Oppasbroer vaccineert niet wij wel

Om mezelf niet helemaal gek te laten worden in mijn hoofd. Dacht ik zet mijn dillema op een forum in de hoop een nieuwe kijk te krijgen.

Ik heb 24 oktober 2016 een dochtertje gekregen. Mijn broer heeft een maand eerder een zoontje gekregen. Al in de zwangerschap opperde wij het idee om op elkaars baby te passen. Zodoende gaat mijn dochter 1dag per week naar mijn broer/schoonzus en komt hun zoontje 1 dag per week bij mij.

Nu kwam na een aantal maanden ter sprake dat mijn broer en schoonzus hun zoontje niet laten inenten. Daar hebben zij zo hun redenen voor, waar ikzelf mijn mening over heb maar dit is hun keuze en daar zal ik me bij neer moeten leggen.

Zelf laten wij onze dochter wel inenten omdat wij na goed geïnformeerd te zijn van mening zijn dat dat het beste is voor ons kind.

Nu maak ik me dus zorgen dat mij kind 2 dagen per week in contact komt met een kind dat niet gevaccinneerd is.

Ik snap heel goed dat mijn kind overal iets kan oplopen. Maar als ik het niet weet kan ik er ook niets tegen doen, Nu weet ik wel dat hun zoontje niet gevaccineerd is en twijfel ik dus heel erg of we door moeten gaan met het oppassen.

Wat vinden jullie? Overdrijf ik, kan mijn neefje meevaren op de dekkingsgraad van landelijk inenten? of moet ik bekend risico zo klein mogelijk houden?

 
Hoihoi,

Ik snap je onzekerheid maar jouw baby zelf is toch ingeënt... zou dan toch zeer hoogstwaarschijnlijk bestand tegen moeten zijn...? Of denkt ik dit verkeerd....?? is ook zeker geen aanval hoor! Want ik begrijp je zorg echt voor jouw kleine alles...

Groetjes
 
Hi!

Handige regeling voor het oppassen. Ik zou er alleen mee stoppen. Geen enkele inenting werkt 100%, dus als jouw neefje ziek wordt, kan jouw kleine ook ziek worden (zeker bij zo nauw regelmatig contact). Risico is klein, maar ik zou hem niet nemen. Tuurlijk kun je tijdens het winkelen ook mensen tegenkomen die niet geeent zijn, maar dat is wat anders oppervlakkig contact. Om mee te varen op de landelijke entingsgraad, vind ik geen argument. Er zijn regelmatig uit braken van bijvoorbeeld mazelen in Nederland. Ik heb bij onze crèche ook eerst nagevraagd of er ongeente kinderen waren. Veiligheid voor alles! Het zijn rotziektes waartegen we enten in Nederland en dat doen we niets voor niets.

Kan me voorstellen dat dit lastig te bespreken is. Anders even met je huisarts/ consultatiebureau overleggen wat precies de risico's voor jouw kleine zijn.

Liefs Anna
 
Heb navraag gedaan bij de ggd. Telefonisch kreeg ik van verpleegkundige te horen dat het risico verwaarloosbaar klein was omdat het leeftijdsverschil zo klein was

Nu was ik gisteren op te cb verteld de arts dat dit niet klopt en dat zolang ze nog niet volledig ingeënt is, ze risico loopt. Maar zij doet natuurlijk geen uitspraken in wel of niet mee doorgaan omdat het een risico bepaling is waar wij zelf van moeten kijken of weet dat risico aan willen gaan.

Nu heb ik gisteren gekeken de dekkingsgraad in onze regio is wel boven de 95%.



Ik vind het zo lastig. Ben inderdaad  bang voor het nauwe contact, maar wat dan te doen met familie aangelegenheden.



Anna kreeg je bij die crèche daar antwoord op of alle kindjes ingeënt waren?
 
Ja, op de crèche hebben ze aangegeven dat alle kinderen zijn ingeent. Sindskort is het zelfs verplichtig bij onze crèche.

Echt lastig verhaal voor je. Je kunt je kind niet overal tegen bescherming en ziet je broer natuurlijk ook buiten de oppasdagen.

