Oppas vergoeding voor opa en oma

Hoi hoi,

Ik weet nog dat er zo`n zelfde discussie op dit forum heeft gestaan, maar die kan ik niet meer terug vinden, vandaag even een nieuwe.

Mijn schoonouders passen op onze dochter 2 x in de week als ze uit school komt. Nu hebben we een baby er bij en daar gaan ze 1 dag in de week oppassen.
Mijn ouders passen die andere dag op de baby. Maar ik weet dat mijn ouders dit heel graag doen (ze wonen 120 km verder op, dus zien ze niet zo veel) En ik weet zeker dat hun er absoluut niks voor willen hebben.
Maar mijn schoonzusje gaat ook geld geven aan mijn schoonouders voor het oppassen. Nu is het zo dat zij 3 dagen gaat werken dus dat kindje komt dan 3 dagen daar.
Nu kunnen wij natuurlijk niet achter blijven.
Maar onze vraag is, wat geef je nou aan oma en opa?? Wat is een normaal bedrag. Ik ben daar helemaal niet thuis in, dus ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Liefs, Ris
Morgen weer voor het eerst werken, spannend!!!!

Hoi Ris, ik weet niet zo veel over hoe het "hoort", maar ik weet wel dat er een subsidie bestaat voor als opa's en oma's oppassen. Die subsidie krijg jij dan en daar kan je dan eens een extraatje van kopen voor opa en oma. Het heeft wel te maken met hoeveel dagen oppas en je inkomen, maar nee heb je, ja kan je krijgen.
Helaas kan ik je niet helpen aan een ineternet adres voor meer info, maar met google kom je denk ik een heel eind.
Succes ermee.
Liefs Phira

Hai,
Ik snap je probleem, maar eerlijk gezegt vind ik het zo raar om een famillielid als opa of oma te betalen voor op te passen.
Ik ben zelf een thuisblijfmama dus heb ik het probleem van oppas niet, daarnaast breng is mijn kind hooguit 1keer in het kwartaal een avondje bij opa vanwege een feest ofzo.
Maar als ik betaalde oppas zoek dan  heb ik dan liever meteen ook een professional die het doet zoals ik wil hebben. Dat kun je vind ik niet van een opa of oma verwachten.........die mogen het op hun manier doen omdat ze het leuk vinden om te doen. Ik bedoel ik neem aan dat dat de reden is dat ze oppassen..........omdatze het leuk vinden. Verder als af en toe een kaartje voor het theater of ze uit eten nemen voor deze dienst zou ik niet doen.
Succes ermee.
Groetjes Lillian

Altijd lastig. Ouders/schoonouders laten oppassen. Als er geldzaken in familiebanden gaan vloeien heb je kans dat het mis gaat. Praat erover!! Je (schoon)ouders hebben hier vast een idee bij en vraag ook meteen of ze niet uit plichtsbesef oppassen. Mijn schoonouders hebben 10 jaar om de week 5 dagen op hun kleinkinderen gepast van hun dochter. Nu hebben ze ook oppas aan ons aangeboden omdat "het voor haar ook gold dus ook voor ons". Wij wilden graag een gastouder om de opa/oma`s niet te belasten en om hen opa en oma te laten zijn en geen opvoeders. Dit wordt raar gevonden omdat iedereen het toch zo doet??. Mijn schoonouders waren blij dat we het anders gingen regelen: ze vonden het leuker eens op te passen als logeerpartij en niet omdat het moet.
Je kan opa/oma`s inschrijven via een gastouderbureau. Je betaalt dan aan het gastouder bureau (wit dus). Via de werkgever krijg je een toeslag en via de kindertoeslag krijg je ook van de belastingdienst wat terug. Het volgende is een trucje even opletten dus: Opa en oma krijgen via het bureau betaald: Dit is "bruto" dus werkgeversvergoeding+kindertoeslag+ jullie eigen bijdrage. De eigen bijdrage kunnen ze terugstorten op jullie rekening en de rest is over!! Daar kunnen ze een weekendje voor weg of met jullie allemaal iets leuks doen!! Kost dus niks maar levert wel op. Voor een proefberekening ga je naar de site van de belastingdienst.

Terug
Bovenaan