Oppassen schoonouders

<p>Hi allemaal. Ik ben benieuwd naar de mening van jullie bij onderstaand verhaal. Overdrijf ik? Hormonen? Of met mij eens?</p><p>Ons kindje (nu 6 wkn oud) is 3.5 mnd oud wanneer ik weer ga werken. Hij gaat naar kdv en 1 dag bij mijn schoonouders . Helemaal prima. Mijn schoonouders zijn ontzettend blij met de baby en hoopte hier al jaaaren op. Waar ik tegen aan loop.. ze hebben onlangs alvast van alles in huis gehaald: box, alles voor een kamertje (bed commode)wipstoel, div speelgoed, badje met verzorging, kinderstoel.....</p><p>Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het lief en fijn dat ons kindje een eigen kamertje daar krijgt. Maar ik vind het persoonlijk wat opdringerig en ver gaan al die dingen en dan met name het badje. Ik vind bijv dat wij als ouders ons kind in bad horen te doen en niet opa en oma. Mijn man is het type dat t wel prima vind en ziet het niet zó. Daardoor voel ik mij automatisch de zeikerd. Ik durf er niet wat van te zeggen, weet niet goed wat ik er mee moet. Wat zouden jullie doen? </p><p> </p><p>Extra ter info: de band met mijn schoonouders is eigenlijk heel goed. Het is alleen nu in de afgelopen weken al 2x voorgekomen dat ze mijn gevoel en wens niet gerespecteerd hebben.</p><p>- binnen komen na bevalling op verloskamer , Terwijl ik niemand in het zkh wou. Dit wisten zij duidelijk.</p><p>- toen baby vh eerst alleen bij iemand anders was bleef hij 1.5 u bij schoonvader en kenissen die daar bij waren. Toen ik terug kwam was hij weg en baby aan t huilen bij kennissen.</p><p>(Ik had expleciet gevraagd of hij bij de baby zou blijven en hem drinken zou geven wanneer nodig gezien de warmte op dat moment. Kennis kende ik ook, achteraf geen probleen maar gaat mij om principe gezien ik mijn s.vader in vertrouwen nam.)</p><p>Ik ben het type dat normaal eigenlijk geen blad voor de mond neemt. Maar hierin ben ik erg onzeker. </p>

Wat betreft de spulletjes zou ik er juist blij mee zijn, voor hetzelfde hadden zij dit van jullie verwacht dus dat scheelt weer wat geld ;-)  het badje zou je ook als praktisch kunnen bekijken; stel dat de kleine een keer een ongelukje heeft en van boven tot beneden onder de poep zit, dan kunnen zij je kindje wel even lekker wassen en schoonmaken. In de toekomst zal hij daar misschien ook wel eens een nachtje (of 2) blijven logeren en ook dan is een badje wel erg handig. 
Maar wat betreft het weggaan terwijl ze moeten oppassen; ik zou dit nog wel even opnoemen. Ga rustig bij ze op de koffie en geef dan aan dat het je toch niet helemaal lekker zit. Je kan denk ik wel je angst op tafel leggen, dat je het erg spannend vindt om de kleine te moeten "achterlaten" , zij zijn ook ouders en zullen dat ook ooit hebben ervaren. Daarna kan je misschien een compliment maken dat je het wel erg fijn vindt dat hij zo vertrouwt bij zijn opa en oma mag blijven. 

Bedankt Wila voor je uitgebreide antwoord
 Tsja zo had ik het ook nog niet bekeken, praktisch is het natuurlijk wel. Zeker bij een ongelukje. Daar heb je gelijk in. 
Wat enerzijds natuurlijk fijn is dat ze zo zorgzaam willen zijn voelt het voor mij ook wel wat benauwd. Ik  vind het dan ook vervelend als ze mijn/onze (privacy) wens niet respecteren. Kwamen bijv op de kraamdag ook 3 x binnen wandelen. Ik snap zeker de trots.. maar vind het ook moeilijk, ben het van huis uit niet gewend. En dus ook wel bang dat ze in de toekomst zullen gaan bemoeien, ofzo. 

