Oppas

Hebben jullie ervaringen met een "vreemde" oppas aan huis?
Omdat wij beiden werken gaat Steyn 2 dagen per week naar mijn ouders en  1 dag in de week naar mijn schoonouders. Nu hebben we zo af en toe eens een avondje dat we beiden weg moeten en dan vraag ik meestal of Steyn bij een van de opa's en oma's uit logeren kan. Maar omdat ik me dan eigenlijk wat "bezwaard" voel en eigenlijk verder niemand weet die wat uurtjes op zou kunnen passen, zat ik te denken aan een soort oppas-centrale of iets dergelijks. Eigenlijk vind ik dat best eng, een vreemde in huis en toch zeker bij ons kind! Daarom vroeg ik me af of jullie daar ervaringen mee hebben.

Want om nou in discussie te gaan met een vriendin die beweert dat oppassen bij ons thuis of Steyn uit logeren brengen bij haar thuis  hetzelfde is............
dat zie ik niet zitten.

Groetjes,
Mir

haha, tja goedbedoelde adviezen van een vriendin..

Ons overbuurmeisje is nu 5x komen oppassen als mijn man en ik naar de sportschool gaan. (rpm-les) We zijn 1,5 uur weg en ik neem mijn telefoon mee het leslokaal in.
Ik kende dat meisje niet want we wonen hier nog niet zo lang.
Ik raakte toevallig aan de praat met haar moeder.
Ik heb met mijn buurmeisje (ze is 16) afgesproken dat als Jasmijn gaat huilen ze haar niet mee naar beneden mag nemen (de trap af vind ik al eng) en dat ze maar wat moeten spelen in haar kamer tot we terug zijn en als ze hard huilt dan komen we naar huis.
Tot nu toe is Jasmijn nog nooit wakker geworden, ben wel benieuwd hoe dat zal gaan.

Ken je niet ook zo iemand? Of een dochter van een collega ofzo? je kunt dan eerst eens proberen voor een uurtje ofzo en neem je gsm mee.
Of je spreekt af dat ze je schoonmoeder of moder mag bellen in geval van ''nood'' en dat die even gaat checken of alles geod gaat.
(dat gaat bij ons niet we wonen veel te ver weg)

groeten ELke

Hoi,

Ik begrijp je dilemma. Wij hebben nog nooit gebruik gemaakt van een oppas, wel onze ouders inderdaad, maar geen vreemde. Ik moet daar zelf ook nog niet aan denken en zeker niet zo'n jong meisje. Zelf was ik 14 jaar geloof ik toen ik voor het eerst oppaste, maar ik moet er echt niet aan denken dat een 14 jarige op STijn en Jojanneke gaat passen, dat kunnen ze toch helemaal niet. Dat anderen mij op die leeftijd vertrouwd hebben vind ik echt onvoorstelbaar. Aan de andere kant als Stijn slaapt kan er weinig gebeuren en is het gewoon op de bank zitten en wachten tot wij er weer zijn. Ik zou je willen adviseren eerst uitgebreid met iemand te spreken voor je die laat oppassen en te zorgen dat Steyn en de oppas elkaar wel een aantal keren hebben ontmoet voor ze echt gaat oppassen. Mocht hij dan wakker worden staat er in elk geval niet een complete vreemde aan zijn bed. Succes.

Carina

hoi CM,

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt, maar anderzijds dit is nog wel de ''makkelijkste'' leeftijd. Ze slaapt al als de oppas komt en kan nog niet zelf uit bed klimmen. ze hoeft geen schone luier aan en zelfs als alles onder de poep zit mag  de oppas  ons bellen dan komen we naar huis.
Ze mag van mij dus niet eens de trap af met kind.
Al geef ik toe dat het ook een kwestie is van blind vertrouwen op iemand die je niet kent.

Toen ik 15 was pastte ik op 2 kinderen. 3 en 5 jaar. Ik moest ze op bed leggen en dat was een hele toer, of ze gingen uit het raam hangen boven om naar de buurkinderen te roepen als het zomer was. Vreselijk. Ik snap echt niet dat   hun ouders dat aan mij toevertrouwde!

Elke

Ja, bizar he, dat je zelf al met 14 jaar vertrouwd werd als oppas! Alhoewel ik mezelf er toen ook nog niet toe in staat achte, werd ik wel gevraagd (en wilde ik het maar al te graag doen!). Mijn oppaskindje was toen 6 mnd en ik net 14 jaar ofzo. Maar 't is altijd goed gegaan; inderdaad meestal een kwestie van een kindje dat al op bed ligt en ik gewoon afwachten op de bank...

Wijzelf hebben tot nu toe alleen mijn ouders en zus als oppas gehad. Er is in onze woonwijk wel een meisje die ik later wel als oppas zou willen vragen. Maar ze is nu pas 12 jaar oud; al wel redelijk "volwassen" en ze kan goed met kids omgaan, maar nu toch echt nog wat te jong. Wie weet als we 2 jaartjes verder zijn, dan zijn onze kinderen ook iets ouder en die kennen haar dan ws ook wel.
Het prettigst hieraan vind ik dat haar ouders 2 blokken verderop wonen en dus evt kunnen bijspringen als er echt iets mis gaat. Een soort dubbele achtervang.

Jacoline.

Zelf persoonlijk zou ik ook niet een vreemde laten oppassen op Elsa. Onze overbuurman past wel eens op, ben dan met zijn vriendin te sporten en mijnv riend is dan bijvoorbeeld aan het werk. Hij heeft dan gewoon de babyfoon en zodra ze zal gaan huilen dan belt hij mij, heb gsm mee. En ik kan altijd de buren vragen om op te passen, hebben zelf 6 kinderen of 1 van hun kinderen zou ook wel op kunnen passen. Maar we maken er erg weinig gebruik van, liever niet dan wel.
Kunnen je buren niet met de babyfoon oppassen?

ook wij kennen het probleem!
wij hebben hem wel bij een gastouder maar ja om hem daar te laten slapen,nee dat doen we niet!!!
mijn ouders hebben 2 keer opgepast en dat was het,we zijn wel op zoek maar ja ik moet er wel een heel goed gevoel bij hebben wil ik diegene op aaron laten passen!
hij heeft wel een grote zus maar om die te vragen voelen wij ons ook een beetje bezwaard...dus wij zijn ook op zoek!

groetjes nienke

Hoi Allemaal,

Ik hoor hier niet, maar was effies aan het rondneuzen toen ik deze topic zag.
Ik zou niet zo snel een "vreemd" kind op Feline laten passen. Zelf paste ik (toen ik 15 was) op 3 jongens van 7, 4 en1 van nog geen jaar. De moeder praatte wel eens met mijn moeder.
Eigenlijk ging dat heel erg goed, ik had ook een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Toen de middelste een keer ziek was kwam de oudste naar beneden om dat te melden. Ik ben toen gaan kijken en hij stond over te geven op zijn kamertje. Er kam heel veel drop uit.... had hij 's middags stiekum gegeten (was ik nog niet aan het oppassen...) dus toen heb ik wel meteen zijn ouders gebeld, die konden hem toch het beste troosten.

groetjes Mariska

Terug
Bovenaan