oppas dilemma

Hoi,
ik werk 24 uur onregelmatig. Mijn 2 kinderen (1 en 2 jaar) gaan 1 dag pw naar het kdv en de overige dagen verdeel ik over de beide oma's, althans dat is de bedoeling. Nu kan/komt mijn schoonmoeder echter zelden tot nooit oppassen, dus komt alles neer op mijn moeder. Op zich voor haar geen punt, maar ik vind het toch een belasting, zeker nu de 3de op komst is. Ik overweeg om een gastouder te zoeken, maar hoe weet je nou zeker dat deze betrouwbaar is. Je hoort tegenwoordig zo vaak van die rare dingen, dat ik nog bijna niemand vreemds meer in huis durf te vragen. Herkennen jullie dit?
 
Echt, meid, maak je geen zorgen over veiligheid van gastouders. onze kleine gaat naar een gastouder en die heb ik gevonden via een bemiddelingsbureau. Het is er super. Er zijn altijd andere kinderen en ze gaat er graag heen.
je kunt niet gaan leven naar de angst dat er misschien iets kan gebeuren. Straks moeten je kinderen naar school en dat MOET.... ga je dan elke dag in angst zitten??? Je moet niet nadenken wat er kan gebeuren... de kans is groter dat dat niet gebeurd. Je hoort rare verhalen ja... maar dat zijn wel uitzonderingen en de meeste gastouders zijn gelukkig te vertrouwen.

Meid laat die angsten los en zoek een fijne gastouder. Voordat je kinderen er geplaatst worden krijg je eerst een kennismaking en mogen de kinderen wennen... je zult zien... dat het je allemaal mee gaat vallen.
 
Wij zijn nu met de tweede gastouder in contract. De eerste stopte helaas door de hervormingen met de kinderopvang. Met beide heb ik nooit problemen gehad. Bij het eerste gesprek met zo iemand moet er gewoon een klik zijn. Is die er niet, schroom dan niet om dat te zeggen en door te zoeken.

Wij zijn bij allebei de gastouders op de eerste oppasdag eerst twee uurtjes blijven plakken om te kijken hoe de kids op die 'vreemde' zouden reageren, en dat ging prima. Als een potentiele gastouder dit weigert is het sowieso een 'slechte' in mijn opinie!

Je ziet ook snel genoeg aan je kids of ze het fijn hebben ergens. Zien ze een gastouder na een paar keer graag komen en lachen ze aan het einde van een oppasdag, dan zit het echt wel goed.

Wat je ook zou kunnen doen is een gastouder vragen of je een gesprekje zou kunnen aangaan met de ouders van de andere kindjes. Dat zijn toch de ervaringsexperts over die specifieke gastouder!
 
Hoi,

Tegenwoordig moeten alle gastouders diploma's hebben om aan de slag te kunnen. Niet iedereen kan dus zomaar gastouder worden. (tenzij het zwart gebeurt) Ik zou naar een gastouderbureau op zoek gaan wat bij jou past en je wensen aan hen duidelijk maken. Zij zoeken een gastouder voor je en stellen jullie aan elkaar voor. Ik werk zelf als gastouder en vind het een superleuke baan!! Bij de eerste kennismaking merk je direct of het klikt tussen jou, je kind en de gastouder.

Veel succes!!
Liefs ciomama
 
een gastouder moet een verklaring omtrent gedrag aanvragen voordat ze aan het werk mag, net als ieder ander die met kinderen werkt. tevens beoordeelt een gastouderburo ook nog eens en de ggd of d e gastouder geschikt is voor dit werk, of het huis veilig is en dat soort dingen. je kan echt niet zomaar gastouder worden tegenwoordig. tevens breng je kinderen natuurlijk niet zonder dat je kennis hebt gemaakt en tijdens deze kennismaking voel je wel of je een klik hebt met de gastouder. ze beiden een fijne opvangomgeving in kleine kring , iets wat op een kdv wel anders is.veel aandacht voor je kind en alle aandacht die het nodig heeft. je moet je geen zorgen maken, en dat zeg ik als gastouder zijnde. ik vind het fantastisch om te mogen doen ,ben er trots op dat ouders de zorg van hun kinderen aan mij overlaten. het is het mooiste beroep wat er is.
 
Terug
Bovenaan