Oppas schoonouders

Hallo
Ik zit voor mij zelf met een dilemma..
Mijn vriend wil graag dat ons zoontje van 10 maanden een middagje naar zijn ouders gaat. Nu is voor mij het probleem dat ik het dood eng vind, zijn moeder heeft dwerg groei en klomp voetjes waardoor zij heel wankel is en zelf al moeilijk kan lopen. Laat staan als ze met ons zoontje op de arm moet lopen. En mijn schoonvader heeft een spierziekte waardoor hij ons zoontje ook niet lang kan tillen. Ze hebben zich verder ook nooit met ons zoontje bemoeid ( denk aan de fles geven, eten geven, verschonen enz.) Mijn vraag ligt dit nu aan mij of snappen jullie dat ik dit liever niet wil omdat ik het dood eng vind?

Ik begrijp best dat je het eng vind, maar bedenk dat jouw vriend ook groot gebracht is door hen. Dat is ook allemaal goed gegaan toch? Als jouw vriend er vertrouwen in heeft, en je schoonouders willen het, zou ik het toch een kans geven. Je schoonouders zullen het echt niet doen als ze het niet kunnen.

Heb je je zorgen besproken? Dat zou ik doen. Misschien kunnen ze vertellen hoe ze bepaalde dingen aanpakken. 

Waarom moet je kindje een middagje daarheen? Moet je weg en heb je geen oppas, of vinden ze het gewoon leuk om een middagje voor je kindje te zorgen?

Ik zou het idd luchtig bespreekbaar maken, zo van: Zien jullie het wel zitten, gezien jullie mobiliteit? Kunnen jullie hem goed vasthouden enzo?

Dan zou ik het gewoon eens proberen, eerst voor zo'n 2 uurtjes. Eventueel leg jij je kindje daar op bed en wacht je tot hij slaapt totdat je weggaat, dat geeft je vast al een goed gevoel gezien hij dan waarschijnlijk minimaal een uur zal slapen. Goed opschrijven wat zijn ritme is en hoe ze een flesje moeten maken.

Ik snap dat het eng is, iemand anders voor je kind laten zorgen is gewoon eng!! Ook als iemand lichamelijk wél gewoon oké is ;) Want je maakt je altijd zorgen of je kindje wel goed slaapt, goed drinkt, niet huilt en of ze hem wel kunnen vermaken. Dat zijn heel normale gedachtes hoor.

Maar ik zou het gewoon eens proberen, eerst voor zo'n 2 uurtjes. Beetje vertrouwen erin krijgen. Het is sowieso handig om een oppas adresje te hebben voor als jij eens een afspraak hebt en even 1 of 2 uurtjes van huid bent, want dat gaat nog vaak gebeuren de komende jaren. Je kunt je kind niet altijd naar alle afspraken meenemen of in het weekend plannen. Hoe makkelijk is het dan als je je schoonouders daarin kunt vertrouwen en ze even kunnen oppassen.

Waarom wil je vriend dat? Vragen je schoonouders zelf erom? Ik zou gewoon open hierover zijn. Dat je het spannend vind gezien hun beperkingen. Hoe ze dit zelf zien? Ik zou eerst gewoon een uurtje ofzo proberen, eventueel bij jullie thuis zodat al het speelgoed etc er is. Kijken hoe dat gaat. 

Terug
Bovenaan