Opruimen...

Hi Mama's

Alweer veel te lang geleden dat ik heb gereageerd, maar ja. Alles gaat prima, Puck is een heerlijk meissie dat de hele dag door babbelt en zingt. Alleen..ze kan ook ontzettend goed rommel maken! Nou snap ik wel dat dat bij de leeftijd hoort, maar zodra ze wakker is is de kamer binnen 10 minuten veranderd in een slagveld?

Nu was ik even benieuwd; hoe gaat dat bij jullie? Vinden jullie dat de kindjes tussendoor moeten opruimen (hier ligt echt alles door de kamer, blokken, puzzelstukjes, boekjes, etc). Of laat je het voor wat het is en doe je dat eind van de dag?Het lijkt wel of haar spelletje soms is ´ ´alles eruit gooien en dan door met wat anders`, pfff

Ben benieuwd, alle tips zijn welkom

Liefs, Marcia mv Puck

Sommige dingen ruim ik tussendoor een beetje aan de kant, maar het meeste blijft gewoon liggen zolang hij aan het spelen is. Zodra hij naar bed gaat of buiten wil gaan spelen maak ik er altijd een "opruimspelletje" van.

Gooi bv met een klein boogje (en een gek geluidje) de blokken in de mand, en dat wil hij natuurlijk ook doen! Doe daarna  de auto's in een andere mand en noem dan heel hard en vrolijk de kleur van de auto op als ik ze er in doe. Uiteraard helpt Kay dan graag mee! Veel complimenten geven als ze helpen, en dan zie je ze groeien en trots zijn!!

Als alles opgeruimt is geven we onzelf altijd een groot applaus.. (een ander doet dat namelijk niet voor ons ).

Succes!

Esmé mv Kay

Hoi Marcia,

Hier staan in de kamer, naast een werkbank en een loopfiets, 2 manden met los speelgoed. Speelgoed waarvan ik niet wil dat het incompleet raakt (blokkendoosje, boekjes) dat ligt in de kast en krijgt hij soms aangereikt.
Vanaf het begin dat Julian dingen kon verslepen heb ik hem geleerd dat daar ook opruimen bij hoort. Hij heeft erg vaak de inhoud van mijn aanrechtkastje (emmers, borstels, zeem etc.) over de vloer uitgezaaid. Vind ik niet erg, maar dan ook weer opruimen. Tot nu toe altijd samen en net als bij Esme probeer ik het hier ook vooral leuk te maken. De natuurlijke behoefte om het de ouders naar de zin te maken zit er heel vroeg in. Als je van opruimen een spelletje maakt, je kind aanmoedigt en beloont dan is het al snel een gewoonte.

Het is hier niet vaak een slagveld. De manden met speelgoed over de kop trekken doet Julian niet vaak. Vaak bied ik hem wat speelgoed aan omdat ik denk dat hij nog te jong is om uit al het speelgoed een keuze te maken.
Als alles over de grond ligt is het alleen nog maar leuk om er doorheen te rausen en daar is het nou net niet voor bedoelt.

Wij ruimen hier op voordat we weggaan, voordat we gaan eten (einde vd ochtend) en voordat hij op bed gaat. Het is nooit veel, maar het wordt wel opgeruimd. Julian weet het ook al precies; soms doe ik hem zijn jas aan en dan weet hij dus dat we weggaan, dan gaat hij eerst nog wat verdwaald speelgoed opruimen. En als ik zeg: Kom we gaan opruimen, dan roept hij: OPLUILE! JA, OPLUILE! hahaha.

De laatste tijd laat ik hem ook zijn beker en eventueel bordje weer oprapen. Als hij genoeg heeft gehad gooit hij ze nl. altijd op de grond .

Vind het gewoon erg belangrijk dat hij zijn moeder (of vader)  niet als sloof gaat zien en behandelen. Ik hoop dus dat het voor hem over een paar nog net zo vanzelfsprekend is om zijn troep achter zijn kont op te ruimen.

Als we klaar zijn doen we altijd hi5 en een dikke knuffel en dan zeg ik dat ik vind dat hij zo goed kan opruimen oid.

Succes met je rommelmakertje!

Groetjes,
Ellen mv Julian

Hoi,

Ik herken het helemaal! Ook hier is het meestal een slagveld, alles ligt door de kamer. Het ligt er net aan hoe erg me ik er die dag aan erger; somds ruim ik tussendoor op maar vaak ook pas 's-avonds. De laatste tijd ben ik Isis er echt bij aan het betrekken, en ruimen we "samen" op. Schiet niet heel erg op, het duurt langer dan wanneer ik het alleen doe, maar ik wil inderdaad wel dat ze leert haar troep op te ruimen. Ik doe het een beetje spelenderwijs, en dat vindt ze wel erg leuk.

Groetjes,
Myrna mv Isis en Nika

ik breek ook wel eens mijn nek hier over de blokken en de auto's. Maar als ik ga opruimen dan zeg ik het tegen Enzo en vraag of hij mama wil komen helpen. En dat doet hij meestal. Heeeel veel prijzen dat hij het goed doet en dat helpt!
Sterkter nog; als we gaan eten of  na het buiten spelen en voor het naar bed gaan, ruimt hij zelf al zijn auto's en ballen op sinds enkele dagen.
Ik stond  met een open mond te kijken en heb m de hemel ingeprezen. En hij is apetrots op zichzelf.

Ik zou het dus ook spelenderwijs leren want hier heeft het geholpen.

liefs
di silva

Af en toe maakt onze dochter er ook een flinke rommel van en ligt alles door de kamer (meestal na een driftbui).
Maar wij ruimen op: voor we iets gaan eten, voor we weggaan of voor het naar bed gaan. Als het tussendoor te gek wordt, ruim ik ook weleens iets op. Want dan blijft het rustig in huis en kan ze ook beter kiezen met wat ze wil spelen. Er staat niet veel speelgoed in de kamer, dus dat maakt dat het niet altijd een rommel wordt en vanalles en nog wat door elkaar gaat (daar kan ik niet tegen).
Onze dochter ruimt zelf op en ze weet precies, playmobil gaat in een bepaalde doos en keukenspulletjes weer in een andere. Ze heeft geen hekel aan opruimen en doet dit soms al uit zich zelf, zonder dat ik er iets van gezegd heb.
Na het eten brengt ze zelf haar beker en bord (in etappes) naar de keuken en zet het op het aanrecht. Ook doet ze haar kleding in een wasmand. Zulke dingen heb ik haar ook geleerd en   ze vind het erg leuk om te doen. Ze voelt zich hierdoor echt zelfstandig en groot.

tja dat opruimen dat begint hier altijd goed maar als
alles netjes opgeruimd  is wordt het met dezelfde vaart
weer uit de kist uitgetrokken.

groetjes
Bianca mv Lorenzo  

Hoi,

Hier is de regel: eerst opruimen voor je met wat anders speelt. Werkt prima. Zoë word dan wel 4 in januari en Nëo 2 in september maar t gaat prima (met wat hulp natuurlijk).Ik maak er gewoon n spelletje van. Ik heb "rommel" zat om op te ruimen toch?
Heel veel succes!
Reimara, mv Zoë  & Nëo

Terug
Bovenaan