Oppassen schoonouders

Hi!
Ik loop tegen het volgende aan en weet niet goed wat ik ermee aan moet.

Geheel onverwachts hebben mijn schoonouders geopperd om 1 dag in de week op te passen. Heel lief en ze doen het ook hartstikke goed. Alleen heb ik het idee dat ze dat alleen doen om ons "kosten" te besparen en ze niet willen dat Marit 3 dagen naar de opvang gaat. Mijn schoonmoeder heeft overigens nogal duidelijk laten merken dat ze denkt dat ik 4 dagen werk vanwege het geld en niet omdat ik er gewoon heel blij van wordt. Mijn man heeft duidelijk gezegd hoe het zit, maar het zit mij niet lekker. Vanaf juni hebben wij een 3e dag gereserveerd bij de opvang voor haar en het liefste wil ik dat ze daar gewoon heengaat. Zeker met de kennis dat mijn dochter steeds ouder wordt en meer en meer van hun energie gaat vragen. Mijn schoonmoeder is altijd moe, ziek zwak misselijk. Dus ik ben eigenlijk bang dat we in juli te horen krijgen dat ze het niet meer trekken en wij dus geen plek meer bij de opvang hebben en we dus een "groot" probleem hebben.

Het klinkt heel fout als ik het zo lees, maar mijn onderbuikgevoel zegt gewoon dat dit gaat gebeuren. Mijn schoonmoeder heeft niks meer gezegd maar ze keurt het duidelijk af dat ik 4 dagen werk...

Iemand tips hoe ik hiermee om kan gaan?

Ik denk dat het beste is een 1 op 1 gesprek met haar te hebben, zonder je dochter erbij (dan worden jullie niet afgeleid. Zeg dat je het gebaar enorm waardeert, en dat je het leuk zou vinden als je dochter af en toe bij hen kan komen spelen, maar dat je ze niet wilt belasten met een wekelijks terugkerende verplichting. 
Leg uit dat je het zorgen voor en spelen met je dochter enorm leuk vindt, maar dat het voor jou(w balans) ook goed is om er soms uit te zijn en tussen volwassenen bezig te zijn, zodat je daardoor weer een leukere moeder kunt zijn. Je bent echt niet de enige die dat zo voelt.
En als je het niet kon betalen, zorgt de toeslag er wel voor dat je het gd terugkrijgt, dus dat dat absoluut niet de reden is.
Veel kindjes vinden het leuk bij de opvang en ze leren er ook veel, bijvoorbeeld sociale vaardigheden die ze niet leren als ze alleen maar thuis bij mama (of opa en oma) zijn, zoals speelgoed delen, op hun beurt wachten etc.
Het is een lastig gesprek, maar ik denk wel de enige manier om het duidelijk te maken. Succes!

Dank voor je reactie. Dat is inderdaad een goed idee. 
Het voelt zo lullig omdat ze het echt leuk vinden om te doen, maar ik merk dat ik er niet relaxed inzit. Doordat ik het gevoel krijg dat ze het alleen doen omdat zij 3 dagen opvang teveel vinden.
Vanavond maar even met mijn man bespreken. Hij was namelijk aardig over de zeik toen zijn moeder zo zeurde over mijn hoeveelheid werk... 

Mijn moedet past 5 dagen in de week op en vindt het heerlijk. Scheelt me heel veel geld maar wilde onze dochter ook nooit naar de opvang 

Ja, bij ons gaan ze 2 dagen naar de opvang en 1 dag naar mijn moeder. Die riep vanaf het begin dat ze het wilde en ze is vrij jong (wordt nu 60, kids zijn 4 en 2). Als ze met vakantie wil of een keer niet kan, ziek is, moet je wel zelf wat anders regelen en dat is ook niet altijd makkelijk. Maar andere opa en oma zeiden: we willen graag af en toe oppassen, maar niet elke week vastzitten aan die verantwoordelijkheid....

Bij ons staan de kinderen op de wachtlijst voor een derde dag opvang/bso. Mijn schoonouders die een dag oppassen zeggen vaker 'zorg maar voor een plan b' omdat ze meerdere kwalen beginnen te krijgen. Alleen lijken ze niet te snappen dat zij het plan B zijn. Ze wilden heel graag oppassen, maar hebben ze verteld dat we zekerheid nodig hebben wat opvang betreft, en dat we ervoor zullen zorgen dat ze de kinderen toch nog vaak zien. Ze vinden het jammer, maar snappen het wel.

Mijn ouders passen met name op als onze dochter wegens ziekte niet naar het kdv mag, of als we op mama/papadag of in het weekend vrije handen nodig hebben. Dus ze zitten niet vast aan bepaalde dagen. Kunnen per keer zelf kiezen. Maar zien onze dochter wel heel vaak. Soms meedere keren per week, soms een paar weken niet.
Soms heb je gewoon oppas nodig voor andere dingen dan werk.
Als je je zorgen maakt om de gezondheid van je schoonmoeder kan het ook zo.

Terug
Bovenaan