Mijn mening is wel gebaseerd op iets meer achtergrond informatie dan gemiddeld. Ik ben geen leek, zeg maar, heb hele nare dingen gezien over de hele wereld met ziektes waartegen wij GELUKKIG vaccines hebben en een grote voorstander van vaccineren. Natuurlijk is die dekkingsgraad mooi en de risico's op bijvoorbeeld een mazelen uitbraak klein. Daarom moet de dekkingsgraad ook hoog blijven. Niet alleen om je eigen kind te beschermen, maar ook anderen. Vaccineren is nooit 100% betrouwbaar, dus die ziektes verdwijnen pas als iedereen geent wordt.

Volgens mij is mijn mening duidelijk,  maar jij bent de enige die de keuze moet maken. Geen makkelijke opgave. Wat vindt je man? Is het een optie om met je broer te bespreken (niet dat hij gaat enten, maar om je zorgen te bespreken)?

Liefs Anna
 
Ik snap jouw mening ook. Ik neig hier ook naartoe. Vooral vanwege het intensieve contact 2 dagen per week.

Op de familieaangelegenheden is dit toch minder.

Mijn vriend vind het risico erg klein maar zegt wat dat als mijn gevoel zo sterk is we ermee moeten stoppen.

Ik heb dit al meerdere keren met mijn broer besproken maar hij heeft daar zo'n uitgesproken mening over. Al zouden ze het wel snappen als we ermee stoppen. Ben alleen ook bang dat het dan een kloof veroorzaakt binnen de familie.

Mijn ouders geven ook aan dat zij zelf bevoordeeld niet ingeënt zijn tegen kinkhoest omdat dat toen nog niet was en schijnbaar krijg je het daarna niet meer. Moet mn dochter dan ook niet meer bij opa en oma komen.

Als we het standpunt innemen waar ik toe neig heeft dat verstrekkende gevolgen. Dat zorgt ook voor de extra twijfel.

Hoop eigenlijk dat inenten in Nederland verplicht gesteld word zoals in Duitsland en België al het geval is.
 
Zijn je ouders al zo oud dan? Kinkhoest zit sinds 1957 in het Rijksvaccinatie programma.

Overigens zijn de meeste volwassenen effectief niet meer ingeent. Neem bijvoorbeeld de DKTP prik. Die heeft een gemiddelde effectiviteit van 15 jaar. Dat wil zeggen: Na 15 jaar ben je eigenlijk niet meer beschermt, dus zou je een nieuw vaccin moeten hebben. De meeste mensen doen dit niet, tenzij ze op reis gaan ofzo. De reden dat dit niet gebeurt, is omdat in Nederland je gemiddeld dan eind 20 bent (15 jaar na laatste prik). De ziektes waartegen we enten in Nederland worden vooral doorgegeven door kinderen (slechtere hygiene bijvoorbeeld hand niet voor mond bij hoesten en in groepen op school nauw bij elkaar/ veel lichaamlijk contact onderling). Daarnaast zijn de ziektes vooral schadelijk voor kinderen. Een volwassenen met Kinkhoest merkt het amper. Die hoest wat en is verkouden, terwijl een kind eraan kan overlijden. Daarom ent je dus de risicogroep. Kinderen zijn de grote verspreiders en worden het ernstigst ziek.

Het is een hele lastige discussie. Zeker als het je broer is. Het risico is natuurlijk klein dat jouw kleintje iets krijgt, maar het gaat er om of jij met een gerust hart je kindje daar achter laat. En of het de wig in je familie waard is.

Waarom wil je broer overigens niet enten? Vanuit geloofsovertuiging of principe? De eerste is een lastige discussie; De tweede kan ik persoonlijk heel kwaad om worden. Ik heb voor Unicef gewerkt in gebieden waar geen vaccinaties beschikbaar zijn. Wij mogen in Nederland dankbaar zijn dat ons wiegje hier staat en we ons gelukkig prijzen dat wij onze kinderen kunnen beschermen tegen pijn, verminking en erger. Als je 1 keer in een poliokliniek in Afrika bent geweest, vervallen alle bezwaren tegen inenten.

Sterkte met je besluit!! Zorg in ieder geval dat je er achter staat, wat je ook doet en bespreek het met bijvoorbeeld je huisarts, dan kun je jezelf later geen verwijten maken.

Liefs Anna
 
Terug
Bovenaan