Oppas oma

<p>Hoi,</p><p>In oktober zal ik bevallen van mijn eerste kindje. Het idee is dat mijn partner en ik allebei één dag in de week thuis zullen zijn. Daarnaast gaat de baby twee dagen in de week naar de opvang en gaat mijn schoonmoeder een dag in de week oppassen.</p><p>Nu vroeg ik me af of mensen hun ervaring willen delen met een oppas oma (en opa, maar het zal toch voornamelijk oma zijn)? Hebben jullie bijvoorbeeld van tevoren afspraken gemaakt bijvoorbeeld over opvoeding? Hoe ging dat? Hoe is het oppassen bevallen?</p>

Bij ons is de regel bij opa en oma zijn hun regels en bij ons thuis onze regels. Dat werkt prima. Mijn dochter gaat 3 a 4 dagen naar opa en oma. Opzich werkt het wel. Alleen bij mijn schoonouders is ze de eerste kleinkind (inmiddels is nr 2 er ook en nr 3 onderweg). Ze is nu bijna 2 en je merkt dat ze flink verwend wordt wat nu soms wel lastig is voor mij. Ik ben volledig thuis ziektewet en zwanger 32 weken. En ze probeert nu veel uit bij mij omdat ze merkt dat ik niet mobiel ben enzo. Verder gaat het eigenlijk heel goed. Alleen is dat soms een minpuntje momenteel..

Wij hebben precies hetzelfde “schema”, behalve dan dat het mijn moeder en vader zijn die 1x in de week oppassen. Het bevalt ons ontzettend goed. We hebben wel duidelijke afspraken over bepaalde zaken die we erg belangrijk vinden zoals gezonde voeding en beperkt televisie kijken. Sommige van deze afspraken zijn lastig voor opa en oma omdat ze mijn dochtertje ook graag willen verwennen. Ze houden zich er echter wel heel goed aan. Ik vind het ontzettend leuk en waardevol dat mijn dochtertje zo’n goede band met opa en oma heeft. Ze staat iedere week te mogen springen om te gaan!

Mijn nichtje gaat 1 dag in de week (momenteel 2 dagen) naar haar opa en oma (de schoonouders van mijn zusje). Daar hoor ik wel verhalen dat ze stiekem niet aan de afspraken houden... Qua voeding vooral. Dan krijgt mijn nichtje toch stiekem een ijsje, of een stukje taart etc. 1x is prima, maar dit gebeurt standaard elke week. Mijn zusje had het al een keer aangekaart bij hun, en ook haar man (hun zoon), maar die opa en oma luisteren niet heel goed en nemen het niet serieus... Dit zorgt wel voor irritaties.
Bij onze eigen ouders gaat het juist anders. Mijn moeder let wel op de voeding en respecteert ook de afspraken van mijn zusje. Zelf leest ze veel ook artikelen over het opvoeden van nu, dus zij is er wel erg bewust mee bezig.

Dus het ligt er een beetje aan wat voor soort opa en oma je hebt...

En voor mijzelf.. ik wil mijn kindje respectvol opvoeden (respectful parenting) en probeer dit nu al een beetje te laten zien aan mijn moeder. Zij staat er wel open voor.

Het is net hoe de oma is (of opa). Mijn man en ik hebben wel aardig dezelfde opvoeding gehad met dezelfde normen en waarden. Hierom heb ik er volle vertrouwen in dat mijn schoonmoeder en mijn ouders mijn dochter vrijwel hetzelfde opvoeden als dat wij zelf doen. Ook is het zo dat beide opa en oma's bijvoorbeeld aan mij vragen wat voor koekjes of broodbeleg ik voor de kleine heb zodat zij hetzelfde in huis halen. Dat komt echt uit hun zelf vandaan.

Oma past hier 1 dag in de week op. De andere dagen ben ik zelf thuis. Dus misschien is dat wel een verschil. Ik ben die ene dag heel relaxed. De belangrijke dingen schrijf ik op en mijn moeder schrijft ze dan ook weer op. Het voordeel hier is dat mijn moeder bij ons in huis komt. Dat betekent dat voor het grootste gedeelte onze regels gelden. Onze zoon weet er ook prima misbruik van te maken, maar vaak overleggen we dan achteraf eventjes. Ik maak me eigenlijk niet zo druk om die ene dag. Ik weet dat mijn zoon goed verzorgt wordt, heel veel liefde en aandacht krijgt en als we vragen hebben over opvoeding of wat de regels zijn we die aan elkaar stellen. Het is ook een stukje vertrouwen en loslaten in mijn beleving.

Onze kinderen gaan ook een dag in de week naar mijn ouders. M’n ouders willen daarvoor geen geld maar ik wil ook niet dat ze kosten maken. Dus melkpoeder, luiers, en andere spullen koop ik voor hen. Dus ook iets van een buggy. Toen de kinderen klaar waren vond m’n moeder het prettig om ons schema aan te houden met voedingen etc. Nu zijn ze wat ouder en kijkt zelf wat uitkomt. Lunchtijden en slaaptijden zijn ongeveer gelijk.
Verder is het hun huis en daar gelden hun regels. Dat komt over het algemeen wel overeen met de onze, alleen worden ze daar meer verwend met lekkere dingen en koekjes. Maarach, daar zijn ze opa en oma voor :)
Ik vind het fijn dat ze naar m’n ouders zijn. Hun huis is echt hun tweede huis

Mijn zoon van 2 gaat al sinds hij 4 maanden is, twee dagen in de week naar opa en oma. Dit zijn echter mijn ouders, dat voelde voor mij toch meteen heel vertrouwd.
Mijn vader is ook heel betrokken bij de opvang, al neemt mijn moeder de meeste zorgtaken op zich. Ze hebben zich vanaf het begin gehouden aan de eet- en slaapschema's en hanteren verder hun eigen regels.

Ik merk dat hij bij mijn ouders weinig wordt verwend, daar zijn ze heel consequent omdat hij er twee keer per week is.
Bij mijn schoonouders wordt hij meer verwend, maar daar komt hij niet op een vaste dag. Daar klaag ik niet zo over. Zij proberen zich wel zo goed mogelijk vast te houden aan het eet- en slaapruimte. In het verleden kregen ze van mij instructies op papier mee wat betreft voeding en slapen. Nu gaat hij gewoon en redden ze zich prima.

Ik ben nu wel 32 weken zwanger. De instructies van hoe om te gaan met de kleinste zullen tzt meegaan naar alle opa's en oma's, dat ze hier ook zo goed mogelijk op kunnen inspelen

Terug
Bovenaan