oppas opa&oma als ouders werken

Hallo allemaal,
Ik ben nu ruim 19 weken zwanger van ons eerste kindje. Ik wil straks 2om3 dagen in de week blijven werken. Aan de ene kant zou ik het fijn vinden als ons kindje straks, op de dagen dat ik werk, bij opa en oma's zouden zijn. Maar aan de andere kant ben ik er soms bang voor dat de oppas opa&oma's er hele andere ideeën op na gaan houden en afwijken van wat wij graag willen. En dat dit dan weer zorgt voor verstoring in de relatie tussen ons en onze ouders.
Met mijn eigen ouders kan ik hier wat makkelijker over praten als met m'n schoonouders. Ze zijn wat anders in de omgang dan dat ik van thuis uit gewend ben, voelen zich snel "aangevallen" en/of "achtergesteld". Als het 'even' niet gaat zoals hun vinden dat het moet gaat, of als wij afwijkend over een onderwerp denken dan zij.
hihi ook heeft mijn schoonmoeder wel eens opmerkingen over opvoeden, dat ik denk, daar ben ik het niet mee eens... Ik denk wel dat ze een hele lieve oma zal zijn en dat ze het ook erg leuk zal vinden om op haar eerste kleinkind te passen. Maar ik wil wel dat ze naleeft wat wij belangrijk vinden.
Nu hebben we voor ons zelf op papier gezet, welke dingen/ afspraken we belangrijk vinden, wanneer opa&oma (of wie dan ook) gaan oppassen.

Nu vraag ik me af, moeten we dit van te voren aangeven --> duidelijkheid.
Of zal dit alleen maar weerstand oproepen?
Geven we dan, tijdens een gesprek, de afspraken op papier of alleen mondeling...
Wat is wijsheid...
Wie heeft er ervaring en/of advies!!

Alvast bedankt en de groetjes :~) Ma-ris

 
Lastig dillema hoor. Mijn dochter is naar de opvang gegaan, maar is ook vaak naar mijn schoonouders gegaan als ik moest werken. Ik heb altijd geprobeerd om me er maar naast te leggen wanneer er verschillen waren. Die zijn er nl. meestal altijd wel. En op zich hoeft dit volgens mij ook niet verkeerd te zijn voor een kind. Iedereen geeft wel iets mee met het kind wat het kan leren en kinderen zijn vaak ook wel flexibel. Ik zou wel altijd duidelijke afspraken maken over de belangerijke zaken en dan mn punten die voor een kind verwarrend zijn. Of dingen die er voor zorgen dat je er thuis vervolgens last van hebt. ( bijvoorbeeld een heel anders slaapritme zodat je vervolgens met een vervelend kind thuis komt).
Zulke dingen kan je makkelijk in een "heen-en weer" schriftje" zetten. Maar als je voorziet dat grootouders jou als moeder niet serieus gaan nemen en/of je er veel spanningen verwacht zou ik nog eens goed nadenken of dat dit nu de beste optie voor je is. Zeker wanneer je hen zo'n grote taak geeft. Anders misschien beginnen met prof. opvang en grootouders af en toe laten oppassen. Wanneer het erg goed gaat kan je later hun misschien meer laten oppassen.
groetjes Judith
 
mijn moeder past ook op de kids van mijn zus. Hierbij zie ik nogal is een keer wat onenigheid :S mijn zus vind dat mijn ouders het precies zo moeten doen als zei, maarja mijn ouders zijn natuurlijk ook nog opa en oma.. erg lastig dus! en er valt tussen hen hier ook moeilijk over te praten. wie weet gaat het bij jou heel anders hoor! maar doordat ik dit gezien heb, hebbenwij voor gastouderopvang gekozen, en laten we de opa's en oma's lekker opa's en oma's :)
 
