder die op ma, do en vrijdag kan? Tip: Als je al hebt nagedacht over de basisschool, dan kan je het beste voor een kdv gaan dat daar dicht in de buurt zit, vaak maken ze op de kdv al vriendjes/vriendinnetjes. 
Succes!! 

@Kim Rosenborg, ik zie dat andere leden van het forum melding hebben gemaakt van je gedrag maar zal toch bij deze een reactie geven.
De vader in dit hele verhaal is mijn liefhebbende man die zich een slag in de rondte werkt, letterlijk door weer en wind, zelfs in de vrieskou (letterlijk want hij werkt buiten).. als hij thuis komt dan zorgt hij voor ons, speelt met onze dochter en doet zijn best om ons te laten merken en weten dat hij ons lief heeft in de grote en kleine dingen. Daarbij heb ik een avonddienst en een aantal weekenddiensten en dan is onze kleine meid gewoon thuis, bij haar eigen vader.
Geen idee waar je dus met je opmerking op wilde doelen.
@Kl-e en @gebruiker10054521
ja hier zijn heel veel gastouders en meerdere bureaus. Woon in het buitengebied vlakbij Utrecht. Heb ook wel een nieuwe gastouder al gevonden (ze mocht door omstandigheden niet naar de huidige gastouder en toen kwam ik daardoor bij deze gastouder terecht). Het probleem bij deze gastouder is dat ze de vrijdag aan het afbouwen is omdat ze deze dag straks vrij wil hebben voor eigen (klein)kinderen,familie, vrienden etc. Het probleem bij (elk) kinderdagverblijf zijn mijn werktijden. Ook als ik een vergadering of cursus heb is dit qua tijden en tijdsduur lastig. 
Wat betreft een basisschool hebben we wel een idee alleen dat is onpraktisch ten opzichte van mijn werk, is een klein dorpsschooltje hier in de buurt met weinig tot geen opvang in de buurt. Wel gaan er veel kinderen hier uit de omgeving naar toe, zo ook de kinderen van mijn beste vriendin (haar oudste is nu 4 en daar op school). Ze zal dus wel wat kindjes kennen. Voor zover het er nu uit ziet ben ik absoluut niet bang dat onze dochter lastig vriendjes zal maken.. ze speelt altijd met andere kindjes waar we ook komen.. (ze is nu 10 maanden dus ik ben me ervan bewust dat dit kan veranderen maar tot nu toe is ze erg sociaal en vind ze anderen om zich heen ook erg fijn.
@sylvestertje dank je wel dat je toch de moeite hebt genomen om mijn hele verhaal te lezen. Ook dat je eerlijk bent over de melding die je gemaakt hebt over Kim.
@gebruiker10054521
Wat maakt gecombineerde opvang lastig? Kan en wil je wat ervaring delen?

We hebben (gisteren) eigenlijk al besloten dat we een combi wilde doen, of in ieder geval uit wilde zoeken of Dit, financieël gezien, mogelijk was. Mijn probleem zat echter in waar begin, wat moet je uitzoeken en regelen. Waar moet je aan denken. Hoe werkt het wijzigen bij de belastingdienst etc.
Inmiddels heb ik al veel contact gehad en alles bijna rond. 
We gaan er dus een combi van maken alleen kom ik er nog niet echt uit hoe de opzegging van het gastouder bureau gaat (ga ook naar een ander bureau maar daar was ik hiervoor al mee bezig).
In ieder geval bedankt voor jullie reacties

@pm, laat ik voorop stellen dat ik erg blij was met de opvang van onze kind en dat ik kon werken, maar wat ik lastig vond is dat je met meerdere partijen zit en je de communicatie moet voeren; ook als de dingen niet gaan zoals je wilt of denkt moet je ze aanspreken, en niet elke partij kan ingaan op al je wensen. Als het om m’n kind gaat dan kan ik me er enorm over opwinden. Ik vond het een gedoe steeds; op de kdv ook nog steeds wisselende gezichten, bij ons wisselden ze ‘s middags van dienst. De diverse partijen hebben natuurlijk geen contact met elkaar dus je moet zelf extra alert zijn en goed overdragen. 

[quote quote=10160827]@Kim Rosenborg, ik zie dat andere leden van het forum melding hebben gemaakt van je gedrag maar zal toch bij deze een reactie geven. De vader in dit hele verhaal is mijn liefhebbende man die zich een slag in de rondte werkt, letterlijk door weer en wind, zelfs in de vrieskou (letterlijk want hij werkt buiten).. als hij thuis komt dan zorgt hij voor ons, speelt met onze dochter en doet zijn best om ons te laten merken en weten dat hij ons lief heeft in de grote en kleine dingen. Daarbij heb ik een avonddienst en een aantal weekenddiensten en dan is onze kleine meid gewoon thuis, bij haar eigen vader. Geen idee waar je dus met je opmerking op wilde doelen. @Kl-e en @gebruiker10054521 ja hier zijn heel veel gastouders en meerdere bureaus. Woon in het buitengebied vlakbij Utrecht. Heb ook wel een nieuwe gastouder al gevonden (ze mocht door omstandigheden niet naar de huidige gastouder en toen kwam ik daardoor bij deze gastouder terecht). Het probleem bij deze gastouder is dat ze de vrijdag aan het afbouwen is omdat ze deze dag straks vrij wil hebben voor eigen (klein)kinderen,familie, vrienden etc. Het probleem bij (elk) kinderdagverblijf zijn mijn werktijden. Ook als ik een vergadering of cursus heb is dit qua tijden en tijdsduur lastig. Wat betreft een basisschool hebben we wel een idee alleen dat is onpraktisch ten opzichte van mijn werk, is een klein dorpsschooltje hier in de buurt met weinig tot geen opvang in de buurt. Wel gaan er veel kinderen hier uit de omgeving naar toe, zo ook de kinderen van mijn beste vriendin (haar oudste is nu 4 en daar op school). Ze zal dus wel wat kindjes kennen. Voor zover het er nu uit ziet ben ik absoluut niet bang dat onze dochter lastig vriendjes zal maken.. ze speelt altijd met andere kindjes waar we ook komen.. (ze is nu 10 maanden dus ik ben me ervan bewust dat dit kan veranderen maar tot nu toe is ze erg sociaal en vind ze anderen om zich heen ook erg fijn. @sylvestertje dank je wel dat je toch de moeite hebt genomen om mijn hele verhaal te lezen. Ook dat je eerlijk bent over de melding die je gemaakt hebt over Kim. @gebruiker10054521 Wat maakt gecombineerde opvang lastig? Kan en wil je wat ervaring delen? We hebben (gisteren) eigenlijk al besloten dat we een combi wilde doen, of in ieder geval uit wilde zoeken of Dit, financieël gezien, mogelijk was. Mijn probleem zat echter in waar begin, wat moet je uitzoeken en regelen. Waar moet je aan denken. Hoe werkt het wijzigen bij de belastingdienst etc. Inmiddels heb ik al veel contact gehad en alles bijna rond. We gaan er dus een combi van maken alleen kom ik er nog niet echt uit hoe de opzegging van het gastouder bureau gaat (ga ook naar een ander bureau maar daar was ik hiervoor al mee bezig). In ieder geval bedankt voor jullie reacties
[/quote]
Bedankt voor de reactie. Ik denk dat het goed is om het met je man te bespreken, wat vindt hij ervan? Kan hij terug in uren? Ouderschapsverlof is een wettelijk recht. 

Terug
Bovenaan