Hoi!
Allereerst gefeliciteerd met de kleine. 
Mijn ouders en schoonouders passé  beiden op. Mijn schoonouders hebben ook veel aangeschaft, terwijl mijn ouders het niet breed hebben en dus ik alles heen en weer moest slepen. Ik vond(En vind het nogsteeds) het heel fijn dat zij alles hebben. Idd het badje is vooral heel praktisch als je kindje een ongelukje heeft. Het is toch fijn als zij jouw kindje da  goed kunnen verschonen ipv dat je kindje weer vies in de kleertjes wordt gehesen. Dat zou ik veel erger vinden. Ook met het oog op logeren is het fijn. En het is ook nog eens heel handig. Wij gaven onze zoon in pyjama af en hij werd bij opa en oma gewassen. Dat scheelt enorm veel tijd 's ochtends. Het enige waar ik een probleem mee had, is dat mijn schoonmoeder kleertjes kocht. Altijd handig om extra backup in huis te hebben, maar ik kreeg op een gegeven moment onze zoon in vestjes met pofmouwen thuis. Dat vond ik echt belachelijk. Ook omdat de Hema er roze en blauwe labels in zet voor de kleden welke niet unisex is. Hoe makkelijk wil je het hebben....?!?!
Met mijn man afgesproken dat hij zijn ouders ergens op aanspreekt als wij iets niet willen of als zij iets doen wat nir t naar ons zin gaat en ik mijn ouders. Zo voorkom je dat jij de bitchie schoondochter bent en hij bij jouw ouders de hufterige, betweterige schoonzoon. 
Wat betreft het oppassen door de kennissen van je schoonouders zou ik hem dus zijn ouders erop laten aanspreken dat dat echt niet kan, tenzij er echt een noodgeval is, waar je kindje echt niet mee naartoe kan. Dan is zoiets een fijne oplossing, maar anders niet. Zij zijn de verantwoordelijke op dat moment. Die verantwoordelijkheid draag je niet zonder medeweten van in ieder geval 1 van de ouders over....
Succes!
Liefs, Maaike 

Thanks! Goed punt. Na meerdere reactie kom ik ook tot deze conclusie. Eigenlijk is het vooral praktisch. Waar ik mer name tegen aan loop is de "angst" van het niet respecteren van onze wensen.
Wat handig hoe jullie dat samen oplossen wie welke ouder aanspreekt haha. Hier ook maar eens bespreken voor de toekomst! Groetjess

Ik snap wat je bedoelt. Mijn schoonouders hebben ook alles thuis staan. Maar mijn eigen ouders wel n camping bedje enz maar geen babyfoon en box etc. Weet je HOE vervelend ik het vind om elke keer als mn dochter naar mn ouders gaat ALLES mee te moeten nemen? Ik voel me dan echt zo'n pakezel! En dan hebben we het nog niet eens gehad over hoeveel tijd dat wel niet kost en wat er altijd allemaal blijft liggen... (bijv de oplader van de babyfoon die je dus écht nodig hebt)
Dat badje snap ik ook maar als je baby overgeeft of heel veel heeft gespuugd of perongeluk helemaal vol met poep zit van boven tot onder is het voor je baby wel het fijnste als iemand hem even kan wassen toch? 
Daarnaast denk ik dat je schoonouders het alleen maar heel goed bedoelen en ook heel erg trotse opa en oma zijn. Net zoals wij niet konden wachten met spulletjes kopen en de babykamer inrichten denk ik dat dit voor hun ook ZO leuk is. Ze zijn gewoon super enthousiast... en dat is ook wel weer heel lief toch? 
Stel wel je grenzen. Ik zou het ook niet fijn vinden als ze mn baby elke keer maar in bad doen daar, geen idee waarom maar dat voel ik nou eenmaal zo. Ook snap ik dat je daar niet allemaal wat van wilt zeggen, ik heb normaal ook geen blad voor de mond maar dan heb ik dat ook ineens en ik irriteer me aan mezelf als ik mn mond dan niet open trek... Misschien moet je het gewoon allemaal even afwachten en aankijken. Zijn er dan dingen waar je tegenaan loopt of waar je je aan stoort moet je dit gewoon met je man bespreken. En dat vind ik dat hij dat maar moet regelen met zijn ouders hahahahah

Thanks voor je bericht! Ja ik snap je punt.. eigenlijk is het natuurlijk erg praktisch. Ik ben dit van huis totaal niet gewend.. het voelt voor mij wat opdringerig? Snap dat ze blij en gelukkig zijn maar het is niet hun kind.. dus ik vind t al gauw overdreven als ze vanallllles in hun hoofd halen.
En idd je wil ook niet de zeikerd zijn. Nu die hormonen erbij komen haal ik me sws al weer van alles in mn hoofd. Misschien hardstikke onnodig. En goeie, partner kan er ook wat van gaan zeggen mocht het nodig zijn ;)

Hoi, Ik herken je gevoel van frustratie. Ik zelf heb ook erg veel stess door mn schoonouders. Zo iritand als ze niet naar je wensen luisteren. Ik ken het gevoel van onzekkerheid. Ik probeer er wel wat van te zeggen maar een beetje met een omweg. Eigelijk moeten we het gewoon direct zeggen maar dat is makkelijker gezegt dan gedaan.   Wel heel leuk dat ze spullen kopen. Ik wou dat mijn schoonouders ook deden niet persee zo veel. Mijn schoonouders hebben niets gekocht. Ook niet toen de kleine geboren was. Ja 1 dingetje een box voor bij hun thuis. Maar die willen ze nu niet meer neer zetten:/ ze willen de kleine alleen maar vast houden. Misschien lijkt het badje wat overdreven. Maar probeer het positief te zien. Als hun oppassen en je kleintje krijgt een spuitluier kunnen ze hem even opfrissen. Scheelt jou weer werk na een druke werk dag? Of als hij wat groter is en het is mooi weer met water spelen? Heb je trouwens ook de rede gevraagd aan je schoonvader waarom hij weg was??  

Terug
Bovenaan