opruimen

ons kind (van 3) vertikt het om zijn speelgoed op te ruimen
we hebben nu al speelgoed weggezet zodat hij eers moet opruimen voor hij wat anders krijgt, maar hij doet het gewoon niet(misschien wel dom van ons om het hem niet eerder aan te leren)
maar wie heeft er tips voor ons

groetjes karin
 
Hoi Karin,
Ik weet niet wat jullie al hebben geprobeert maar over het algemeen ruimt een kind van 3 jaar zijn speelgoed nog niet echt zelfstandig op. Meestal moet je het wel begeleiden. Probeer van het opruimen niet iets negatiefs te maken. Begrijp me goed, dit is geen kritiek hoor maar misschien heb je er wat aan. Laat bijvoorbeeld je kindje 'kiezen' tussen twee dingen die hij op kan ruimen. Bijv. "Ruim jij de treinrails op of doe jij alle autootjes in de doos?" Als hij kan kiezen heeft hij ook het idee dat hij de controle heeft. Vaak helpt dat wel. Zo ruimt hij toch op en hebben jullie ook je zin. Laat hem niet uit meer dan twee kiezen want dan wordt het te verwarrend. Als hij kiest voor de autootjes ruim jij ondertussen de rails op. Daarna kun je hem weer uit twee dingen laten kiezen. Of je zegt bijv: "Ach, deze knuffel ligt hier wel heel erg alleen! Leg jij hem maar  even terug in zijn bedje" (Bij de rest van de knuffels)

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Succes, mama 1977.
 
hoi


 
ze zijn vaak snel afgeleid en daardoor gaan ze niet zelfstandig verder met opruimen..

je zal tegelijk met hem moeten opruimen..(begeleiden)

zeg tegen hem wat hij moet pakken, en zeg wat jij gaat pakken.

dus.. pak jij die auto maar dan pak ik dat paard.

en dan gaan we dat snel in de bak doen.

en dan maak je er een spelletje van..door een beetje te rennen.

enz enz..


 
komt goed hoor.. maar zooi maken is nu eenmaal leuker dan opruimen...

 
 
Bij ons helpt het om ten eerste maar 1 type speelgoed te pakken (dus OF de little people, OF de blokken etc) en dan ook maar 1 ton of doos te hebben waar het ingegooid moet worden.

De regel is ook, voor dat je iets nieuws pakt, moet je eerst het andere opruimen. Dit werkt verbazingwekkend goed bij ons. (Niet altijd hoor, want mijn dochter zit in de Peuterpubertijd dus soms is het strijd, maar meestal niet)

Elora is 23 feb 2 geworden en dit werkt al een tijdje bij ons. Maar het moet niet te ingewikkeld zijn. Gewoon lekker de boel in een bak kunnen 'smijten' en als het heel veel is help ik ook een handje mee. Het helpt ook als je heel positief ben als ze aan het opruimen zijn en nog positiever als ze klaar zijn. Geef je zoontje het gevoel dat hij iets heel goeds heeft gedaan. Beloon hem met die aandacht en vertel hem hoe knap en hoe groot hij is.

Mijn dochter is echt de koningin van het troep maken, dus dit was wel een goede oplossing. Dit betekent trouwens niet dat ik nooit meer wat achter haar billetjes hoef op te ruimen hoor ;) Maar haar speelgoed ruimt ze voornamelijk zelf op.
 
Terug
Bovenaan