oppas/gastouder?

Hej dames,
Ik wil t ff hebben over het zoeken van een oppas. Wij hebben besloten om voor een gastouder te gaan ipv kinderdag verblijf, omdat vaak deze mensen flexibeler zijn dan het kinderdag verblijf. Maar dan komt t. Waar let je op als je in contact komt met deze mensen. Natuurlijk: werkervaring, flexibiliteit, goede afspraken kunnen maken,leeftijd, gecertificeerd, eigen kinderen.. En dan?? Iemand goede tips ? Hoe doen jullie t na de bevalling hoeveel ga je werken, en wat doe je voor werk?
Groetjes!

Hoi hoi, wij ga ook gebruik maken van een gastouder. Ik werk onregelmatig in de jeugdzorg en er is bij ons in dorp geen kdv die onregelmatig opvang. Goede tips heb ik niet voor je. Het is ons eerste kindje dus moet zelf ook nog vanalles uitzoeken. Succes ermee!

wij hebben bij de eerste bewust voor het kinderdagverblijf gekozen, met het idee dat als een gastouder ziek is, er geen vervanging is (maar ik begrijp nu dat er ook gastouderbureau's zijn die dan voor vervanging zorgen). Wel hebben we bij het kinderdagverblijf gekeken naar eentje met ruime openingstijden, om daar in ieder geval flexibel in te zijn. Hoewel we eigenlijk geen keuze hadden (wonen in een stad met hele lange wachtlijsten) zijn we heel goed terecht gekomen, een kleinschalig KDV met hele lieve juffen waar perfect afspraken mee te maken valt.
Misschien dat we nu wel op zoek gaan naar een gastouder die zowel de baby kan opvangen als de naschoolse opvang voor onze zoon kan verzorgen vanaf volgend jaar (om zo'n uk van 4 na een lange schooldag weer in een grote groep te laten verblijven, dat vind ik eigenlijk wat minder ideaal). Ik zou dan bij de kennismaking proberen om te gaan op een moment dat daar ook andere kinderen worden opgevangen, zodat je meteen de sfeer met deze kinderen kan proeven (hoe wordt met ze omgegaan, past dat bij je eigen manier van omgaan met je kind, of hoe je denkt dat dat zal zijn) en of je een " klik" voelt met de persoon die straks voor jouw kind gaat zorgen. Leeftijd en jaren ervaring zou voor mij minder doorslaggevend zijn. (hoewel ook best belangrijk hoor)

Overigens werk ik 3 dagen (als psycholoog), mijn vriend 4 en onze zoon gaat nu 2 dagen naar een kinderdagverblijf. Dit willen we nadat de 2e er is zo houden.

Succes met uitzoeken!

Terug
Bovenaan