wij hadden er eerst voor gekozen voor onze dochter om bij de oma's te blijven ben ik toch op terug gekomen. ik werk 2 dagen in de kinderopvang, de ene dag paste mijn moeder op en de andere dag mijn schoonmoeder! Maar dit ging toch niet zoals wij wilden, oma's wouden onze dochter niet aanpakken als ze stout was, hoeft niet volgens hun als oma's! tja normaal niet maar als je oppast toch echt wel...dus maar voor gekozen om de oma's ..lekker oma's te laten en ze gaat nu mee naar mijn werk en ze vermaakt zich prima met de andere kids en we hebben zoveel beter contact met onze ouders weer! ja zult onderling altijd verschillen vernemen, misschien moet je dit idd duidelijk van te voren op papier hebben...moeilijke kwestie hoor!
 
Wij kiezen ervoor om ons kindje naar een gastouder te brengen. Ik wil niet dat mijn ouders en schoonouders gaan oppassen omdat ik bang ben dat de opa en omarol een heel ander leven gaat leiden. Ik vind het belangrijk dat mijn kind een bezoekje of nachte logeren bij opa en oma als iets leuks ervaart en iets waar hij of zij echt naar uit kan kijken! Uiteraard met alle verwennerij die opa's en oma's mogen doen erbij ;)
Wanneer mijn moeder of schoonmoeder zal gaan oppassen zullen ze deels een rol gaan spelen in de opvoeding, waarbij het kindje anders kan gaan kijken naar opa en oma. Iets waar wij heel bewust over hebben na gedacht en voor 100% achter staan.
 
Ons kindje gaat straks 1 dag naar mijn moeder en 1 dag komt mijn schoonmoeder bij ons thuis. Ik vind het niet erg als ze ons kindje anders opvoeden dan dat wij doen: daar zijn ze tenslotte oma voor. Ik vind het ook niet erg als ons kind dan 1 dag in de week andere regels heeft. Voor ons golden vroeger als we op bezoek bij opa en oma waren ook andere regels en kinderen zijn, volgens mij, flexibel genoeg om zich daaraan aan te passen.
Wij zetten van tevoren geen regels op papier, maar mocht er iets toch niet helemaal goed lopen, kan dat wat mij betreft alsnog.
 
hier hoefden wij er niet eens over na te denken... toen ik zwanger was van de oudste kwamen mijn ouders er zelf al mee: we willen best oppassen als het nodig is in de avond/ het weekend en andere noodzakelijke momenten als het zo uitkomt... maar wij willen geen vaste oppasdag!

Wij hadden er zelf ook nog niet serieus over nagedacht, maar vond het erg prettig dat mijn ouders dit zelf heel duidelijk aangaven.

Overigens werken mijn beide ouders ook nog gewoon. Mijn vader (meer dan) fulltime en mijn moeder 20-30 uur per week.

Wij kunnen altijd mijn ouders vragen. Met spreekavonden op school even halfuurtje, als we een keertje uit eten willen en het past in hun schema kan het altijd etc etc.

Verder zijn het gewoon echt opa&oma. Waar gelogeerd wordt, die ze toch over het algemeen wekelijks wel zien, maar dat kan eens op donderdag tussenmiddag samen een boterham eten zijn of een hele zondagmiddag nadat we in het bos hebben gewandeld en we uiteindelijk blijven eten.

Onze oudste heeft tot hij ruim 2 was op het kdv gezeten, daarna ben ik gestopt met werken dus inmiddels is het voor de dagelijkse opvang ook niet meer nodig.
 
Onze dochter en straks ook de 2de gaan naar mijn moeder. Zij doet dingen wel anders als ik, en er gebeuren ook dingen die ik absoluut niet wil maar ik ben al ontzettend blij dat ze het wil doen en ik vind ook dat kinderen best kunnen leren dat er verschil is bij de één en ander. Ook op het kdv gelden ook weer regels.

Mijn moeder verwent ze ook meer dan ik maar daar zijn het opa's en oma's voor.

 
Terug
Bovenaan