Oppas opa en oma

Hoi hoi,

Ik heb een kwestie waar ik benieuwd van ben naar jullie ervaringen.

Mijn ouders passen elke week op onze dochter, bijna één jaar oud. Nu verschillen wij enorm in opvoedstijlen, dat besef werd mij snel duidelijk toen ik zelf ouder werd. En dat is oke, ieder heeft zo zijn eigen opvoedstijl. Maar ik merk dat bepaalde waarden en normen van mij ook sterk verschillen en ik daardoor echt in dilemma raak met mijzelf. Nu staan ze ook echt niet open voor tips of adviezen, alhoewel ze zeggen dat ze dat wel staan. Telkens als ik een subtiele tip probeer te geven over iets wat ze merkten tijdens het oppassen, dan zie ik mijn moeder een soort van verstijven en stopt ze abrupt met praten. Ze doet er ook echt niks mee. Het gesprek blokkeert meteen. Laatst hadden ze haar een keer in ons bed laten slapen en toen is ze eruit gevallen (best een hoge boxspring). Mijn moeder vertelde dit vrij luchtig toen ik thuis kwam en ik schrok me natuurlijk rot en vond het heel erg dat ze het niet nodig vond om mij hiervan op de hoogte te brengen, want ze wilde me niet ongerust maken. Vervolgens heb ik geen ingang om hier op in te gaan, want ze wendde het gesprek gelijk af.

Nu vind ik het echt heel belangrijk om dankbaar te zijn voor alle hulp die ze aanbieden en dat ben ik ook, maar het loslaten vind ik extra lastig doordat ik er ook niet met hen over kan praten. Die opening is er namelijk echt niet. Het zou het al een stuk makkelijker maken als ze naar ons open communiceren over hoe het gaat en ook wel vertellen als iets niet helemaal goed ging, zou ik me al een stuk geruster voelen. Ritme pakt ze wel weer op, maar zelfs als het om veiligheid gaat is er geen communicatie. Na het val incident kwam ik er, door een foto van iemand anders, achter dat ze tijdens de eerste keer logeren bijvoorbeeld haar maxicosi riem niet goed dichtkregen terwijl ik nog had uitgelegd hoe het moest en gezegd had dat ze altijd mogen bellen. Mn moeder maakte nog de opmerking "dat had je beter niet kunnen laten zien" en ik loop hier dus volledig op vast.

Herkent iemand zulke situaties/opvoeders chillen en hebben jullie advies over hoe hiermee om te gaan?
 
Is het een optie om je kind in te schrijven voor een kinderdagverblijf? Ik weet uit ervaring hoe lang de wachtlijsten zijn, maar zeker als ze zo omgaan met je kind qua veiligheid vind ik dat wel een ding... Wij verschillen ook wel van mening met mijn schoonouders, maar dat gaat meer om wel/niet mogen huilen bijvoorbeeld.
 
Misschien niet het praten tussen neus en lippen door proberen, maar echt even een gesprek inplannen.

Maar als ze doelbewust zoiets als die maxicosi riem achterhouden, zou ik niet gerust zijn op de veiligheid. Een kinderdagverblijf heeft niet voor niks een meldingsplicht naar de ouders toe voor incidenten.
Je kan iemand je kind niet toevertrouwen, als je de persoon niet kan vertrouwen. Klinkt hard misschien, maar zo zie ik het.
Ik snap dat je he ouders niet wil kwetsen, maar zo gaat het niet.
 
Misschien niet het praten tussen neus en lippen door proberen, maar echt even een gesprek inplannen.

Maar als ze doelbewust zoiets als die maxicosi riem achterhouden, zou ik niet gerust zijn op de veiligheid. Een kinderdagverblijf heeft niet voor niks een meldingsplicht naar de ouders toe voor incidenten.
Je kan iemand je kind niet toevertrouwen, als je de persoon niet kan vertrouwen. Klinkt hard misschien, maar zo zie ik het.
Ik snap dat je he ouders niet wil kwetsen, maar zo gaat het niet.
Ja, ik vind het echt lastig omdat ik zelf in een loyaliteitsconflict want het zijn wel mijn ouders en ik heb na het vallen uit bed bijvoorbeeld ook echt boos gereageerd dat ik het echt niet begreep dat ze de drang niet voelde om me te informeren en dan is de respons nou dan doen we dat de volgende keer. Toch merk ik dat dat dus niet gerust stelt, want het neemt de kern niet weg van waarom ze niet voelen dat ze me moeten informeren. Ze zien me, waarschijnlijk, nog zelf als hun kleine kind. Hoe ga ik daar nou vanaf komen? Harder en strenger zijn? Mijn moeder zit tegelijkertijd in een pittig medisch traject. Misschien maar even niet meer oppassen en als dat wel zo is van tevoren toch alle belangrijke afspraken opsommen dan maar...
 
Is het een optie om je kind in te schrijven voor een kinderdagverblijf? Ik weet uit ervaring hoe lang de wachtlijsten zijn, maar zeker als ze zo omgaan met je kind qua veiligheid vind ik dat wel een ding... Wij verschillen ook wel van mening met mijn schoonouders, maar dat gaat meer om wel/niet mogen huilen bijvoorbeeld.
Ja, ze gaat twee dagen naar de opvang. We houden dan nog een dag over dat we oppas nodig hebben. Ik vind dat ook lastig, zeker gezien ze zich erg druk maken om stopcontacten (die allemaal afgeplakt zijn) en scherpe punten in ons huis. Nu kon ik, als mijn eigen aandeel er ook betere uitleg bij geven door bijvoorbeeld te demonstreren hoe de gordel werkt, maar soms weet ik niet hoe ik het nog meer kan benadrukken zonder het gesprek klem te zetten.
 
Misschien niet de leukste oplossing maar dan alle dagen kinderdagverblijf. Daar is niets mis mee. Dan kunnen jouw ouders gewoon zonder zorgen en kans op ruzie met jou opa en oma zijn.
 
Terug
Bovenaan