Opschepperig gedrag van ouders

Eigenlijk wil ik hier alleen mijn 'ei' even kwijt.
Ik merk dat ik me steeds meer ga storen aan het opschepperige gedrag van ouders. Mijn kind kan al binnen de lijntjes kleuren, mijn kind kan al in hele zinnen praten en is nog maar 1, mijn kind telt al tot 10, is dat niet wat vroeg?
Laat een kind toch lekker op zijn of haar eigen tempo ontwikkelingen. In sommige dingen blinkt een kind nu eenmaal uit, maar misschien in andere dingen juist helemaal niet of loopt het zelfs wat achter. Er zullen heus wel peuters zijn die misschien al wel erg pienter zijn maar hou dit dan lekker voor je en stoot er anderen niet mee tegen het hoofd. Maak je geen zorgen, ieder kind ontwikkeld zich op zijn of haar eigen manier en in eigen tempo.

Als je je zorgen maakt over de ontwikkeling is een forum een goed hulpmiddel. Vooral als anderen je het gevoel geven dat je het goed doet en dat andere ouders dezelfde problemen ervaren. Maar nu lijkt het wel alsof ouders graag alleen willen vertellen hoe goed hun kind wel niet is en daar een reactie op verwachten van: 'inderdaad, wat is die van jou snel zeg!'. Als ouder zijnde maak je je denk ik geen zorgen om iets wat heel goed gaat, maar juist om zaken die minder goed gaan!

Ieder kind is uniek en ieder kind heeft talent. Geniet van je kindje en laat ze lekker klein zolang ze klein zijn. De tijd gaat al veel te hard! Ze hoeven niet zo snel groot te worden! Trek je kindje lekker zittende kleding aan om in te ravotten en niet een pak wat er alleen maar stoer uit ziet maar voor geen meter zit.

Nou, dat was het volgens mij wel!
Succes allemaal met de opvoeding en geniet van je peutertje!

Groetjes!
 
hoi sjaan83,

ik snap jouw berichtje wel hoor.
maar vaak is het ook leuk om iets leuks te vertellen en niet alleen maar kommer en kwijl.
en het is inderdaad ook zo ja dat kinderen soms sneller zijn in dingen dan anderen.
niks mis mee.

groetjes van Aafje
(moeder van esmee (19 maanden) die licht achterloopt in haar ontwikkeling)
 
Ik denk dat elke ouder graag wilt dat zijn kind het goed doet op school. Op wat voor manier ook. Misschien is het niet altijd opschepperig bedoeld al zullen die ouders er ook tussen zitten. We leven in een prestatie maatschappij en je hoort er al heel snel niet bij.

Ons dochtertje loopt in bep. opzichten heel erg vooruit, dit even gezegd zonder opscheppen want het is best lastig om haar te blijven prikkelen. Mensen kijken verbaasd omdat ze al tot 20 kan tellen met haar 19 maanden ... ik kan er niets aan doen, ze kletst engelse woorden, gooit er soms nog wat ander vreemd taal gebruik door heen en tja, ik zie haar ontwikkeling in een snel trein vaart gaan.

Ondertussen probeer ik het beste voor haar en laat ik haar d'r eigen tempo bepalen.

Groetjes Esther
 
Ik snap je punt heel goed!
Maar wat jammer zou zijn is dat als er dan alleen maar problemen besproken gaan worden hier...
Dat zou een beetje een negatieve sfeer geven.
En je hoeft niet op ieder berichtje te reageren als je je daar niet geroepen toe voelt.
Het kan maar hoeft niet!
 
Als ze 4 zijn lopen ze bijna allemaal gelijk. Soms lijkt een kind snel te gaan, bv met al tot 20 tellen, maar gaat de sociale ontwikkeling veel minder snel, iets wat je minder goed kunt meten.
En hoe gaat de fysieke ontwikkeling?
Ik hoorde een kleuterjuf zeggen dat veel ouders tegenwoordig hard roepen, dat hun kinderen al kunnen lezen en schrijven voor ze naar de kleuterschool gaan. Maar zei ze toen, dan kunnen ze niet eens zelf naar de wc of samen spelen! En dat is veel belangrijker!
Dus ontwikkeling is niet alleen wat je zo ziet of kunt 'bewijzen'.
Laat je kind lekker zijn eigen gang gaan. Een kind ziet ook hoe trots jij reageert op tellen of schrijven. Wees ook eens zo blij als hij zijn koekje deelt!

groetjes Lorelei (Moeder van 2 jongetjes)
 
Sjaan ben het helemaal met je eens hoor, ieder kind ontwikkeld in zijnhaar eigen tempo.
Natuurlijk ben ik ook trots op mijn kids als ze weer iets geleerd hebben, maar vergelijken en opscheppen brrr.
Oma van onze kids doet dat met haar andere kleinkids zo van oh maar die liep al met 14 maanden tja denk ik dan nu hij plast en ppoept wel tot zijn 4 in zijn broek en die van mij met 2 niet meer, maakt niet uit hoor ieder op zijn eigen tempo .en als ze 4 zijn zie je ook verschillen het ene kind is motorisch beter onderlegd en het andere kind en het andere is zijn leervermogen beter tja we zijn mensen en ieder mens is uniek toch
 
Precies!

En daarbij: dat een kind tot 20 kan tellen is natuurlijk ook knap, maar zeggen de getallen 1 t/m 20 die kinderen ook iets? Als je honderd keer per dag tot 20 telt dan kan een kind dat heel snel natuurlijk. Ze praten immers alles na. Maar als je vraagt hoeveel knikkers er op tafel liggen dan is tellen opeens wel erg moeilijk!
 
het is soms best moeilijk als je ouders treft die zeggen ooo is jou kindje nog niet zindelijk die van mij was het al voor ze 2 was, oke mijn dochtertje liep al net voor ze 1 jaar werd en kroop zelf op de trap naar boven,praten is ze weer erg langzaam in , alles is die en wijst het aan mama en papa zeggen doet ze als het haar uit komt haar broer noemt ze baba ( is 12 en heet bart) soms in een vlaag hoor ik een woordje op of nee maar soms maak ik me zorgen als ze met 2 jaar en 3 maanden naar de peuterspeelzaal gaat en ze nog niet veel zegt
ik wacht gewoon af en laat haar ondekken straks praat ze honderd uit en heb je s avond een piep in je oren
gr
 
Terug
Bovenaan