Opschieten

Hallo,

Onze oudste dochter is 4 en gaat sinds augustus naar school. Ze gaat heel goed en is best wijs voor haar leeftijd. Alleen 1 ding krijgen we er niet in; opschieten! Het begint 's morgens al met aankleden, ze kan het zelf maar doet er, als we haar laten gaan, zo 20 minuten over voor ze is aangekleed. Dat gaat verder met ontbijten. We zitten alleen maar te roepen dat ze moet dooreten. Één boterham moet er toch wel in ze heeft er minimaal een half uur de tijd voor, maar toch komt het op de laatste minuut aan. Op school gaat het ook door, want we krijgen soms haar fruit of drinken terug. Dan zegt ze dat ze geen tijd meer had en dat ze moest opruimen. Met het avondeten gaat het precies zo. Ze kan zo een half uur aan tafel zitten en dan zit ik al een kwartier tot 1000 te tellen, want de rest van het gezin is wel al klaar.

Hoe doen jullie dit? Zijn alle kinderen van 4 zo, of hebben wij een uitzondering?? Graag hoor ik ervaringen.

Debra
 
Hallo,

Veel kinderen ervaren tijd heel anders dan wij als volwassenen. Tijd is in feite dat het ene volgt op het andere. Zij ervaren tijd als een geheel, soms ervaren zij dat tijd langzamer of juist sneller gaat dan het in werkelijkheid is. Het is een vorm van desorientatie ofwel verwarring. Er zijn klokken die je in kunt stellen. De gegeven tijd is bv. 10 minuten. Het rode ingestelde gedeelte loopt terug naar 12 en dan is de tijd om. Uw kind kan dan zien hoeveel tijd het heeft voor een bepaalde activiteit. Daarnaast is het handig de volgende vragen voor u zelf te beantwoorden, niet veroordelend maar observerend naar eigen handelen. Wat betekent voor u opschieten? Wat is voor u de definitie van opschieten? Hoe weet u kind dat het moet opschieten? Wat laat u zien, wat leert u haar in feite over opschieten? Heeft opschieten een positieve of negatieve lading voor u  en uw kind.  Ik ben zelf moeder van 2 kinderen, groepsleerkracht en kindercoach

Succes en geniet van uw kind
 
Terug
Bovenaan